بورس پرس
1400/07/22
00:00
پیشرفت ۹۲ درصدی نصب تجهیزات و آماده سازی احداث واحد اکسیژن جدید "ذوب"

معاون ذوب آهن گفت: پروژه احداث واحد اکسیژن به منظور تامین پایدار اکسیژن پس از توقف ۲.۵ ساله اکنون با پیشرفت ۹۲ درصدی در مرحله نصب تجهیزات و آماده سازی جهت راه اندازی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مهدی نصر درباره پروژه احداث واحد اکسیژن گفت: این پروژه بر پایه مطالعات انجام شده به منظور تامین پایدار اکسیژن جهت دستیابی به ظرفیت ۶.۳ میلیون تن فولاد در سال با تکیه حداکثری بر توان داخلی با شرکت صفافولاد سپاهان بصورت EPC آغاز شد. این پروژه پس از توقف حدود ۲.۵ ساله از مهر سال ۹۸ در دوره مدیرعاملی یزدی زاده شروع مجدد شد و اکنون با پیشرفت ۹۲ درصدی در مرحله نصب تجهیزات و آماده سازی جهت راه اندازی است.


وی با اشاره به حجم ۳۲۰۰ تنی نصب تجهیزات و اسکلت فلزی در این طرح از فعالیت‌های ساخت و تامین کمپرسورها و ساخت مخازن ذخیره مایع اکسیژن و نیتروژن به عنوان دو فعالیت مهم در مسیر بحرانی این پروژه ذکر کرد و افزود: یکی از سه کمپرسور طرح، وارد کارخانه شده و در مرحله OPC بوده، کمپرسور دوم در مرحله ترخیص و حمل به پروژه و کمپرسور سوم نیز در حال حمل به بندرعباس است. مخازن ذخیره مایع نیز در مرحله نصب دیواره های استیل داخلی و مونتاژ سقف و لدرهای مربوطه است.


این مقام مسئول ادامه داد: عدم حادثه و کار ایمن در اجرای پروژه، استفاده حداکثری از زیرساخت‌ها و توان داخلی، کیفیت بالای تجهیزات و اتوماسیون کامل، ظرفیت تولید ۲۵ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن گازی، ۱۸ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت نیتروژن گازی به همراه محصولات مایع شامل آرگون مایع معادل گازی آن ۹۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت، اکسیژن مایع معادل گازی آن ۱۵۰۰ نرمال مترمکعب در ساعت، اکسیژن و ازت مایع معادل گازی آن ۵۰۰ نرمال مترمکعب در ساعت، استفاده از فناوری جدید تولید اکسیژن به روش کرایژنیک و با فناوری فشرده سازی داخلی به همراه تولید ازت و آرگون خالص در کولد باکس مرتفع بدون نیاز به پلنت هیدروژن جزو نکات برجسته این طرح بشمار می رود.


نصر عنوان کرد: در این فناوری هوای محیط پس از تصفیه در برج های آب و ازت و عبور از ملکولارسیوها فشار آن در کمپرسورهای اولیه افزایش یافته و این هوای فشرده مجددا وارد بوستر کمپرسور شده و هوای خروجی از بوستر کمپرسور با دو خروجی و فشار متفاوت یکی وارد کولدباکس و دومی وارد کمپرسور متصل به توربو اکسپاندر شده و با ایجاد سرمایش اولیه توسط توربو اکسپاندر عملیات تبرید در کولدباکس آغاز و مایع شدن بخشی از هوای ورودی آغاز می شود.


به گفته وی، سپس مایع تشکیل شده با عبور از ستون های متعدد تفکیک هوا در درون کولدباکس به مایعات مختلف(اکسیژن، ازت و آرگون) تفکیک شده و سپس فشار مایعات اکسیژن و ازت با پمپ های مایع کرایوژنیک حدود ۳۰ بار رسیده و با عبور از مبدل حرارتی های بزرگ صفحه ای و تبادل با هوای گرم ورودی ‌به گازهای اکسیژن و ازت با فشار ۳۰ بار تبدیل و از کولدباکس خارج می شود. بخشی دیگری از اکسیژن نیز با فشار کم خارج شده و مایع آرگون نیز وارد مخازن ذخیره می شود.


نصر اضافه کرد: استفاده از آب نرم گردشی چرخه بسته در خنک کاری کمپرسورها جهت افزایش عمر خنک کن ها، استفاده از فناوری پیشرفته ملکولارسیو در تصفیه هوای ورودی، قابلیت انعطاف پذیری کارگاه در تغییر دبی تولیدی تا ۲۵ درصد نامی که با توجه به نوسانات تولید کارخانه در کوره بلند و فولادسازی نقش بسیار اساسی در صرفه جویی مصرف گاز اکسیژن خواهد داشت. تعمیرات بسیار کم این گونه پلنت ها هر ۲ سال به مدت ۳ روز، مصرف انرژی این پلنت ها نسبت به پلنت های موجود قدیمی در حدود ۳۰ درصد کمتر است. با وجود مخازن مایع ۳۰۰۰ مترمکعبی اکسیژن، ۱۵۰۰ مترمکعبی ازت و ۱۰۰ مترمکعبی آرگون علاوه بر اینکه نوسانات شدید مصارف اکسیژن در فولادسازی را پشتیبانی می کند و در زمان تعمیرات پلنت می توان حدود ۴ روز تولید کارگاه را حفظ کرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0