بااقتصاد
1400/01/10
13:33
«فارس» و «فملی» منفی‌سازان اصلی شاخص در سومین روز معاملاتی نوروز ۱۴۰۰ / عوامل مثبت‌ساز بازار کدام‌اند؟

بازار سرمایه پس از تعطیلی یک روزه با روندی نوسانی کار خود را شروع کرد؛ در ابتدا با افزایش عرضه در تمامی بازار رو به رو بودیم اما با لیدری پالایشی‌ها تقاضا در بازار تقویت شد و تعدادی از نمادها از محدوده منفی به مثبت رسیدند اما آنچه در پایان شاهد آن بودیم افزایش مجدد عرضه‌ها بود که سبب شد شاخص کل به سمت دامنه منفی برود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بورس اوراق بهادار سومین روز معاملاتی خود را پس از وقفه یک روزه با روندی نوسانی که جو قالب آن منفی است آغاز کرد تا شاخص کل بورس با افت حدود ۳۸۰۰ واحدی همراه شود در حالی که شاخص هم‌وزن افزایش تقریبی ۲۷۰ واحدی را تجربه نمود.


فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرو بیشترین حجم و ارزش معاملات در روز جاری را به ثبت رساندند و تاثیرگذارترین نمادها بر شاخص کل هم از میان صنایع نامبرده بود. «فولاد» و «شتران» دو نماد اصلی مثبت ساز شاخص در روز جاری بودند که سعی داشتند تا از منفی شدن شاخص جلوگیری کنند اما «فارس» و «فملی» با قدرت نمایی منفی بیشتری ظاهری شدند و افت شاخص کل را رقم زدند.


مجموع ارزش معاملات خرد در معاملات امروز به حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان رسید و بازار با خروج نقدینگی ۲۶۰ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها رو به رو بود.


نمادهای «شگویا»، «واتی»،«وپست» و «شستا» بیشترین ورود نقدینگی و «وملل»، «کیسون»، «فملی» و «شپنا» بیشترین خروج نقدینگی از سوی حقیقی‌ها را تجربه کردند.


چه عواملی مثبتی برای روند صعودی بازار وجود دارد؟


دلار به عنوان اولین عاملی شناخته می‌شود که از ابتدای سال جاری کارشناسان و تحلیل‌‌گران بر روی آن مانور می‌دهند و آن را یکی از علل اصلی برای مشخص کردن روند بازار می‌دانند. چنانچه در سال ۱۴۰۰ به هردلیلی دلار تقویت شود و قیمت آن افزایش یابد می‌توانیم شاهد افزایش قیمت در سهام وابسته به دلار باشیم ، گفتنی است بخش عمده سهام دلاری بورس نمادهایی هستند که سنگین‌ترین تاثیر را بر شاخص کل دارند.


هرچند که از دید فعالان بازار نزدیک به یک ماه است که بازار مصالح اصلی خود یعنی پول و اعتماد را از دست داده است و اهتمامی بر تغییر وضعیت موجود دیده نمی شود اما با این وجود تغییر تفکر و تصمیم از سوی فعالان این بازار دو عاملی است که همواره در بازه‌های زمانی متفاوت دیده شده است.


اظهارات حمایتی ادامه دارد


رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در اولین حضور تلویزیونی و گفت و گو محور خود در سال جاری بیان داشت : چشم‌انداز بازار سرمایه در بلند مدت همیشه مثبت بوده و آمارهای جدید نشانگر خروج کشور از وضعیت رکودی و افزایش سوددهی و بازدهی شرکت‌ها بوده است. فعالان بازار سرمایه صحبت‌های اخیر رئیس سازمان را به عنوان سیگنال مثبتی برای تقویت بازار و افزایش قیمت در سهام عنوان می‌کنند.


قرارداد با چین بر بازار سرمایه چه تاثیری دارد؟


قرارداد ۲۵ ساله که اخیرا با چین به امضا رسیده است بر دو دسته از صنایع تاثیر مستقیم خواهد گذاشت؛ یکی صنایع کامودیتی محور هم‌چون فلزات اساسی و دیگری صنایع وابسته به نفت (پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی) . از آنجایی که بخشی از سند امضا شده به بهبود زیرساخت‌ها اختصاص دارد پیش‌بینی می‌شود با توجه به تغییراتی که در زیرساخت‌ها اعمال خواهد شد تقاضا برای نهاده‌های انرژی و هم‌چنین صنایع فلزی و معدنی افزایش یابد ، در نتیجه می‌توان منتظر تاثیرگذاری مثبت قرارداد ایران و چین بر صنایع مذکور باشیم.




انتهای خبر

0
0