بااقتصاد
1400/07/28
14:37
آخرین بی‌مهری مهرماه به بازار سرمایه با ریزش ۱۳ هزار واحدی شاخص کل/ منفی‌سازی پالایشی‌ها در گزارش عملکردها و معاملات روزانه بورس

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران، در آخرین روز معاملاتی هفته پایانی مهرماه، دوباره وارد مسیر نزولی شد و با فشار فروش در بیش‌تر نمادها، به‌ویژه نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، افت ۱۳۱۲۵ واحدی شاخص کل رقم خورد. به‌این‌ترتیب، شاخص کل به رقم یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار واحدی برگشت و سایر شاخص‌ها نیز ریزش کردند. شاخص کل هم‌وزن که در نیمه نخست معاملات، برخلاف شاخص کل، سبز رنگ بود در نیمه دوم از ادامه مسیر صعودی بازماند و در پایان وقت بازار، بیش از ۱۰۰۰ واحد فروریخت تا در جایگاه ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحدی متوقف شود. برای شاخص مل فرابورس هم ۱۳۱ واحد منفی ثبت شد و روی پله ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحدی، به استقبال معاملات ابان‌ماه رفت.

سهم اصلی نمادهای پالایشی در ریزش شاخص بورس


به گزارش بااقتصاد، طی معاملات سراسر منفی امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در بورس‌های تهران، تمامی نمادهای بزرگ این بازار ریزش کردند و در این روند ریزشی، نمادهای پالایشی سهم بیش‌تری ایفا کردند. به‌نظرمی‌رسد انتشار گزارش عملکرد نامطلوب این شرکت‌ها، عامل مهمی برای سهامداران پالایشی بود در بخشی از سهم‌شان را در صف فروش بگذارند. شتران، فولاد، فملی، شپدیس، شپنا، وغدیر و شیراز در صدر منفی‌‌سازان شاخص قرار گرفتند و حدود ۹ هزار واحد منفی در کاهش شاخص نقش داشتند.


آریا تنها نماد سبز فرابورس در میان بزرگان


معاملات منفی نمادهای زاگرس، غصینو، شراز، شگویا، شاوان و ذوب در بازار فرابورس، بالاترین تاثیر کاهشی را بر شاخص این بازار اعمال کرد و آریا تنها نماد سبزرنگ در جمع بزرگان سرخ‌پوش فرابورسی بود.


بالاترین تراکنش معاملاتی منفی برای پالایش یکم


بیش‌ترین میزان تراکنش مالی در بورس تهران طی معاملات امروز، برای شپنا، شتران، فسبزوار، کیمیاتک، کالا، فملی و شبندر رقم خورد و توسن، فجهان، دی، فرابورس، مدیریت، گدنا و وهامون نیز پرتراکنش‌های فرابورس بودند.


کاهش ارزش معاملات و تعداد نمادهای معاملاتی


درپی دادوستدهای منفی امروز، معامله‌گران روی ۶۰۴ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و کاهش تعداد نمادهای معامله شده و کاهش شدید ارزش معاملات، از مولفه‌های منفی بازار در آخرین روز معاملاتی هفته پایانی مهرماه بود.


طرح اصلاح قیمت خودرو روی میز وزیر صنعت؟


از عصر دیروز زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در بازار به گوش رسید و خودروسازان تنها راه پرداخت بدهی‌های معوق به قطعه‌سازان را منوط به اصلاح و افزایش قیمت محصولات‌شان اعلام کردند. در همین حال یکی از معاونان وزارت صنعت نیز خبر از رونمایی طرح اصلاح قیمت‌گذاری خودرو از سوی وزارت صنعت داد و گفت که این طرح یکی از اولویت‌ها در برنامه‌های وزیر صنعت است!


هرچند این خبر امروز از سوی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع تکذیب شد اما با توجه به روال همیشگی دولت‌ها در افزایش قیمت محصولات که ابتدا تکذیب و سپس به‌گونه دیگری اجرا می‌کنند، این طرح را هم باید در فهرست طرح‌های اجرایی در ماه‌های آینده دانست. در این صورت، سهام گروه خودروسازان بورس تهران، مورد اقبال خریداران واقع می‌شود و معاملات مثبت این گروه لیدر، به سایر صنایع بورسی تسری می‌یابد.


تصمیم دولت برای فروش اموال و املاک مازاد در بورس کالا


بورس کالای ایران در ماه‌های اخیر مورد توجه ویژه دولت و فعالن بازار سرمایه قرار گرفته است. با توجه به تجربه موفق عرضه سیمان در بورس کالا که از تابستان امسال آغاز شد، حالا دولت در نظر دارد که اموال و املاک مازاد خود را از طریق بورس کالا به فروش برساند. محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری، بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی شمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد که در بند دوم این بخشنامه بر استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش اموال مازاد دولت تاکید شده است.


ارز دیجیتال ملی، رقیب بازار سرمایه؟


اما بازار ارز دیجیتال، به‌عنوان یکی از رقبای اصلی بازار سرمایه محسوب می‌شود که اخیرا با استقبال سرمایه‌گذاران این حوزه قرار گرفته است. به گفته غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی، رمزارز ملی بر پایه ریال در کشور راه‌اندازی می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه اعلام کرد که این کمیسیون گزارشی درباره وضعیت رمزارز در کشور و الزامات آن تهیه کرده و بر همین اساس هم قانون مناسبی برای رمزارزها در دست تدوین است که باید تولیت رمزارزها را برعهده بگیرد و بازار رمزارزهای داخلی را مدیریت و ساماندهی کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌‌‌شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی حدود ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان با محاسبه فروش اوراق مرابحه دولت در فرابورس و فروش صندوق‌ها رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۴ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم حدود ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی بیش از ۴۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در بورس تهران به ۲۶۵۴ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۲۲۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌های بورس انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای های‌وب، شتران و حبندر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فملی، آریان و فجهان متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ۳۰۴ ، ۲۸۳ و ۲۶۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۶.۳۷۱.۵۷ (۱۳۱۲۵.۱۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۷.۲۶۴.۲۷ (۱۰۸۲.۳۱-)


ارزش معاملات: ۴.۱۲۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: شتران، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۲۴۷.۳۳ (۱۳۱.۵۵-)


ارزش معاملات: ۴۲.۰۷۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، غصینو و شراز


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0