تحلیل کاربردی هلالات
1401/02/31
11:35
#پالایش_نفت #پالایشی در خصوص محاسبه کرک اسپرد و سود گزارش شده شرکت ها به چند نکته توجه کنید: *همکنون بر اساس فرمول کرک اسپرد، دولت تخفیف خاصی به ...

#پالایش_نفت #پالایشی



در خصوص محاسبه کرک اسپرد و سود گزارش شده شرکت ها به چند نکته توجه کنید:



*همکنون بر اساس فرمول کرک اسپرد، دولت تخفیف خاصی به پالایشگاه ها نمی دهد. در واقع نفت مبنا قرار گرفته بیش از ۱۰دلار گران تر از نفت ایران است در حالی که در فرمول تنها ۵-۶ دلار از قیمت نفت برنت، عمان و دوبی کسر می گردد ضمن اینکه از فرآورده ها نیز همین مقدار کسر می گردد لذا فرمول فعلی از اساس به نفع پالایشگاه ها نیست که دولت بخواهد در آن دست ببرد.



*علت تقویت کرک اسپرد این است که گازوئیل در دنیا با کرک اسپرد بسیار بالا معامله می شود و ۴۰-۴۵ درصد سبد محصول پالایشگاه ها گازوئیل(نفت گاز) است.



*یکی از علل تفاوت سود پالایشگاه ها با عدد تحلیلی بازار این است که در تحلیل ها فروش به صورت خطی محاسبه می شود اما در واقعیت ممکن است محصولی مانند نفت کوره با کرک اسپرد منفی در زمانی به فروش برسد که کرک اسپرد تغییر کرده است. به طور مثال فرض کنید که پالایش و پخش در مقطعی شروع به ذخیره سازی یک فرآورده کند لذا این مساله باعث می شود که فاصله نرخ فرآورده و محصول نسبت به تحلیل ها تغییر کند و طبعا سود محقق شده بهتر یا بدتر از انتظار باشد اما این مساله تکرار پذیر نیست و در فصول بعدی نرمال می شود.



*مساله دوم که باعث علت اختلاف سود تحلیلی بازار و اعداد پالایش و پخش شده، نرخ های صادراتی است. این موضوع نیز در گزارش حسابرسی نشده اختلاف منفی ایجاد می کند اما در گزارش حسابرسی شده تعدیل مثبت پیدا خواهد کرد و مسبوق به سابقه است.



*مساله سوم ترکیب فروش و موجودی محصول و مواد اولیه است که گاها باعث می شود سود یا زیان موجودی اثر با اهمیتی روی سود خالص داشته باشد. همانطور که در زمستان ۹۸ به دلیل کرونا و در زمستان ۹۹ به دلیل عبور از کرونا، باعث شد تا سود این دو فصل به شدت به سمت منفی و مثبت غیر قابل پیشبینی حرکت کند.



*نتیجه: گزارش های حسابرسی شده ۱۲ماهه این صنعت اختلاف جزئی با تحلیل ها خواهد داشت و با حذف مساله اول در بهار، منطقا سود تحلیلی و سود گزارش شده توسط پالایشگاه ها به همدیگر نزدیک خواهد شد.

انتهای خبر

0
0