فارس نیوز
1400/10/24
15:57
غلبه ترس بر نشانه‌های مثبت در بازار سرمایه/ خودرویی‌ها توان سبز کردن بورس را نداشتند

بورس در روزهایی که همه نشانه‌ها برای رشد مثبت است، به دلیل وجود ترس سهامداران روزهای منفی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار در هفته‌هایی که بسیاری از سهامداران انتظار رشد شاخص را می‌کشیدند، روند نزولی به خود گرفته و همین مساله سبب شدت گرفتن خروج پول از بازار سرمایه شده است.


بازدهی منفی شاخص کل و شاخص کل هموزن به دومین هفته رسید تا تحلیلگران بازار سرمایه، نبود اطمینان به سیاست های دولت و آینده مبهم در زمینه مذاکرات را علت خروج پول از بورس بدانند.


سهامداران از هر فرصتی برای خارج کردن پول خود از بورس استفاده می‌کنند تا ضرر کمتری را متحمل شوند، اما در هفته سوم دی ماه یکی از نکات مثبت که در صورت تداوم می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای بازار سرمایه باشد، کاهش فروش حقیقی هاست.


به عبارت دیگر، توان بازار برای حرکت رو به جلو در این هفته‌ای که سپری شد، بسیار ضعیف بود؛ اما در غیاب خریداران، فروشندگان توانستند تا آنجایی که در توان داشتند، جهت شاخص را تغییر دهند و البته موقعیت شاخص را نیز نزولی تر کردند. با این وصف بررسی روند معاملات در هفته گذشته نشان داد، همچنان ارزش معاملات خرد پایین ارزیابی می‌شود و البته حقیقی‌ها از بازار خارج می‌شوند.


بیشترین خروجی پول حقیقی‌ها در نماد معدنی‌ها و فولادی‌ها صورت گرفت. البته سرانه معاملات حقیقی‌ها در یک شرایط نسبتا برابری دنبال می‌شود. همچنان یکی از دغدغه‌های سهامداران معامله اوراق بدهی در بازار ثانویه است که رمق بورس را گرفته و به یک رقیب جدی برای بازار سرمایه تبدیل شده است.


شاخص‌های عملکردی بازار سهام اگرچه با دریافت سیگنال‌های مثبت از قیمت ارز، قیمت کامودیتی ها و روند مذاکرات در وین، باید در محدوده مثبت دنبال شود، اما ترس موجود در بازار بر این سیگنال های مثبت غلبه کرده و بازار سهام با بازدهی منفی هفته سوم دی را پشت سر گذاشته است.


هفته سبز خودرویی‌ها در بورس


در تمام روزهای این هفته سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) صدرنشین جدول حجم معاملات بود و در ۴ روز ابتدایی هفته نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت.


پس از خودرو، نمادهای خساپا (سایپا)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خپارس (پارس خودرو) در رتبه‌‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفتند تا هفته ای تماما خودرویی را پشت سر بگذاریم. در این هفته اکثر نمادهای خودرویی سبزپوش بودند؛ اما نتوانستند بازار را با خود همراه کرده و روند صعودی را به بازار تحمیل کنند.


افت ۲.۱ درصدی شاخص کل


شاخص کل بورس در هفته سوم دی ماه با افت ۲.۱ درصدی مواجه شد تا دومین هفته با بازدهی منفی پس از چند هفته رشد را به ثبت برساند. شاخص کل در هفته گذشته تنها در روز سه شنبه رشد ۰.۱ درصدی داشت و هزار و ۹۴۸ واحد بالاتر آمد.



شاخص کل بورس در سایر روزهای هفته با افت روبرو شد و در مجموع کاهش ۲۸ هزار و ۸۳۰ واحدی داشت، تا در عدد یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۲۶۵ واحدی آرام بگیرد.



رفتار مشابه شاخص ها در بازار سرمایه


شاخص کل هموزن همانند شاخص کل، در هفته گذشته در ۳ روز ابتدایی هفته با کاهش مواجه شد و تنها در روز سه شنبه با رشد ۴۸۲ واحدی روبرو شد.



شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۷ هزار و ۱۵۱ واحد پائین ‌تر ایستاد و به رقم ۳۳۰ هزار و ۲۹۳ واحد رسید و بازدهی منفی ۲.۱۲ درصدی را ثبت کرد.



افزایش ارزش کل معاملات و معاملات خرد


در هفته سوم دی ماه نیز مانند همه هفته های گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی با روزهای دیگر داشت.


روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۱۴۸ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۳۳ هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳۳ هزار و ۵۷۲ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۱ درصدی داشته است.



در هفته سوم دی ماه، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۲۷۰ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۱۱ درصدی داشته است.



رشد ارزش معاملات خرد و کاهش فروش حقیقی‌ها دو نشانه مثبت برای بورس در هفته های آینده است که می‌تواند سهامداران را به رشد بورس امیدوار کند.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0