بااقتصاد
1401/05/24
15:08
واگرایی دو گروه دلاری و ریالی بورس تهران شاخص کل را ۴۴ واحد ارتقا داد/ نفسگیری بازار سرمایه در ماراتن اخبار سیاسی برجام

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۴ امرداد ۱۴۰۱ معاملات سهام در بازار بورس و فرابورس تهران امروز کمی متفاوت انجام شد. دقایق نخست بازار با رشد ۱۰۰ واحدی شاخص کل همراه بود اما با تشدید جریان عرضه‌ها، شاخص‌ها دوباره سرخپوش شدند. در نیمه دوم بازار، پس از انتشار اخبار مثبت سیاسی و نزدیک شدن به توافق برجام طی روزهای آینده، معامله‌گران سهام با یک تغییر مسیر به سمت تقاضا برای خرید گروه‌های ریالی به‌ویژه خودرویی و بانکی شتافتند. در ماراتن نفسگیر برجام، شاخص کل بورس هم در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی، تنفس ۴۴ واحدی گرفت.

شاخص کل آیفکس از مسیر صعود بازماند


به گزارش بااقتصاد، امروز دو‌شنبه، ۲۴ مردادماه، روند کلی معاملات بازار سرمایه متاثر از اخبار سیاسی برجام، کاهش نرخ دلار و نفت خام بود. پس از اقبال دوباره حقیقی‌ها به گروه‌های کوچک‌تر و افزایش تقاضا برای صنایع ریالی و به‌اصطلاح برجامی، شاخص کل هم‌وزن صعود ۱۷۸۰ واحدی را ثبت کرد اما شاخص کل آیفکس نتوانست خود را با جریان مثبت شاخص‌های بورس همسو کند و در یک مسیر واگرایی، ۲۰ واحد افت کرد.


بانکی‌ها و خودرویی‌ها صدرنشین جدول سبز شاخص کل


کاهش نرخ دلار در بازارهای داخلی که از هفته گذشته آغاز شده است، امروز هم ادامه یافت و تاثیر منفی آن را بر صنایع دلارمحور بورس شاهد بودیم. بر همین اساس، نمادهای بزرگ و صادرات‌محور با افزایش عرضه مواجه شدند و صدر جدول منفی‌سازان بورس را به خود اختصاص دادند. فولاد، فملی، فارس و کگل بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند و وبملت، اخابر و خودرو، سبزپوشان اصلی این جدول لقب گرفتند. خودرو، خساپا و خگستر همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس تهران را ثبت کردند.


تلاش بی‌حاصل زاگرس برای ممانعت از سقوط شاخص کل آیفکس


در بازار فرابورس هم تلاش‌های زاگرس، خدیزل و صبا برای صعود شاخص کل آیفکس بی‌نتیجه ماند و معاملات منفی بپاس، فغدیر، بمپنا و فزر بیش‌ترین تاثیر منفی را بر این شاخص تحمیل کرد. دی و فرابورس، به ترتیب بالاترین حجم تراکنش منفی و مثبت معاملات فرابورس را به خود اختصاص دادند.


۵۴ درصد از معاملات امروز روی مدار مثبت


از مجموع ۶۵۴ نماد معامله‌شده در بازار امروز، ۳۵۳ سهم، معادل ۵۴ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند درحالی‌که ۳۰۱ سهم، معادل ۴۶ درصد معاملات امروز در دامنه منفی قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را به ثبت رساندند.


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران برای ۷۸ نماد، صف خرید ۲۷۰ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۳۷ نماد را به ارزش ۱۳۹ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند. رشد حجم و ارزش معاملات، به‌ویژه معاملات خرد از مولفه‌های مثبت بازار نسبتا متعادل امروز بود.


