کانال کدال
1400/03/18
15:40
‍ ‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت 📊 نماد: خمهر (مهرکام پارس) 📝 معرفی شرکت: شرکت مهرکام پارس در سال 1369 به عنوان شرکت طراحي ...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت



📊 نماد: خمهر (مهرکام پارس)



📝 معرفی شرکت:


شرکت مهرکام پارس در سال ۱۳۶۹ به عنوان شرکت طراحی و مهندسی قطعات تزئینی خودرو تحت شماره ۸۲۰۶۲ در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۲ فعالیت رسمی خود را با ۶۱ نفر پرسنل، در زمینی به مساحت سی و سه هزار متر مربع آغاز کرد و با شروع تولید سپر پژو ۴۰۵ و داشبورد پیکان، به جرگه تولید کنندگان قطعات خودرو پیوست.


این شرکت طی کمتر از سه سال، در جهشی چشمگیر، به شرکتی با توانمندی‌های بالای مهندسی در زمینه تولید با کیفیت و توسعه پروژه‌‌های بزرگ تبدیل شد و گروه صنعتی ایران خودرو به تدریج تولید مجموعه های سپر، داشبورد، رودری، سیستم تهویه مطبوع و صندلی برخی از خودروهای تولیدی خود را به مهرکام پارس واگذار نمود.



✳️ طرح های توسعه:——



❇️ ترکیب درآمدی شرکت:


🔹درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۱۴۷۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۸٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۱۳۳۶ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۹٪ افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۹.۵ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳٪ کاهش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است .میزان بازده حقوق صاحبان سهام در سال ۹۹ برابر ۶۲.۵٪ درصد می باشد در حالی که در سال ۹۸ برابر ۱۴۳.۶-٪ بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۰۶.۱٪ افزایش یافته است.نسبت ROE صنعت عدد ۲۶٪ را نشان می دهد و ROE شرکت ۳۶.۵ درصد بالاتر از متوسط صنعت است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت نشان دهنده کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است. این نسبت در سال ۹۸ برابر ۱.۳۱ بوده و در سال ۹۹ برابر ۲.۲۷ بوده است و شاهد رشد ۰.۹۶ گردش دارایی ها می باشیم. علت افزایش این نسبت رشد بیشتر درآمد نسبت به دارایی های شرکت می باشد.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. نسبت اهرم مالی در سال ۹۹ عدد ۳.۰۱ نشان می دهد و در سال ۹۸ برابر ۱۲۱.۵ بوده است و بیانگر کاهش ۱۱۸.۴۹ اهرم مالی است که علت کاهش این نسبت رشد بیشتر حقوق صاحبان سهام نسبت به دارایی های شرکت می باشد.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۱۵.۵-٪ به ۳٪ افزایش پیدا کرده است.



✅همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر رشد ROE، رشد حاشیه سود خالص و گردش دارایی شرکت می باشد. البته کاهش اهرم مالی شرکت توانسته مقداری از رشد ROE را کاهش دهد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #خمهر ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:

انتهای خبر

0
0