بورس۲۴
1400/06/02
13:21
مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان اعلام کرد: رشد کیفیت سیمان کشور با عرضه های گسترده در بورس کالا

ولی اله اخلاقی فرد مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان می گوید که همزمان با عرضه سیمان در بورس کالا به جهت مشخص بودن خریداران و فروشندگان، فرآیندها به مراتب بهتر از گذشته شده و کیفیت محصولات نیز بهبود یافته است؛ چراکه سیمانی ها در معاملات بورس، متعهد هستند کالای فروخته شده به مشتری را به موقع و با کیفیت مطلوب درج شده در اطلاعیه عرضه که مورد تایید و نظارت استاندارد است، تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان اعلام کرد: رشد کیفیت سیمان کشور با عرضه های گسترده در بورس کالا

بورس۲۴ : ولی اله اخلاقی فرد مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان می گوید که همزمان با عرضه سیمان در بورس کالا به جهت مشخص بودن خریداران و فروشندگان، فرآیندها به مراتب بهتر از گذشته شده و کیفیت محصولات نیز بهبود یافته است؛ چراکه سیمانی ها در معاملات بورس، متعهد هستند کالای فروخته شده به مشتری را به موقع و با کیفیت مطلوب درج شده در اطلاعیه عرضه که مورد تایید و نظارت استاندارد است، تحویل دهند.


مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان و در واکنش به نامه ای سازمان استاندارد به وزارت صمت مبنی بر ارتباط کاهش کیفیت سیمان و فرآورده های بتنی با عرضه این محصول در بورس کالا اظهار داشت: موضوع مطرح شده پیرامون کاهش کیفیت سیمان کذب محض بوده و نوعی شانتاژ خبری است. اتفاقا همزمان با عرضه سیمان در بورس کالا به جهت مشخص بودن خریداران و فروشندگان، کیفیت محصولات بهبود بیشتری یافته است چراکه سیمانی ها در قبال بورس متعهد هستند که کالای فروخته شده به مشتری را به موقع و با کیفیت مطلوب که مورد تایید و نظارت استاندارد است، تحویل دهند.


وی افزود: دلیل این ادعاها و اظهارنظرها از ناآگاهی عده ای از سازوکارهای بورس کالا نشات می گیرد. از سوی دیگر شاهد هستیم با عرضه سیمان در بورس کالا منافع عده ای دلال به خطر افتاده و ازاین رو طبیعی است به هر طریقی مخالفت خود را با این اقدام مطرح کنند.


عدم توزیع محصول نامرغوب در کشور


اخلاقی فرد ادامه داد: با عرضه سیمان در بورس کالا، تولیدکنندگان موظف به تحویل محصولی هستند که در اطلاعیه عرضه بورس معرفی کرده اند و لذا یکی از مزایای بورس کالا، رشد کیفیت و عدم توزیع محصول نامرغوب است و چنانچه مشتری در موقع تحویل کالا درب کارخانه متوجه و معترض مرغوبیت محصول شود، قطعا کارخانه تولیدی مسئول بوده و باید براساس ضوابط بورس، پاسخگو باشد.


مدیرعامل سیمان صوفیان عرضه سیمان در بورس را اتفاق خوش یمنی برای نجات این صنعت خواند و گفت: صنعت سیمان در چند سال گذشته مظلوم واقع شده بود. فاصله قیمت سیمان و فولاد در بازارهای جهانی یک به هفت است در حالی که این عدد در ایران یک به ۴۷ بود به همین دلیل صنعت سیمان در شرایط سختی قرار داشت.


وی با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰ درصد قطعات کارخانجات سیمانی تولید داخل نبوده و باید از خارج تامین شود و به واسطه تحریم هزینه های زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت سیمان بود و با توجه به افزایش هزینه های حقوق و دستمزد و نهاده های تولید و نیز هزینه های انرژی و حمل و نقل، تداوم فعالیت کارخانه ها با نرخ های دستوری این صنعت را به ورطه نابودی می کشاند.


او افزود: به عقیده من عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت ها باشد و بهتر از بازار شفاف بورس کالا نمی توان مکانیزمی را پیشنهاد داد؛ زیرا در این بازار شفاف قیمت واقعی کالاها به واسطه تقاضای واقعی تعیین می شود و رانتی برای رسیدن به دلالان باقی نمی ماند.


به گفته مدیرعامل سیمان صوفیان، صنایع سیمان عمدتا به صورت دولتی اداره می شوند و لذا انتفاع شخصی در میان نیست.


رشد سرمایه گذاری ها با پایان قیمت گذاری


وی با اشاره به ارزش جایگزینی کارخانه های سیمان موجود در کشور گفت: ارزش جایگزینی کارخانه سیمان صوفیان حداقل ۵ هزار میلیارد تومان است درحالی که سود شرکت به صورت سالانه ۲ تا ۳ درصد است و بنابراین نمی توان انتظار داشت سرمایه گذاران سرمایه های خود را به این صنعت وارد کنند.


اخلاقی فرد در پایان گفت و گو با کالاخبر تصریح کرد: با بورسی شدن سیمان می توان به حفظ سرمایه های موجود و افزایش سرمایه گذاری در این حوزه امیدوار بود. کارخانه های سیمان کشور تا ۹۰ میلیون تن ظرفیت بالقوه دارند درحالی که ظرفیت بالفعل آنها به ۷۰ میلیون تن نیز نمی رسد و دلیل این اختلاف، از بین رفتن ماشین آلات و عدم بروزرسانی تجهیزات آنها و در نهایت کاهش راندمان کاراست.


وی در خاتمه گفت: باید با یک تصمیم درست که صنعت سیمان را به عنوان یک سرمایه ملی نجات می دهد، تمام قد در مقابل منافع عده ای دلال ایستاد چراکه دلالان و واسطه ها به فکر بهره کشی از صنعت سیمان به نفع خودشان هستند. منافع صنعت سیمان باید به این صنعت و سهامداران آنها باز گردد تا توسعه یافته و بروزرسانی شوند.


منبع: بورس کالا

انتهای خبر

0
0