سنا
1400/07/14
14:08
امید به همگرایی دو بال اقتصاد ایران

با معرفی علی صالح آبادی به عنوان رییس بانک مرکزی، امیدها به هماهنگی بیشتر دو بال بازارهای مالی ایران یعنی بازارسرمایه و بازار پول قوت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، دقایقی پیش خبر معرفی علی صالح آبادی به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی در جلسه امروز دولت بر خروجی رسانه ها قرار گرفت. وزیر اقتصاد، احسان خاندوزی، نیز در توییتی برای صالح آبادی در مسئولیت حفظ ارزش پول و مهار تورم، هدایت اعتبار به فعالیت‌های مولد و نظارت موثر بر شبکه بانکی، آرزوی توفیق کرد.


دکتر علی صالح آبادی، دانش آموخته دکتری مالی مدیریت مالی دانشگاه تهران، مدیری توسعه گرا است که حدود ۱۷ سال در بازارسرمایه و پول فعالیت داشته، بنیان‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار و قبول نخستین ریاست در این سازمان جزو کارنامه درخشان اوست. براین اساس، وی را می‌توان از مدیران جوان، اما با تجربه دولت سیزدهم دانست.


صالح آبادی؛ مدیری نهادگرا و توسعه محور


فعالان بازار معتقدند رشد بازارسرمایه طی سال های اخیر مدیون اقدامات این مدیر نهادساز و توسعه گرا بوده است. وی با فراهم کردن زیرساخت های مقرراتی بازارسرمایه، شرایط لازم را برای توسعه این بازار مهیا کرد، به طوریکه بسیاری از رویه های مدرن سازی بازارسرمایه در قالب شبکه های آنلاین (برخط) از دوره او شروع و سبب شد تا بخش عمده‌ای از معاملات در سال های اخیر در بستر دیجیتال انجام شود.


از آنجایی که رییس بانک مرکزی، عضو شورای بورس نیز هست، کارشناسان و فعالان بازارسرمایه بر این باورند که آشنایی بالای صالح آبادی با بازارسرمایه و همچنین تسلط او بر مبانی دانش مالی اسلامی می تواند به افزایش کارآمدی بورس در دوره جدید منجر شود.


یادآور می شود، صالح آبادی در سال ۱۳۸۵، حدودا یکسال بعد از تصدی سمت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و براساس قانون بازار اوراق بهادار که در سال ۸۴ تصویب شده بود، سازمان بورس و اوراق بهادار را به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه تاسیس کرد و خود، با تصویب شورای عالی بورس به مدت حدود ۹ سال مسئولیت این سازمان مهم را برعهده داشت، از این منظر دوران مدیریت وی را می‌توان طولانی ترین دوران مدیریت در بین روسای سازمان بورس دانست.


نگاهی به مهمترین اقدامات دوره ریاست سازمان بورس


تاسیس بورس های چهارگانه بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی، تاسیس نهادهای مالی جدید شامل صندوق های سرمایه‌گذاری، شرکت های تامین سرمایه، شرکت های سبدگردان و مشاورسرمایه گذاری، توسعه ابزارهای جدید مالی مانند صکوک، اسناد خزانه اسلامی، تسهیل در روند پذیرش و تنوع بخشی به شرکت های و صنایع حاضر در بورس تکمیل قوانین و مقررات بازارسرمایه ازجمله قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید تنها برخی از مهمترین اقدامات رئیس کل جدید بانک مرکزی در دوران تصدی مسئولیت ارشد بازار سرمایه کشور بود.


ایجاد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در بدو تاسیس سازمان بورس توسط صالح آبادی شکل گرفت که نقش بسیار موثری در توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید منطبق بر مبانی شرعی ایفا کرد.


صالح آبادی همچنین در حوزه فناوری اطلاعات نیز اقدامات بنیادین بسیاری در بازار سرمایه انجام داد. راه‌اندازی سامانه جامع ناشران بازار سرمایه موسوم به سامانه کدال به منظور ارتقاء سرعت و شفافیت انتشار اطلاعات در بازار سرمایه و جلوگیری از رانت اطلاعاتی در بازار، سامانه هوشمند نظارت بر معاملات بازار سرمایه، ارتقاء سامانه معاملات بازار سهام و راه اندازی معاملات آنلاین، از مهمترین اقدامات صالح آبادی در توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه بوده که در افزایش ضریب نفود این بازار در کشور نقش بسیار زیادی ایفا کرده، به نحوی که در حال حاضر بخش عمده معاملات در بورس بصورت آنلاین انجام می شود.


دوره مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایه، همچنین مصادف بود با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی. وی که خود، عضو شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی هم بود، با تسهیل فرآیند پذیرش شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس، نقش مهمی در اجرای این قانون ایفا کرد. بسیاری از شرکت های بزرگ بازار سرمایه در دوره مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایه عرضه شدند؛ همین موضوع باعث شد ارزش بازار سرمایه و حجم و ارزش معاملات این بازار و تعداد سهامداران طی این دوره، به نحو چشمگیری افزایش یابد.


تکمیل قوانین و مقررات موردنیاز برای توسعه بازار سرمایه از جمله قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و سایر مقررات موردنیاز به منظور توسعه و عملیاتی کردن ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه، از دیگر اقدامات اساسی صالح آبادی در یک دهه مدیریت در بازار سرمایه بوده است.


جوان‌گرایی و ارتباط نزدیک با رسانه ها را می توان از مهمترین ویژگی های مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایه دانست، ضمن اینکه دوران مدیریت وی علیرغم طولانی بودن، از کم حاشیه ترین و با ثبات ترین دوره های مدیریتی در این بازار بوده است.


رئیس کل جدید بانک مرکزی در آذر ماه سال ۱۳۹۳، بعد از حدود یک دهه مسئولیت ارشد در بازار سرمایه، با حکم علی طیب نیا، وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی به سمت رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات، به عنوان یکی از مهمترین بانک های توسعه ای کشور منصوب شد و تا به امروز حدود ۷ سال مسئولیت اداره این بانک را برعهده داشته است. پس از افشای صورت های مالی بانک های دولتی با دستور سیداحسان خاندوزی، وزیر جوان اقتصاد، مشخص شد که بانک توسعه صادرات از نظر شاخص هایی مانند میزان سودآوری، نسبت کفایت سرمایه و بازده سرمایه در بین بانک ‌های دولتی، جایگاه نخست را دارد و با نسبت کفایت سرمایه ۱۲.۵ درصدی و سودآوری بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریالی، صدر فهرست بانک های دولتی را به خود اختصاص داده است. در کنار این دو شاخص، افزایش سرمایه بانک از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۵۵۰۰ میلیارد تومان، سودآوری و رشد قابل ملاحظه در تجهیز و تخصیص منابع ارزی و ریالی و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بانک ها در عاملیت منابع صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات ترجیحی و ارائه خدمات نقل و انتقالات ارزی به شرکت ها در شرایط تحریم، از مهمترین دستاوردهای صالح آبادی در بانک توسعه صادرات بوده است.


در سوابق رئیس کل جدید بانک مرکزی، تاسیس و ریاست انجمن مالی اسلامی ایران به عنوان یکی از انجمن های برتر علمی کشور با مشارکت و همراهی چهره های شاخص مالی اسلامی کشور ازجمله مرحوم موسویان، حجت الاسلام مصباحی مقدم و آیت الله تسخیری، عضویت در شورای فقهی بانک مرکزی، عضویت در کمیته فنی هیات خدمات مالی اسلامی ( IFSB ) و عضویت در شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به چشم می‌خورد.


*خبرنگار: لیلی شهیر





انتهای خبر

0
0