همفکران
1401/03/29
16:04
گزارش بازار/ سهامداران بی انگیزه!

شاخص کل بورس تهران ۲۹امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۱۷۷۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت به طوری که در ابتدا منفی آغاز کرد، سپس کامبک زد و به مدار مثبت بازگشت، اما در نهایت نتوانست دوام بیاورد و یکساعت پایانی را در مدار نزولی سپری کرد تا روز را سرخپوش به پایان ببرد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۹امین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با افت ۱۷۷۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی روزی نوسانی را پشت سر گذاشت به طوری که در ابتدا منفی آغاز کرد، سپس کامبک زد و به مدار مثبت بازگشت، اما در نهایت نتوانست دوام بیاورد و یکساعت پایانی را در مدار نزولی سپری کرد تا روز را سرخپوش به پایان ببرد.


شاخص هموزن برخلاف دیگر نماگر ها سبزپوش به خط پایان رسید. اما فشار عرضه ها گریبانگیر این شاخص نیز شد، به طوری که پس از نیمه اول به حرکت در مدار صعودی پایان داد و روندی منفی را پیش گرفت. این شاخص به رشد محدود ۱۷۸ واحدی بسنده کرد.


مبین، پارس و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. مبین با رشد ۴ درصدی قیمت به کارش پایان داد و دو نماد دیگر در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شدند. نوری، میدکو و شپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. نوری با افت حدود ۵ درصدی مواجه شد و دو نماد دیگر کاهش بالغ بر ۱ درصدی قیمت را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای بپاس و دی و زاگرس، ۱۴۷ واحد کاهش یافت و تا سطح ۲۰ هزار و ۹۶۳ واحد عقب نشینی کرد. دماوند و سمگا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۴۶۸ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۵ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


بانکی ها، شیمیایی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت بانک، خودرو و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای وبملت، شستا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از بانک ها و شیمیایی ها صورت گرفت. نمادهای سمگا و دی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وبملت و نوری بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بیست و نهمین روز معاملاتی خرداد ماه ، همچون روزهای قبل متعادل و کم حجم آغاز شد، به طوری که در کلیت بازار، تنها در تک نمادها و برخی از صنایع نظیر بانک و سرمایه گذاری شاهد تحرکات مثبت خریداران بودیم. بازگشایی ایران خودرو و سایپا و بانک دی یه تکانی به حجم معاملات داد، اما هنوز هم سایه بی رمقی و سکون بر سر بازار سرمایه سنگینی می کند. به طوری که سهامداران بی انگیزه در انتظار جرقه هایی مثبت، چشم به در دوخته اند.


در میان خودرویی ها، خشرق و خزامیا و خاور پرتقاضاترین های گروه بودند که همگی مجددا رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. ورنا ۲.۵ درصد بالا آمد و ۵۵۹ تومان شد. ایرانخودرو با افت ۲.۶ درصدی به ۲۰۲ تومان رسید و خساپا با افت حدود ۲ درصدی در محدوده ۱۸۰ تومان متوقف شد.


بانکی ها عمدتا امروز با برتری خریداران همراه شدند. سامان و ونوین و وشهر با صف خرید بستند. وبملت تا ۳+ پیش رفته بود اما در نهایت به رشد ۱ درصدی اکتفا کرد و ۴۰۰ تومان شد. وبصادر و وتجارت در مرز صفر معاملاتی درجا زدند و تغییر قیمتی خاصی نداشتند.


در صنعت سیمان شاهد اقبال خریداران به ستران، سشرق، سصوفی، سباقر و سفانو بودیم. ستران ۶+ خورد و ۳۱۴۶ تومان شد.


پتروشیمی ها امروز معاملات بهتری داشتند به طوری که پارس ۱.۵+ خورد و بوعلی و آریا روندی مثبت داشتند. اما فشار عرضه ها همچنان در نوری و زاگرس ادامه داشت و این نمادها را با تداوم افت قیمتی مواجه کرد.


پالایشی ها متعادل اما منفی بودند. شتران با افت ۱.۸ درصدی به ۵۵۰ تومان رسید. شبریز و شبندر در حوالی صفر تابلو به نوسانات منفی پرداختند و شپنا پس از جا به جایی ۱۰۹ میلیون برگه سهم، در قیمت ۶۹۲ تومان بست.


در میان سرخ پوشی لیزینگی ها، ولساپا امروز هم پرتقاضا بود و با رشد ۴ درصدی قیمت خود را به ۱۶۲ تومان رساند.


دماوند، بزاگرس، ثفارس، ثپردیس، قثابت، فنوال، کویر، خچرخش و شپارس از جمله تک نماد های پرطرفدار بازار امروز بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای وگستر، ویسا و کی بی سی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ویسا، قتربت و نوری بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵ درصد، سپ با ۳.۹۴ درصد و کساپا با ۳.۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام امید با ۳.۳ درصد، دکیمی با ۳.۱۷ درصد و شنفت با ۳.۰۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


قیمت دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۶۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۸۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۹ درصد افت داشت و به ۱۵ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۳۹ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0