بااقتصاد
1400/07/14
14:41
خوشامدگویی ۳ هزار واحدی بورس به رییس کل جدید بانک مرکزی/ هفته دوم معاملات سهام در مهرماه هم به خیر گذشت!

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ آخرین روز معاملاتی بورس تهران طی هفته دوم مهرماه با معرفی رییس کل بانک مرکزی که رییس اسبق سازمان بورس هم بود، با صعود ۳۶۴۰ واحدی شاخص کل همراه شد تا شاخص کل روی رقم یک‌میلیون و ۴۸۸ هزار واحدی، نیمه نخست مهرماه را به پایان برساند. برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۷۹۰ واحد مثبت رقم خورد و به نقطه ۴۲۷ هزار و ۲۸۲ هزار واحدی ارتقا یافت. تنها شاخص کل فرابورس در مدار منفی قرار گرفت و با ۴۰ واحد ریزش، در ارتفاع ۲۱ هزار و ۳۳۱ واحدی متوقف شد.

افت ۴۰ واحدی شاخص فرابورس


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات سهام صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهرماه، در مدار مثبت قرار گرفت اما در نیمه وقت بازار، کمی به منفی گرایید و متعادل شد. دادوستدهای مثبت نمادهای شپنا، فارس، شپدیس، کگل و مبین در بورس تهران به رشد شاخص کمک کرد و فولاد، فخوز و شستا بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص اعمال کردند. در بازار اول و دوم فرابورس اما معاملات مثبت نمادهای آریا، زاگرس، شراز، شاوان و وملل مانع از ریزش ۴۰ واحدی شاخص نشد و بپاس به‌تنهایی بیش از ۱۰۰ واحد منفی به شاخص این بازار تحمیل کرد. هرمز و مادیرا در رتبه‌های بعدی کاهنده‌های شاخص فرابورس قرار گرفتند.


فسبزوار و فجهان با بیش‌ترین میزان پرتراکنش معاملاتی


بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی سهام در بورس تهران امروز به نمادهای فسبزوار، کیمیاتک و شپنا اختصاص یافت و فجهان، توسن و فرابورس بالاترین میزان نقل‌وانتقال سهام در بازار فرابورس را به نام خود ثبت کردند.


رشد بیش از ۳ درصدی قیمت ۱۵۴ نماد


معامله‌گران امروز روی ۶۲۲ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که طی آن، برای ۱۵۴ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۷۲ نماد افت قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


معرفی رییس کل بورسی بانک مرکزی


سرانجام و پس از یک‌ونیم ماه از استقرار کابینه دولت سیزدهم، امروز رییس بانک مرکزی از سوی اعضای شورای اقتصاد انتخاب و معرفی شد و علی صالح‌آبادی، به این سمت رسید. هیات وزیران در نشست امروز که به ریاست ابراهیم رییسی برگزار شد، به علی صالح‌آبادی برای ریاست کل بانک مرکزی رای اعتماد دادند. خاندوزی، وزیر اقتصاد، صالح‌آبادی را که پیشینه یک دوره ریاست بر سازمان بورس را هم در کارنامه دارد، برای تصدی ریاست بانک مرکزی برگزید. این انتخاب دولت سیزدهم حاکی از توجه خاص به بازار سرمایه در اقتصاد کشور است.


در این نشست، رییس جمهوری توصیه‌هایی را به صالح آبادی، به‌عنوان رییس کل بانک مرکزی ارایه داد و از وی خواست تا بر عملکرد بانک‌ها به صورت جدی و دقیق، و نه توصیه‌ای نظارت کند و از منافع مردم و کشور کوتاه نیاید. رییسی تصریح کرد: در پرونده هر فساد اقتصادی اسمی از بانک‌ها و شبکه بانکی به میان می‌آید و این نشان می‌دهد که اشکالاتی در نظام بانکی کشور وجود دارد.


برنامه‌های رییس کل بانک مرکزی در راستای ثبات در باراز ارز


علی صالح‌آبادب، رییس جدید بانک‌مرکزی، اظهار کرد: کنترل تورم، ثبات در باراز ارز، نظارت بر شبکه بانکی، جلوگیری از افزایش پایه پولی، هدایت منابع بانکی به بخش‌های مولد، ارائه مشوق‌ها برای توسعه صادرات غیرنفتی، تعامل با کشورهای همکار در حوزه مبادلات ارزی مهم‌ترین برنامه‌های بانک‌مرکزی در آینده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه‌‌‌۱۴ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۷۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۲۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها نیز بدون محاسبه معاملات صندوق‌ها به حدود ۶ هزار میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۲۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شپنا، بترانس و خراسان اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فجهان، وپست و فسبزوار متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۶۱۸ ، ۴۹۸ و ۳۶۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۸۸.۲۹۲.۹۷ (۳۶۴۰.۳۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۷.۲۸۲.۹۸ (۱۷۹۰.۹۰افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۷۶۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: شپنا، فارس و شپدیس


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فخوز و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۳۱.۲۶ (۴۰.۵۲-)


ارزش معاملات: ۱۸.۲۲۴ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و شراز


سه نماد با بالاترین اثر منفی: بپاس، هرمز و مادیرا


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0