مبین تحلیل
1400/02/31
18:19
خلاصه بازار هفته آخر اردبیهشت ماه 🔸بازار سرمایه با شروع 1000 میلیارد تومانی حمایت از بازار و شروع معاملات اوراق تبعی و کاهش ریسک برای صندوق های س...

خلاصه بازار هفته آخر اردبیهشت ماه



🔸بازار سرمایه با شروع ۱۰۰۰ میلیارد تومانی حمایت از بازار و شروع معاملات اوراق تبعی و کاهش ریسک برای صندوق های سرمایه گذاری هم نتوانست به رشد پایدار در هفته برسد و تنها زمان مثبت بازار نیمه دوم روز شنبه بود. از اواسط روز یکشنبه هم که با خبر احتمال ورود معاملات خودرو به بورس کالا شاهد صف خرید در خودرویی ها بودیم و نماد #خودرو با صف خرید ۵۰۰ میلیونی و نسبت ۵ برابری خریدار به فروشنده همراه بود در ۳ روز پایانی هفته با افت قیمتی ۱۰٪ نشان داد که همچنان هیجان بر بازار سرمایه حکمفرما است. در نهایت شاخص کل با افت ۲.۵٪ نسبت به شاخص کل هموزن با افت ۵٪ وضعیت بهتری داشت.



🔹روند بازار



🔸به نظر تنها تاثیر دامنه نوسان متقارن، کمک به بازگشایی های بدون دامنه نوسان بوده که عمدتا سهام فرابورسی که حباب قیمتی داشته و صف فروش های بدون تغییر قیمت پایانی داشتند در این بازار به سهامداران خود زیان های بزرگی رساندند و همین هم روند شاخص کل هموزن را به مسیر نزولی کشانده است. #کفرا #کاذر #شلعاب از منفی ترین بازگشایی های هفته بودند که این نگرانی را در سهامداران خرد این نوع سهام ایجاد کرده که افشای اطلاعات و شرکت در مجمع سالانه می تواند به ضرر آنها تمام شود.



🔸 البته در این بازار منفی نمادهایی هم بودند که هفته خوش یمنی را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. #غگیلا سهم عرضه اولیه ای #فگستر #میدکو #ما و #سرچشمه نمادهایی بودند که بیشتر از ۱۰٪ مثبت هفتگی داشتند. اما نمادهایی همچون #خگستر که بیش از ۸۳٪ ریزش قیمتی را از اوج بازار تجربه کرده، بلای جان بازار و دغدغه اصلی سهامداران خرد هستند.




🔹کامودیتی و نفت



🔸فلزات رنگی با حفظ قیمتی روند خنثی در این هفته داشتند ولی به نظر در فاز استراحت قرار دارند و شاید در هفته های بعدی شاهد اصلاح قیمتی هم باشیم ولی با توجه به وضعیت اقتصاد امریکا و پیشنهاد بسته حمایتی ۳ تریلیون دلاری بایدن، در ماه های آینده باید شاهد کاهش بیشتر شاخص دلار باشیم که می تواند بازار کامودیتی ها را پر رونق کند. نفت هم پس از رسیدن به ۷۰ دلار در نهایت هفته جاری را با کاهش ۳٪ و رسیدن به محدوده ۶۵ دلاری به پایان برد تا همچنان امیدها به محصولات پتروشیمی بیشتر از پالایشی ها باشد. در صنعت فولاد با کاهش فاصله شمش فولاد نسبت به سایر محصولات فولادی مواجه هستیم و چالش اصلی این صنعت در حذف نرخ دستوری سنگ آهنی ها و رشد قیمتی آنها در بورس کالا است.


🔹اتفاقات مهم کدال



🔸بالاخره مهلت ارسال صورت های مالی سالانه (حسابرسی نشده) به پایان رسید که در یک پست مجزا درباره وضعیت صنایع و نمادها گزارش مبسوطی ارائه خواهیم کرد. مهمترین های کدال به کنفرانس #وبملت در خصوص ذخیره گرفتن حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان سود تسعیر ارز دارایی ها با نرخ جدید اعلامی بانک مرکزی بود.یعنی اگر محدودیت های ایجادی سازمان امور مالیاتی نبود، این بانک در سال ۹۹ بیش از ۱۵۰ تومان رشد سود هر سهم را داشت. مجوز افزایش نرخ ۳۵٪ روغن خوراکی که بیشتر بهانه ای برای بازگشایی بدون دامنه نوسان و منفی نمادهای #غبشهر و #غمارگ شد. لاستیکی ها هم با ابراز خرسندی از عدم تخصیص ارز به واردات لاستیک به افشای اطلاعات درباره تاثیرات مثبت این سیاست ارزی بر روند رشدی صنعت خود پرداختند.



🔹ارز و طلا



🔸قیمت سکه امامی در بازار با وارد شدن به کانال ۱۰ میلیون تومانی در آخرین روز معاملاتی فعالیت خود را در محدوده ۱۰ میلیون ۱۰۰ هزار تومان متوقف کرده است که با رشد قیمت دلار در این هفته حباب سکه نیز کاهش یافته و در محدوده ۲۱۰ هزار تومان قرار دارد. حباب سکه از نظر نموداری نمی توان ان را قابل تحلیل دانست اما مدت هاست که در یک محدوده رنج قرار دارد، که اگر بخواهد مانند گذشته حرکت خود را شروع کند می توان یک رشد قابل توجه ای را بری سکه در نظر گرفت. اما در این هفته سکه بر خلاف هفته گذشته رشد بهتری را نسبت به دلار ثبت کرده است. اما همچنان انتظارات از رشد قیمت جهانی طلا وجود دارد که چشم انداز جذابی را برای سرمایه گذاری در این حوزه ایجاد می کند.



🔸دلار با رشد قیمت در همین هفته محدوده ۲۳ هزار تومان را مجددا دید اما اخبار مثبت از وین این رشد را متوقف کرد ک دلار مجددا به کانال ۲۲ تومان وارد شد و در محدوده ۲۲ هزار ۲۰۰ تومان فعالیت هفته خود را به پایان رساند. تمام رنج بودن بازار های موازی در ایران دستخوش تصمیمات وین هستند و سرمایه گذاران منتظره به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند تا پول های پارک شده خود را وارد حوزه های مشخص شده کند که این ورود نقدینگی می تواند موج جدیدی از صعود و یا نزول را در بازار ها ایجاد کند.

انتهای خبر

0
0