همفکران
1401/01/06
09:17
در سال ۱۴۰۰، ۷۵ درصد از شرکت ها بازدهی منفی داشتند

عملکرد بورس در سال ۱۴۰۰: حقیقی ها ۶۲ همت از بازار خارج کردند/ شاخص کل ۴.۵ درصد رشد کرد اما شاخص هموزن حدود ۲۱ درصد تنزل داشت/ ۸۵ درصد از صنایع و ۷۵ درصد از شرکت ها بازدهی منفی داشتند ...

از نخستین روز معاملاتی فروردین ۱۴۰۰ تا آخرین روز معاملاتی اسفند ۱۴۰۰ ارزش معاملات خرد بیش از ۱.۰۵۸ همت بود. تراز پول حقیقی در بازار منفی ۶۲ همت شد. شاخص کل از محدوده ۱،۳۰۷،۶۵۷ واحد تا ۱،۳۶۷،۲۴۸ واحد رشد کرد و ۴.۵ درصد بازدهی داشت. اما شاخص هموزن از ارتفاع ۴۳۹،۷۹۵ واحد به ۳۴۸،۲۷۰ واحد افول کرد و با بازدهی منفی ۲۰.۸ درصد مواجه شد.


در کل سال ۱۴۰۰ از بین ۴۶ صنعت حاضر در بازار بازدهی ۳۹ صنعت (معادل ۸۵٪) منفی بود و تنها ۷ صنعت (معادل ۱۵٪) بازدهی مثبت داشتند.


بیشترین افت ارزش صنعت مربوط به صنعت فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه بود که بیش از ۷۴ درصد بازدهی منفی داشت. پس از آن صنایع محصولات چوبی با حدود ۵۷ درصد، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با حدود ۵۵ درصد و فعالیتهای مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی با ۵۳ درصد بیشترین بازدهی منفی را کسب کردند.


بیشترین بازدهی مثبت با ۳۸ درصد به صنعت استخراج کانه های فلزی تعلق گرفت. صنایع بیمه و صندوق بازنشستگی و شیمیایی با حدود ۱۹ تا ۲۰ درصد بازدهی دومین و سومین صنایع پربازده سال ۱۴۰۰ بودند.



در سالی که گذشت جمعا ۷۲۱ سهم در بازار معامله شد که ۵۳۸ سهم متحمل افت قیمت شدند و فقط ۱۶۸ سهم بازدهی مثبت داشتند. بیشترین افت قیمت در شرکت های شلعاب، حاریا، خزر، سفاسی، غویتا، کپشیر، غفارس و تپکو صورت گرفت.






انتهای خبر

0
0