بورس۲۴
1401/02/30
21:50
بورس تورم را می گیرد؟

گفت و گوی بورس ۲۴ با بهنام بهزاد‌فر کارشناس بازار سرمایه پادکست ۲۴ را دنبال کنید

بورس تورم را می گیرد؟

گفت و گوی بورس۲۴ با بهنام بهزاد‌فر کارشناس بازار سرمایه :


◀️ بخش زیادی از رشد بازار سرمایه ، انتظارات تورمی در کشور است و بخشی از آن هم بابت افزایش نرخ‌های جهانی یا نرخ کالاهای اساسی یا کامودیتی‌ها و همچنین تنشی است که از کمبود عرضه همه کالاهای اساسی به وجود آمده است.


◀️ بخش زیادی از رشد شاخص بازار سرمایه که از محدوده ۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است ، بابت افزایش نرخ‌های جهانی و اقتصاد جهانی رخ داده است.


◀️به صورت کلی وقتی ما بازار سرمایه را بررسی می‌کنیم، در بازدهی بلند مدت، از تورم بیشتر و تقریبا از همه بازارهای موازی بالاتر است. انتظار بر این است که باتوجه به این که در دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری می‌کنید، بازدهی بالاتر از بازدهی تورمی داشته باشید.


◀️ در سال ۹۹ سرمایه‌گذاران انتظار بالایی از تورم و رشد بازار داشتند و به نوعی سرمایه‌گذاری‌های جسورانه‌تری را در بازار سرمایه انجام می‌دادند که البته آن اتفاق نیفتاد و شاهد یک اصلاح عمیق بودیم.


◀️ با توجه به شرایط فعلی و نوسانی که الان در بازار سرمایه وجود دارد و حتی منفی‌هایی که در قیمت سهام می‌بینیم، مطلقا" شبیه سال ۹۹ نیستیم ، با تجربه سال ۹۹ سرمایه‌گذاران تلاش‌شان این است که سود‌های مقطعی داشته باشند، به همین دلیل بعید است به زودی به شاخص سال ۹۹ برسیم.


◀️ اعدادی که الان شاخص و شرکت‌های بازار سرمایه در آن قرار دارند، اعدادی است که به ارزش ذاتی شرکت‌ها بسیار نزدیک است ، نرخ تورم، نرخ دلار و قیمت های جهانی در همین محدوده‌ها دیده شده است .برای این که قدم‌های بعدی بازار سرمایه را پیش‌بینی کنیم، نیازمند این است که اقتصاد جهانی ، کامودیتی‌ها و عرضه‌های احتمالی در دنیا را بررسی کنیم . باز هم شاهد رشد قیمت‌های جهانی خواهیم بود و پیش بینی می شود بازار سرمایه هم رشد خواهد داشت.


◀️اکنون رالی خاصی در بازار سرمایه رخ نداده است، بازار یک رشد حدودا" ۲۵ درصدی یا ۳۰ درصدی از کف داشته است و در حال حاضر در محدوده استراحت قرار دارد. اما صنایعی که بیشتر به اقتصاد جهانی وابسته هستند، نفت، پالایشگاه، فلزات اساسی و همینطور معادن که به نوعی به قیمت جهانی وابسته‌تر هستند ، شرایط بهتری در آینده خواهند داشت.

انتهای خبر

0
0