بورس۲۴
1401/06/24
22:31
تناژ و درآمد صادراتی این شرکت بورسی در سال مالی ۱۴۰۰ جهش چشمگیری داشته است

بورس ۲۴،گروه صنعتی پاکشو که واحد فرعی گروه صنعتی گلرنگ است ، یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات بهداشتی در کشور است که حدودا ۴۰۵ کالا تولید و عرضه می کند. این شرکت مالک برند های مشهوری همچون AVE , Softlan , Merident , Home plus , Bingo و Golrang است. محصولات تولیدی شرکت در دو دسته پودر و مایعات البسه و مایعات بهداشتی و شوینده طبقه بندی می شوند.

تناژ و درآمد صادراتی این شرکت بورسی در سال مالی 1400 جهش چشمگیری داشته است

گروه صنعتی پاکشو که واحد فرعی گروه صنعتی گلرنگ است ، یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات بهداشتی در کشور است که حدودا ۴۰۵ کالا تولید و عرضه می کند. این شرکت مالک برند های مشهوری همچون AVE , Softlan , Merident , Home plus , Bingo و Golrang است. محصولات تولیدی شرکت در دو دسته پودر و مایعات البسه و مایعات بهداشتی و شوینده طبقه بندی می شوند.


سرمایه اسمی شرکت در حال حاضر ۴۸ همت بوده و آخرین افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ( Assets Revaluation ) به میزان ۱۱۰۰٪ در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.


صورت های مالی حسابرسی شده دوره مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ شرکت به شرح زیر بررسی شده است :


وضعیت تولیدی شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ :


تقریبا ۹۲٪ از بهای تمام شده درآمد های عملیاتی خطوط تولیدی شرکت ، سهم مواد مستقیم مصرفی است. مواد اولیه و لوازم بسته بندی خریداری شده توسط شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ تقریبا ۱۱۲ هزار تن بوده که ۶۲ هزار تن آن وارداتی است. نرخ خرید مواد اولیه داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال مالی قبل به ترتیب ۴۷٪ و ۲۱٪ افزایش داشته است.


تناژ تولیدی محصولات شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال مالی قبل کاهش ۴.۵٪ داشته است. در این سال ، ۱۰۳.۷۹۳ تن پودر و مایعات البسه تولید شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ۷٪ رشد داشته است. تولید مایعات بهداشتی و شوینده شرکت نسبت به سال مالی قبل ۱۰٪ کاهش داشته است. مدیریت شرکت برآورد کرده است که در سال مالی ۱۴۰۱ ، تولید پودر و مایعات البسه و مایعات شوینده و بهداشتی شرکت به ترتیب به ۱۰۹ و ۲۰۶ هزار تن برسد که در صورت تحقق ، نسبت به سال مالی ۱۴۰۰ به ترتیب ۶٪ و ۲۸٪ افزایش خواهد یافت.


تناژ فروش شرکت نسبت به سال مالی قبل کاهش ۲٪ داشته و به ۲۶۵.۶۸۳ تن رسیده است. فروش مقداری داخلی شرکت در محصولات پودر و مایعات البسه و مایعات شوینده و بهداشتی به ترتیب ۹٪ و ۱۰٪ کاهش یافته است. عملکرد بخش صادراتی شرکت بهبود قابل ملاحظه ای داشته و تناژ صادراتی شرکت در محصولات مذکور نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۲۷٪ و ۴۰٪ افزایش را ثبت کرده است. افزایش چشمگیر تناژ صادراتی شرکت سبب جهش ۱۴۶٪ درآمد صادراتی محصولات پودر و مایعات البسه شده است. درآمد صادراتی مایعات شوینده و بهداشتی شرکت نیز در این مدت رشد ۳۶٪ داشته است.


نرخ فروش داخلی محصولات شرکت توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین می شود. محصولات پودر و مایعات البسه و مایعات شوینده و بهداشتی شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ در بازار داخل به ترتیب با ۴۳٪ و ۳۸٪ افزایش قیمت نسبت به مقطع مشابه سال گذشته به فروش رسیده است.


نرخ فروش صادراتی محصولات مذکور شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ به ترتیب ۸٪ افزایش و ۳٪ کاهش یافته است.


عملکرد مالی شرکت اصلی در سال مالی ۱۴۰۰ :


در سال مالی ۱۴۰۰ شرکت اصلی موفق به ثبت درآمد عملیاتی ۵.۱ همتی شده است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۳۸٪ افزایش یافته است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت از ۲.۷ همت در سال ۱۳۹۹ به ۴.۱ همت در سال ۱۴۰۰ رسیده است. ( رشد ۵۲٪ )


شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ ، مبلغ ۹۸۷ میلیارد تومان سود ناخالص کسب کرده است که نسبت به مدت مشابه دوره قبلی تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است.


