همفکران
1400/03/26
14:53
گزارش هفتگی / بازدهی سالانه بازار منفی شد

شاخص کل بورس تهران با وجود داشتن چهار روز کاهشی توانست هفته را با بازدهی مثبت ۰.۲۰ درصدی به پایان برساند و ارتفاع یک میلیون ۱۴۷ هزار واحد را نگاه دارد. با این حساب بازدهی یک ساله بازار منفی ۷ درصد شده است آن هم در سالی که تورم ۴۰ درصدی داشتیم.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران با وجود داشتن چهار روز کاهشی توانست هفته را با بازدهی مثبت ۰.۲۰ درصدی به پایان برساند و ارتفاع یک میلیون ۱۴۷ هزار واحد را نگاه دارد. با این حساب بازدهی یک ساله بازار منفی ۷ درصد شده است آن هم در سالی که تورم ۴۰ درصدی داشتیم. ولی شاخص هم وزن در تمام طول هفته کاهشی بود و افت ۲.۰۸ درصدی را ثبت کرد. وضعیت در فرابورس هم خوب نبود و این شاخص در طول هفته با افت ۰.۹۱ درصدی به ۱۷ هزار ۲۹۴ واحد رسید.


در پایان معاملات این هفته ارزش کل بازار در بورس و فرابورس به ۵۷ هزار میلیارد رسید و ارزش دلاری بازار ۲۳۷ میلیارد دلار برآورد می شود


صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در هفت روز گذشته به طلای سرخ نوویرا با ۳.۱۲ درصد، پالایشی یکم با ۲.۹۵ درصد و گروه زعفران سحرخیز با ۲.۴۳ درصد رسید. در مقابل صندوق سهام بزرگ کاردان با ۵.۵۲ درصد، مشترک اندیشه فردا با ۳.۳۲ درصد و تجارت شاخصی کاردان با ۳.۱۷ درصد بیش از دیگر صندوق ها به خریداران خود ضرر زدند.


پالایش یکم در طول هفته روند با ثباتی داشت و حتی ۲.۹۵ درصد هم رشد کرد. با توجه به رشد گروه فرآورده های نفتی رشد بیشتری از این صندوق انتظار می رفت هرچند که هنوز هم بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می شود.


یاقوت به جز یک روز بقیه روزهای هفته را مثبت پشت سر گذاشت و با ثبت بازدهی ۰.۳۰ درصدی خود را در بین صندوق های سبز رنگ جا داد. یاقوت ۳۸ درصد از سهام خود ا در اوراق سرمایه گذاری کرده است و ۴۸ درصد را به صورت نقد و سپرده بانکی نگه داری میکند. این صندوق ۷.۸ درصد از پول خود را در سهام سرمایه گذاری کرده است تا حداقل ریسک را به سرمایه گذاران خود تحمیل کند.


سهام بزرگ کاردان ۹۴ درصد از سهام خود را سهام خریده است و در نتیجه از تغییرات شاخص به شدت تاثیر میگیرد. این صندوق در هفت روز گذشته افت ۵.۵۲ درصدی داشته است و صدر نشین بیشترین کاهش ارزش است.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی



خودرویی ها این هفته هم در صدر لیست پر بازده های بازار است. در این هفته تنها ۶ گروه بازدهی مثبت داشتند که خودرو با ۳.۸۵ درصد، محصولات چرمی با ۳.۶ درصد و فرآورده های نفتی با ۲.۹۴ درصد پیشتاز بودند. در پایین جدول گروه زغال سنگ با بازدهی منفی ۱۹.۶۶ درصدی بیشترین افت قیمت را تجربه کرد و در رتبه های بعدی اطلاعات و ارتباطات با ۱۶.۵۲ درصد و محصولات کاغذی با ۱۴.۶۸ درصد قرار دارند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی و از بین ۲۲۱ نماد با بازدهی صفر یا مثبت بیشترین بازدهی هفتگی را خگستر با ۲۳.۵۶ درصد، غگلپا با ۲۲.۷۴ درصد و ساراب با ۲۲.۲۵ درصد داشتند. در هفته گذشته ۳۹۳ نماد بازدهی منفی داشتند و ۲۱ سهم بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند. در این بین تشتاد با ۴۶.۳۳ درصد، واحصا با ۳۶.۸۷ درصد و کسعدی با ۳۵.۷ درصد بیش از دیگران افت قیمت داشتند.


خگستر روزهای سبزی را پشت سر میگذارد. در ده روز گذشته فقط یک روز کاهشی بود و بعضی روزها در صف خرید قرار داشت. از ابتدای خرداد ماه دو بار برای افزایش قیمت بیش از ۲۰ درصدی از سوی ناظر بازار متوقف شده است. این نماد بعد از مرداد ماه بیش از ۸۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و چند روزی است در حال جبران زیان های وارده است.


تشتاد ۱۸ خرداد از مجمع برگشت با افت ۴۱ درصدی بازگشایی شد؛ اما این پایان ماجرا نبود همچنان فروشندگان در حال عرضه هستند و از هر فرصتی برای خروج بهره میگیرند. این نماد ۳۰ دی ماه در اوج قیمت خود بود بعد شروع به کاهش کرد و تا امروز ۵۸ درصد از ارزش خود ر ا از دست داده است. به نظر می رسد ۷۱۳۶ ریال حمایت محکمی برای سهم باشد در صورت عبور از آن حداقل تا ۶۲۰۰ کاهش قیمت داشته باشیم.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در بازارهای جهانی هفته خوبی را پشت سر گذاشت و نسبت به یورو ۰.۴۲ درصد تقویت شد. در بازار ایران هم حال دلار خوب بود و توانست ۰.۸ درصد رشدکند. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۴ هزار ۱۷۰ تومان معامله می شود.


سکه طرح جدید شنبه افت زیادی کرد اما در طول هفته وضعش بهتر شد و توانست بازدهی هفتگی ۰.۳۲ درصدی را برای خود ثبت کند و به قیمت ۱۰ میلیون ۷۰۶ هزار تومان برسد.


انس طلا هفت روز سختی را پشت سر گذاشت و در بازارهای جهانی ۱.۵۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. امروز کمی وضع انس بهتر شده است رشد اندکی را تجربه کرده است. هر انس به قیمت ۱۸۵۹ دلار معامله می شود.


بیت کوین بعد از حمایت دو دولت توانست تغییر روند دهد. به تازگی ایلان ماسک هم سیگنالی مثبت برای رمز ارزها و به خصوص بیت کوین داده است که در روند رو به رشد آنها بی تاثیر نیست در هفته گذشته. هر بیت کوین با رشد ۷.۲۱ درصدی به ۴۰۰۸۶ دلار رسیده است.







انتهای خبر

0
0