ایبنا
1402/03/17
23:30
پرسودترین و زیان‌ده‌ترین شرکت دولتی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

وزارت اقتصاد گزارشی از وضعیت بالاترین و کمترین سود شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد.

به گزارش ایبنا ، براساس گزارش وزارت اقتصاد شرکت ملی گاز ایران با ۵۳ هزار میلیارد تومان سود قبل از کسر مالیات و شرکت بازرگانی دولتی ایران با ۳۹ هزار میلیارد تومان زیان قبل از کسر مالیات، به ترتیب پرسودترین و پرزیان‌ترین شرکت‌های دولتی اصلی و مادرتخصصی در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند.



همچنین ۱۰ شرکت دولتی اصلی و مادرتخصصی دارای بیشترین سود قبل از کسر مالیات و بیشترین زیان قبل از کسر مالیات در سال ۱۴۰۰، حدود ۹۹ درصد سود و ۹۹ درصد زیان در کلیه شرکت‌های دولتی اصلی و مادرتخصصی (۷۷ شرکت) را تشکیل داده‌اند.




پرسودترین و زیان‌ده‌ترین شرکت دولتی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

براساس نمودار بالا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در بین شرکت‌های دارای بیشترین سود قبل از کسر مالیات حضور دارند؛ همچنین برخی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در بین شرکت‌های دارای بیشترین زیان قبل از کسر مالیات حضور دارند.




شرکت ملی گاز ایران بدلیل درآمد ارزی بالای ناشی از صادرات گاز و گاز مایع پرسودترین شرکت دولتی در سال ۱۴۰۰ بوده است.




شرکت ملی نفت ایران هم بدلیل درآمد ناشی از فروش داخلی نفت خام و میعانات گازی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیشترین سود بوده است.



سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰ با توجه به دریافت اسناد خزانه اسلامی از بانک مرکزی و همچنین منابع محقق شده و مصرف نشده هدفمندی یارانه‌ها (تبصره ۱۴ قانون بودجه)، جزو پرسودترین شرکت‌های دولتی قرار گرفته است.




سود بالای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هم بدلیل درآمد بالای ناشی از دریافت حق السهم معادن بوده است.




سود بالای پست بانک بخاطر درآمد ناشی از بازپرداخت تسهیلات اعطایی به وام گیرندگان است.




سود بالای شرکت ارتباطات زیرساخت عمدتا بدلیل درآمد بالای شرکت ناشی از تقاضای افزایش پهنای باند از طرف اپراتور‌ها بوده است.




حدود ۹۹ درصد زیان شرکت‌های دولتی اصلی و مادرتخصصی، متعلق به این ۱۰ شرکت است.




شرکت بازرگانی دولتی ایران بدلیل بهای تمام شده بالای کالا‌های اساسی که از محل خرید تضمینی یا واردات تامین می‌شود و فروش آن با قیمت تکلیفی به مصرف کنندگان که پایین‌تر از قیمت خرید آن است، پرزیان‌ترین شرکت دولتی است.




شرکت توانیر و شرکت تولید نیروی برق حرارتی هم بدلایل مشابهی جزو پرزیان‌ترین شرکت‌ها هستند. بخش عمده زیان این شرکت‌ها ناشی از بهای تمام شده بالای برق تولیدی یا خریداری شده از نیروگاه‌ها و فروش آن با قیمت تکلیفی به مصرف‌کنندگان است، قیمتی که پایین‌تر از هزینه تمام شده تولید آن است.




زیان بالای بانک سپه هم ناشی از ادغام چند بانک و موسسه اعتباری زیانده در این بانک در سال ۹۹ است.

انتهای خبر

0
0