بااقتصاد
1401/05/11
14:24
معاملات سهام در رنج مثبت و منفی ۵۰ درصدی همراه با کاهش ارزش معاملات خرد/ فعالان بازار سرمایه به رییس سازمان بورس هشدار دادند

گزارش بازار/ ‌‌سه‌شنبه ۱۱ امرداد ۱۴۰۱ هرچند روند معاملات بازارهای سهام تهران امروز در دامنه مثبت آغاز شد و طی دقایق پایانی افزایش تقاضا در برخی گروه‌های ریالی و کوچک‌تر مشهود بود، اما در نهایت با رنج مثبت و منفی ۵۰ درصدی به اتمام رسید. وضعیت بغرنج بورس و کاهش شدید ارزش معاملات خرد، برخی از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه را بر آن داشت تا در نامه‌ای هشدارگونه، خواستار بهبود اوضاع بورس از وزیر اقتصاد شوند و راهکارهایی را برای بازگشت دوباره بازار به وضعیت نرمال ارایه دهند.

رشد حداقلی شاخص‌های بورس و فرابورس



به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، ۱۱ مردادماه، تمامی شاخصهای بورس و فرابورس به صعود کم‌رمق و حداقلی رضایت دادند. شاخص کل بورس تهران با ۲۴۱۲ واحد مثبت، به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی ارتقا یافت و شاخص کل هم‌وزن نیز پس از ۲۲۴ واحد رشد، در میانه کانال ۳۸۰ هزار واحدی جای گرفت. برای شاخص کل آیفکس هم ۲۴ واحد مثبت در ارتفاع ۱۸ هزار و ۷۶۲ واحدی رقم خورد.


فارس و زاگرس، شاخص‌سازان اصلی بازار امروز


تاثیر مثبت گروه‌های کوچک‌تر و سهم‌ریالی بورس بر فضای معاملات امروز مشهود بود اما شاخص‌سازان اصلی از نمادهای بزرگ بودند. فارس، ومعادن، تاپیکو، پارسان، نوری و شپدیس، بیش‌ترین سهم را در صعود شاخص کل ایفا کردند و وپارس، تک نماد سرخپوش این جدول نام گرفت.


تشدید تقاضا در گروه خودرویی با خبرهای مثبت


با شدت گرفتن خبرهای مثبت برجامی و احتمال ازسرگیری دور جدید مذاکرات وین، همچنین انتشار خبر عرضه خودرو از دو خودروساز بزرگ، صنایع خودرویی با افزایش تقاضا مواجه شدند و بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را به خود اختصاص دادند. خگستر، خساپا و خودرو در صدر این جدول ایستادند.


در معاملات فرابورس هم نمادهای زاگرس، شراز و بپاس، نقش اصلی را در رشد ۲۴ واحدی شاخص کل آیفکس ایفا کردند و معاملات منفی غصینو، فرابورس، دماوند و بمپنا مانع از صعود بیش‌تر این شاخص شد. فزر و شراز، بالاترین حجم تراکنش منفی و مثبت این بازار را به خود اختصاص دادند.


نیمی از معاملات در دامنه مثبت و نیمی دیگر در مدار منفی


دقایق پایانی معاملات امروز سهام با دادوستد ۶۳۰ نماد شرکتی روی تابلوها حک شد و نیمی از سهم‌های معامله‌شده در دامنه مثبت و نیمی دیگر در مدار منفی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند. کاهش ۶ درصدی تعداد نمادهای منفی نسبت به روز گذشته را می‌توان مهم‌ترین مولفه بازار امروز دانست.


تثبیت ارزش صف‌های فروش سهام نسبت به دیروز


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران امروز برای ۵۶ نماد شرکتی، صف خرید ۱۲۶ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۷۴ نماد را به ارزش ۲۰۸ میلیارد تومان عرضه کردند. ارزش صف‌های فروش هم نسبت به دیروز تغییری نکرد و ارزش معاملات خرد همچنان به کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید.


