همفکران
1401/06/22
16:14
گزارش بازار/ قدم های مثبت، اما لرزان!

شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۴۱۰۰ واحدی همراه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار واحد پیشروی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با دیگر نماگرها روندی صعودی داشت و با رشد ۲۷۰۰ واحدی به کارش پایان داد. فولاد، خودرو و خساپا...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۲امین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۴۱۰۰ واحدی همراه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار واحد پیشروی کرد.


شاخص هموزن نیز همسو با دیگر نماگرها روندی صعودی داشت و با رشد ۲۷۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


فولاد، خودرو و خساپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت همراه شد. دونماد دیگر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و در سقف قیمتی خریداران را به صف نشاندند. فارس، تاپیکو و بوعلی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. فارس با عرضه بیشتری مواجه بود و با افت حدود ۲ درصدی قیمت به کارش پایان داد. دو نماد دیگر به افت حدود ۱ درصدی قیمت اکتفا کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای دماوند و بمپنا و قچار، با رشد محدود ۱۰ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۷۶۵ واحد قرار گرفت. صبا و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز تراز نقدینگی حقیقی ها بالاخره مثبت شد و سهامداران خرد حدود ۲۳ میلیارد تومان پول وارد بازار کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۰ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت زغال سنگی ها و فلزات اساسی ها بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کردند. در مقابل شیمیایی ها و بیمه ای ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای کزغالح و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و خوساز بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بالاخره نزدیک شدن به کف های حمایتی در نماگرها و بسیاری از نمادهای بزرگ و همچنین رشد نرخ دلار و بهبود قیمت جهانی ها کارساز شد. به طوری که خریداران کم کم به میدان آمدند و موفق شدند بالاخره بعد از تلاش های بسیار، طی روز جاری عمده نمادها را به مدار مثبت هدایت کنند.


در مجموع امروز شاهد بازاری متفاوت و مثبت بودیم. در ابتدا خودرویی ها و بعد از آن بانکی ها عهده دار پرچم لیدری شدند و به این ترتیب موجی از تقاضا در بازار شکل گرفت. اگرچه در میانه های بازار فروشندگان، تلاش هایی در جهت به منفی کشاندن کردند اما موفق نشدند.


در خودرویی ها شاهد به پایان رسیدن معاملات ورنا، ایران خودرو و خساپا در سقف قیمتی و همراه با صف خرید بودیم. خگستر هم معاملات خوبی داشت و تا ۶+ هم پیشروی کرد اما در نهایت با رشد حدود ۵ درصدی در قیمت ۳۱۵ تومان بست. خبهمن ۳+ خورد و ۱۶۲ تومان شد.


بانکی ها یکپارچه سبزپوش معامله شدند. وتجارت و وبصادر متناسب با هم حرکت کردند و با رشد حدود ۲ درصدی به ۱۴۸ تومان رسیدند. وبملت بازهم عقب ماند و به نوسانات مثبت در مرز صفر معاملاتی بسنده کرد. دی با رشد بیش از ۲ درصدی تا ۶۸ تومان بالا آمد.


در فلزات اساسی ها شاهد بازگشت مثبت فولاد به میدان بودیم. در این نماد ۷۷ میلیون برگه سهم جا به جا شد و با رشد بیش از ۲ درصدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشت.


پالایشی ها که چندروزیست خنثی به درجا زدن در یک محدوده مشغولند، امروز توانستند تحت تاثیر جو مثبت حاکم بر بازار، با نوسانات محدود اما مثبتی همراه شوند و تا محدوده های ۲+ بالا بیایند. اما در نهایت تنها شتران بود که توانست رشد قیمتی خود را حفظ کند و دیگر نمادهای صنعت بازهم در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. شتران امروز ۴۸۲ تومان شد.


امروز خبر افزایش نرخ برقی ها در کدال منتشر شد و عموم نمادهای این صنعت به سوی سقف قیمتی به حرکت در آمدند و با رشد حداکثری روز را به پایان بردند. بمپنا به ۶۲۸ تومان رسید.


تحرکات مثبت خریداران در صنایع کوچک و متوسط کم نبود، به طوری که عمده نمادها در صنایعی نظیر قند و شکر، سیمان، انبوه سازی، کاغذی، بیمه و لیزینگ توانستند در کانون توجهات قرار بگیرند و بارشد قیمتی به خط پایان برسند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای وسالت، اپرداز و فروس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای اپرداز، شاملا و قجام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۳۲ درصد، وپترو با ۲.۷۴ درصد و قلرست با ۲.۴۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام دامین با ۲.۸۷ درصد، خفنر با ۲.۷۱ درصد و فاما با ۲.۶۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته رشد ۲۹۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۱ هزار ۲۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۲.۱ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۲ افزایش ارزش داشت و در محدوده ۱۷۲۵ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0