پذیرش ۸ خودرو جدید در بورس کالا


روز گذشته در جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران، خودروهای هایما در دو مدل S۷ و S۵ از گروه ایران خودرو، لاماری ایما از گروه آرین پارس موتور، دایون y۵ از گروه خودروسازی ایلیا، وانت دو کابین کاپرا از گروه بهمن موتور، کامیونت ۶ تن فاو تایگر (Tiger V) و کشنده تک‌محور CA۴۱۸۰ از گروه سیباموتور، کامیون فورس و امپاور هم از گروه بهمن دیزل، ۸ محصول خودرویی جدید از ۶ گروه خودروسازی بودند که در بورس کالای ایران پذیرش شدند.


مذاکره با ۱۶ برند برای واردات خودرو


تیموری، مدیرعامل سایپا، از انجام مذاکرات با ۱۶ برند اصلی برای واردات خودرو خبر داد و گفت: زمانی که آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود گروه خودروسازی سایپا حتما آن خودروها را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.


وی افزود: دولت فرش قرمز برای شرکت‌های خارجی پهن نمی کند اما دولت قبلی این کار را کرد که زیان زیادی به خودروسازی ما وارد شد.


به گفته وی، رنو و پژو برای ورود مجدد به بازار ایران باید هزینه‌های خروج از توافق را پرداخت کنند.


تیموری افزود: پلتفرم مشترک ایران‌خودرو و سایپا برای تولید خودرو اقتصادی در وزارت صنعت تایید شده و به دلیل اینکه قرار است این خودرو را هم ما تولید کنیم هم ایران‌خودرو و تیراژ بالاست، قیمت آن اقتصادی می‌شود.


تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی!


چهارشنبه هفته جاری دو محصول پرطرفدار گروه بهمن در بورس کالا عرضه می شود و سایر خودروسازان نیز در اتاق انتظار عرضه قرار دارند که نخستین گام ها برای کنار رفتن قیمت های دستوری و حمایت هدفمند از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برداشته شود.


در همین زمینه، جمشید ایمانی، رییس هیات‌مدیره گروه بهمن معتقد است که با آغاز عرضه‌ها در بورس کالا و کشف قیمت‌ها در سازوکار حراج، اختلاف زیاد قیمت‌های کارخانه و بازار از بین می‌رود و خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل می‌شود!


مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا از دیدگاه پورابراهیمی


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آغاز عرضه خودرو از روز چهارشنبه این هفته در بورس کالا، گفت: ایجاد شفافیت، حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرف‌کننده و برنامه‌ریزی برای تولیدکننده به عنوان چهار مزیت اصلی عرضه خودرو در بورس کالا به شمار می‌رود.


ذهنیت مسئولان اقتصادی نسبت به بورس کالا باید اصلاح شود


حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر تغییر ذهنیت مسئولان اقتصادی کشور نسبت به بورس کالا تاکید و تصریح کرد: پیشنهاد مجلس شورای اسلامی و همچنین کمیسیون صنایع از ابتدا این بوده که عرضه تمامی محصولات تولیدی توسط خودروسازها در بورس کالا باشد تا بتواند به تعادل‌بخشی قیمت، رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی و حذف بسیاری از واسطه‌ها، کمک کند.


دستور به عزل پرحاشیه یک مدیر در سازمان بورس توسط رییس


رییس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس امروز از سمت خود برکنار شد. گفته می‌شود این برکناری با نظر مستقیم مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار انجام شده است. همچنین شنیده ها حاکی است که پیمان حدادی، رییس جدید اداره نظارت خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌دوشنبه ۲۴ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۱۲۳۰۰ میلیارد تومان، نسبت به روز گذشته افزایش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۴۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس نیز با رشد همراه بود و رقم ۳۶۲۱ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۱۵ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به سهم‌های ذوب، وبملت و اخابر اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای وبانک، آریان و شپنا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب با ۷۱۲، ۲۰۵ و ۱۹۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۶۳.۶۹۷.۸۱ (۴۴.۲۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۷.۲۲۷.۸۳ (۱۷۷۹.۹۳افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۲۶۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: وبملت، اخابر و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۲۶۴.۷۹ (۲۰.۷۱-)


ارزش معاملات: ۱.۶۱۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، فغدیر و بمپنا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0