هشدار فعالان بازار سرمایه به وزیر اقتصاد و یادآوری شعارهای انتخاباتی دولتمردان


جمعی از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه با ارسال نامه سرگشاده‌ای به مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهدار نسبت به وضعیت بغرنج بازار سرمایه هشدار و راهکارهایی را برای بازگشت دوباره بورس به وضعیت عادی ارایه دادند. در این نامه خطاب به عشقی آمده است:


همانگونه که مستحضر هستید بازار سرمایه روزهای سخت و بحرانی را می‌گذراند و به علت از دست رفتن اعتماد عمومی، شاهد کوچ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از این بازار بوده‌ایم و در حال حاضر این بازار از عدم نقدینگی رنج می ‌برد درحالی‌که سیل نقدینگی و سوداگری در دیگر بازارها از جمله ارز، ملک، خودرو ، کالا و مواد غذایی مشهود است.


مستحضرید این بازار نقش اساسی در تامین مالی شرکت‌ها و کمک به اجرای طرح‌های نیمه تمام شرکت‌ها ایفا می‌کند و در شرایطی که ۱۰۰ میلیارد دلار پروژه در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی و غیره تعریف شده است، با حمایت از بازار سرمایه می‌توان به شتاب گرفتن این پروژه‌ها کمک کرد.


سیاست‌های مختلف همچون قیمت‌گذاری دستوری، حذف مشوق‌های مالیاتی و بی‌توجهی به مزیت تولید، منجر به فرار سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازارهای موازی شده است. بی‌تردید این کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به سایر بازارها، موجب تورم افسارگسیخته و فشار مضاعف به مردم می‌شود و شرایط گذران زندگی را سخت‌تر از همیشه می‌کند و هیچ منفغتی هم برای بنگاه‌های معظم اقتصادی کشور بوجود نمی‌آورد. تمام نقدینگی به‌جای شرکت در افزایش سرمایه، عرضه اولیه و رونق بازار ثانویه به عنوان محرک سرمایه گذاری در بازار اولیه، فقط صرف سوداگری می‌شود.


بنابراین، بازگشت بازار سرمایه به روال طبیعی می‌تواند علاوه بر جذب نقدینگی سرگردان جامعه و کاهش تورم، موجب تشکیل سرمایه ثابت و رونق و توسعه کسب‌وکارهای ملی شود. در این شرایط جهت بازگشت اعتماد و جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه، نیازمند اقدامات فوری و کوتاه‌مدت از طرف ارکان بازار سرمایه هستیم. در ادامه به دسته‌ای از این اقدامات که با فوریت در دسترس و ید مدیریت این بازار است اشاره می شود:


-ممنوعیت فروش صندوق‌های توسعه و تثبیت و بازارگردانانی که تعهد خرید خود را انجام نمی‌دهند،


-فراهم ساختن امکان خرید صندوق‌های توسعه و تثبیت در دامنه مثبت،


-الزام صندوق‌های درآمد ثابت بزرگ در رعایت حداقل نصاب خرید سهام و افزایش حد نصاب خرید سهام،


-تعلیق عرضه اولیه‌ها و پذیره‌نویسی‌های جدید، تا زمانی که بازار به روال طبیعی برگردد (حداقل تا پایان سال ۱۴۰۱) و


-حذف معاملات الگوریتمی و خاموش کردن ربات‌ها.


شایان ذکر است؛ همواره تصحیح سیاست‌های کلان پولی و مالی و عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری بازارها، دارای اهمیت بسیار بالاتری است که هم پیگیری مستمر نهاد ناظر را می طلبد و هم خواسته اساسی امضاکنندگان این نامه است.


دولت در اجرای بسته حمایتی ۱۰گانه بازار سرمایه جدیت دارد!


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، ابلاغ بسته ده‌گانه، در بورس را موثر دانست و گفت: روند ماه‌های بعد از ابلاغ این بسته حمایتی نشان داد شرایط مطلوب بر بورس حاکم شده است، اما اتفاقاتی در عرصه بین‌المللی و سیاست‌های داخلی رخ داد که مجموع آن تا حدی نااطمینانی در بازار سرمایه را ایجاد کرد.