بررسی ساختار سایر درآمد ها و هزینه های عملیاتی شرکت بیانگر کاهش ۷۱٪ سایر درآمد و پرواز ۴۱.۵۱۴٪ سایر هزینه های عملیاتی است. سایر هزینه های عملیاتی در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۸ میلیون بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است. در یادداشت های توضیحی شرکت ذکر شده است که ۶ میلیارد از این رقم مربوط به زیان تسعیر ارز است. در نتیجه کاهش سایر درآمد ها و افزایش سایر هزینه های عملیاتی شرکت ، سود عملیاتی شرکت نسبت به مقطع مشابه قبلی با ۲۲٪ کاهش از ۸۱۵ میلیارد تومان به ۶۳۶ میلیارد تومان رسیده است.


هزینه های مالی و درآمد های سرمایه گذاری شرکت نیز در سال مالی ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۳۸٪ افزایش و ۶۳٪ کاهش را ثبت کرده اند. در سال مالی ۱۳۹۹ شرکت ۹۲۰ میلیون تومان درآمد غیرعملیاتی داشته که در سال مالی ۱۴۰۰ این عدد به هزینه غیر عملیاتی به میزان ۵ میلیارد تومان تبدیل شده است. در نتیجه رویداد های مذکور ، سود خالص شرکت از ۱.۴ همت در سال مالی ۱۳۹۹ با کاهش ۵۶٪ به ۶۱۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.


حاشیه سود ناخالص ، عملیاتی و خالص شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۹٪ ، ۱۲٪ و ۱۲٪ محاسبه شده است. این اعداد در سال مالی ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۷٪ ، ۲۲٪ و ۳۸٪ ثبت شده اند.


سود عملیاتی ، غیر عملیاتی و سود خالص هر سهم در سال مالی ۱۴۰۰ با سرمایه ثبت شده ۴.۸ همتی به ترتیب ۱۲۴، ۵ و ۱۲۹ ریال محاسبه شده است. نسبت مذکور در مقایسه با مدت مشابه دوره قبلی به ترتیب ۲۴٪ ، ۹۶٪ و ۵۶٪ کاهش یافته است.


در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه ۱۳۹۹ وضعیت بسیار مطلوبتری داشته و از ۸۱ میلیارد تومان خروجی منفی به ۸۲۶ میلیارد تومان ورودی مثبت رسیده است.


در سال مالی ۱۴۰۰ حدودا ۱۳۴ میلیارد تومان از وجوه نقد شرکت صرف تحصیل سرمایه گذاری های بلندمدت شده است و ۱۳۴ میلیارد تومان نیز بر اثر فروش سرمایه گذاری های بلندمدت وارد شرکت شده است. ۴۲۹ میلیارد تومان از طرف شرکت به شرکت های تابعه تسهیلات اعطا شده است. هم چنین درآمد سود سهام شرکت در دوره ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد ۲۲۱٪ داشته و به ۲۴۱ میلیارد تومان رسیده است.


در طی سال مالی ۱۴۰۰ ، مبلغ ۳ همت تسهیلات بانکی اخذ شده و ۲.۳ همت بابت بازپرداخت اصل تسهیلات و ۲۳۵ میلیارد نیز بابت سود تسهیلات اخذ شده پرداخت شده است. ۳۰٪ از ساختار سرمایه شرکت را بدهی ها تشکیل می دهند. شرکت بدهی بلندمدت قابل توجهی نداشته و ۹۸٪ از ترکیب بدهی ها را بدهی های جاری و کوتاه مدت تشکیل می دهند. از مجموع ۲.۴ همت بدهی جاری شرکت ، ۱.۵ همت مربوط به تسهیلات مالی و ۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به حساب های پرداختنی تجاری( Trade Account Payable ) است. سرمایه در گردش شرکت نیز از ۱.۴۷ همت در سال مالی ۱۳۹۹ به ۱ همت در سال ۱۴۰۰ رسیده است.


برخی از اطلاعات با اهمیت تابلوی سهام در تاریخ نگارش این متن به شرح زیر است


آخرین قیمت معاملاتی : ۵.۹۹۰ ریال


ارزش بازار : ۲۹۴.۲۴۰ میلیارد


نسبت قیمت به سود هر سهم : ۴۹


نسبت قیمت به سود هر سهم گروه : ۶


نسبت درآمد عملیاتی به ازای هر سهم : ۵.۰۸


ارزش دفتری هر سهم : ۱.۲۳۴ ریال

انتهای خبر

0
0