بورس۲۴
1401/05/09
19:31
عملکرد خوب یا ریسک مالی بالا ؟ گزارش فعالیت یکی از شرکت های فرعی صنایع پتروشیمی خلیج فارس

به گزارش کدال نگر بورس ۲۴ ، طی دوره یک ساله منتهی به اسفند ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ ، درآمد های عملیاتی شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس از رقم ۲ همت به ۱۸.۷ همت رسیده است و رشد ۶۶۰٪ را ثبت کرده است.

عملکرد خوب یا ریسک مالی بالا ؟ گزارش فعالیت یکی از شرکت های فرعی صنایع پتروشیمی خلیج فارس

به گزارش کدال نگر بورس۲۴ ، طی دوره یک ساله منتهی به اسفند ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ ، درآمد های عملیاتی شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس از رقم ۲ همت به ۱۸.۷ همت رسیده است و رشد ۶۶۰٪ را ثبت کرده است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی و سود عملیاتی نیز در این مدت به ترتیب ۵۲۷٪ و ۷۶۵٪ رشد داشته است.


شرکت در این مدت همانند مدت مشابه سال قبل درآمد غیر عملیاتی قابل توجهی نداشته است. هزینه های عملیاتی غیرتولیدی و هزینه های عمومی اداری به ترتیب رشد های ۶۲۹۰٪ و ۴۹۵٪ را ثبت کرده اند.


حاشیه سود ناخالص و عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ روند صعودی داشته است. حاشیه سود ناخالص از ۵۰٪ به ۵۹٪ و حاشیه سود عملیاتی از ۲۸٪ به ۳۲٪ رسیده است. دلیل افزایش کمتر حاشیه سود عملیاتی نسبت به حاشیه سود ناخالص افزایش شدید هزینه های غیرتولیدی شرکت در سال ۱۴۰۰ است.


نتیجه عملکرد شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹ ، ۱۲ میلیارد زیان خالص بوده است در حالیکه شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰ ، به سود خالص ۳.۱۸۳ میلیارد تومانی دست یافته است. در سال ۱۳۹۹ سهم هر سهم از عملیات اصلی شرکت ، سود ۱۷ تومانی بوده و در سال ۱۴۰۰ ، سود عملیاتی هر سهم به رقم ۱۴۹ تومان رسیده است.


هزینه های مالی شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال مالی قبل حدود ۳۷۰٪ رشد داشته است و از عدد ۷۱۴ میلیارد تومان به ۳.۳۷۸ میلیارد تومان رسیده است. شرکت ریسک مالی بسیار بالایی دارد به گونه ای که در حدود ۹۲٪ از منابع تحت کنترل شرکت از محل بدهی ها تامین شده است. ساختار بدهی های بانکی شرکت شامل ۶۲ همت وام بلندمدت و ۹ همت وام کوتاه مدت است. ( مجموعا ۷۱ همت بدهی بانکی) از مبلغ کل تسهیلات بانکی ۳.۶ همت مربوط به تسهیلات دریافتی در سال ۱۴۰۰ است. همچنین از کل ۲۱ همت پرداختنی های تجاری و غیرتجاری شرکت ، ۱۷ همت آن باید در سال ۱۴۰۱ تسویه شود.


لازم به ذکر است که سرمایه در گردش شرکت در سال ۱۳۹۹ ، عدد ۴.۴ همت خروجی بوده است و در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۲ میلیارد تومان خروجی رسیده است. وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۲۰٪ به ۱۲.۴ همت رسید. همانند سال گذشته شرکت سرمایه گذاری های قابل توجهی در دارایی ثابت خود کرده است و حدود ۴ همت برای خرید دارایی های جدید پرداخته است.


در گزارش حسابرسی شرکت ذکر شده است که مقاد قرارداد منعقده با شرکتهای ملی نفت ایران و ملی گاز ایران جهت تامین خوراک پالایشگاه علیرغم گذشت یک سال همچنان اجرا نشده است و به همین دلیل در محاسبه بهای تمام شده درآمد های عملیاتی نرخ هر تن خوراک دریافتی به صورت علی الحساب ۸۰ و ۱۰۰ دلار در دفاتر منظور شده است.


لازم به ذکر است که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مالک ۹۹.۶٪ سهام شرکت پالایش بید بلند خلیج فارس است.


شخلیج
انتهای خبر

0
0