وزیر اقتصاد، انتشار مطالبی در مورد تغییر سیاست‌های دولت در قبال بازار سرمایه را تکذیب و تصریح کرد: انتشار این مطالب، بی‌اطمینانی در بازار ایجاد کرده که باید اعلام کنم تا امروز بر اساس جلساتی که در ستاد اقتصادی دولت برگزار شده، همان چارچوب تعیین‌شده در بهمن ۱۴۰۰ دستور کار دولت است.


وی وضعیت بازار سرمایه را به‌گونه‌ای دانست که باید با همه متغیری‌های داخلی و خارجی موثر بر کل اقتصاد ایران تحلیل کرد و موضع ستاد اقتصادی دولت را تقویت بنیادی و اصولی بورس برشمرد.


خاندوزی افزود: مصوبات دولت در مورد بورس با جدیت دنبال می‌شود و مجوزی برای خروج از آن وجود ندارد.


همزمان با ورود بهمن‌خودرو، سایپا هم محصولاتش را در بورس عرضه می‌کند


پس از انتشار اطلاعیه عرضه دو محصول گروه بهمن برای عرضه در روز ۲۶ مرداد در بورس کالای ایران، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه خودرو شاهین در بورس کالا اعلام آمادگی کرد.


پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس و اعلام آمادگی شرکت گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مرداد ماه، در تازه‌ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در همان هفته (هفته چهارم مردادماه) اعلام آمادگی کرده است.


شاهین، خودرویی است که در ۲۴ اسفند گذشته در یکصد و چهلمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شد و دو هفته آینده نخستین عرضه این خودرو در بورس کالا انجام می‌شود.


طبقه‌بندی بانک‌ها برای کنترل ترازنامه


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، گفت: برای کنترل ترازنامه، بانک‌ها را طبقه‌بندی کرده‌یم و دامنه رشد ترازنامه بانک‌ها حدود ۱.۵ تا ۲.۵ درصد است که براساس شاخص‌های سلامت بانکی، شاخص‌های کملز برای تک تک بانک‌ها محاسبه شده است.


وزیر اقتصاد اجازه فروش اموال مازاد دولتی از طریق بورس را صادر کرد


وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه‌ای نحوه اجرای جزء ۱ بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را ابلاغ کرد.


در این نامه، احسان خاندوزی، براساس این تبصره قانونی به روسای دستگاه‌های اجرایی ملی اجازه داده است تا اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولتی (به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم قانون اساسی) را پس از تایید کارگروه ملی واگذاری اموال از طریق حراج عمومی در بورس کالا و یا مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت به فروش برسانند و منابع حاصل را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.


اختلال در هسته معاملات ناشی از قطعی اینترنت است


روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس، در خصوص مشکلاتی که برای دستیابی به سایت معاملات بازار سرمایه (TSETMC) و همچنین هسته معاملاتی ایجاد شد، توضیح داد و گفت: این مشکل مربوط به زیرساخت‌های اینترنت است و سیستم‌های ما بدون مشکل کارشان را انجام می‌دهند.


به گفته وی، ایستگاه‌های نامک در حال انجام معاملاتشان بدون مشکل هستند و سایت نیز در حال ارائه سرویس است.


احکام مالیاتی اوراق مالی اسلامی ابلاغ شد


رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، احکام مالیاتی اوراق مالی اسلامی را جهت اجرا، به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۱۱ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس نسبت به روز گذشته بازهم نزولی بود و با ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش به رقم ۵۸۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام مبلغ ۱۶۲۰۰ ملیارد تومان را ثبت کرد و نسبت به دیروز رشد داشت. از این میزان، ۲۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۳۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم در مسیر نزولی است و با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش نسبت به روز گذشته به مبلغ ۱۹۸۲ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ، ۲۱۰ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده ثبت شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی فزر، وغدیر و فتوسا متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شبندر، خگسترو مبین خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای نسبتا مثبت امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۲۰۹، ۱۴۲ و ۱۱۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۰.۰۱۸.۰۱ (۲۴۱۲.۳۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۰.۵۸۷.۹۱ (۲۲۴.۹۲افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۴۳۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، ومعادن و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۶۲.۹۲ (۲۴.۲۴افزایش)


ارزش معاملات: ۱۳.۸۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، شراز و بپاس


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0