بورس۲۴
1400/01/07
17:50
میان بر دولت برای واگذاری سهام، پس از شکست پروژه دارایکم و پالایشی یکم/ بانک ها سهامدار پالایشگاه ها شدند

با توجه به ناموفق بودن واگذاری سهام دولت در برخی از شرکت ها، دولت تصمیم گرفته که بخشی از سهام خود در شرکت ها را به بانک ها بدهد. این سهام دولتی قرار است با بدهی دولت به بانک ها که بابت تسهیلات تکلیفی است، تهاتر شود و امروز سه بانک ملت، تجارت و صادرات شفاف سازی لازم درخصوص میزان سهامی که از دولت دریافت می کنند را انجام دادند.

بورس۲۴ : سال گذشته و پس از ورود حجم زیادی از نقدینگی حقیقی ها به بورس، دولت تصمیم گرفت با عرضه سه صندوق ETF، بخش زیادی از سهام خود در شرکت های مختلف را به مردم واگذار کند. اتفاقا همین اتفاق هم رخ داد اما همه آنچه که دولت تصور می کرد، اجرا نشد و عملا پروژه واگذاری سهام دولتی در صنایع مختلف، با شکست مواجه شد.


دولت ابتدا دارا یکم را عرضه کرد که با توجه به وضعیت خوب بورس، این صندوق رشد مناسبی هم کرد و خریداران آن به سود رسیدند و هنوز هم در سود هستند. اما ماجرا برای دومین صندوق دولتی متفاوت بود. این صندوق از همان ابتدا با اختلاف نظرهایی مواجه شد که حتی در نامگذاری آن هم نمود پیدا کرد. ابتدا قرار بود نام این صندوق «دارا دوم» باشد اما در نهایت با نام صندوق پالایشی یکم عرضه شد. نحوه عرضه این صندوق و اتفاقات مربوط به آن، یکی از عوامل ریزش بورس بود و اتفاقا استقبال زیادی هم از این صندوق نشد. افرادی که واحدهای این صندوق قابل معامله را در پذیره نویسی خریدند، به جز چند روز انگشت شمار، در سایر روزها در ضرر بوده اند.


صندوق سوم هم که هیچ گاه به مرحله پذیره نویسی نرسید و عملا سهام مربوط به این صندوق، روی دست دولت ماند. با این حساب می توان گفت که دولت در واگذاری سهام خود به مردم، به آنچه که تصور می کرد نرسید و این پروژه با موفقیت به اتمام نرسید. حالا و با توجه به ناموفق بودن واگذاری سهام دولت در برخی از شرکت ها، دولت تصمیم گرفته که بخشی از سهام خود در شرکت ها را به بانک ها بدهد. این سهام دولتی قرار است با بدهی دولت به بانک ها که بابت تسهیلات تکلیفی است، تهاتر شود و امروز سه بانک ملت، تجارت و صادرات شفاف سازی لازم درخصوص میزان سهامی که از دولت دریافت می کنند را انجام دادند.


کاظم چاوشی، معاون مالی و اقتصادی بانک ملت در خصوص خبر اخیر پیرامون تهاتر برخی مطالبات بانک ها با سهام شرکت های دولتی به خبرنگار بورس۲۴ گفت: سال گذشته دولت یک مصوبه‌ای داشت که سه بانک ملت، صادرات و تجارت بتوانند مطالبات دولت را تهاتر کنند که جمع عدد مذکور حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بود.


وی گفت: این سه بانک اصل ۴۴ از دولت مطالباتی داشتند که سنواتی است. دولت مصوبه ای را در تاریخ ۱۰ دی ماه ۹۹ صادر کرد که این مطالبات تهاتر شود. در ازای آن بانک ها سهام شرکت های پالایشگاهی (شتران، شبندر، شپنا، شبریز) و برخی شرکت های دیگر را دریافت می کنند.


او افزود: در مورد قیمت انتقال آن فی مابین بانکها، در دولت اختلاف نظری وجود داشت، که بانک ها پیگیری کردند و مبلغ انتقال با مذاکره مصوب شد که طلب بانک ها با دولت اینگونه تهاتر خواهد شد.


وی افزود: به هر حال مطالبات دولت از لحاظ بعد روانی برای سهامدار آزار دهنده بود که در مجامع هم با آن مشکل داشتیم که این خبر خوب است، چراکه مطالبات دولت تبدیل شده به سهامی که عمدتا سهام ارزشمندی هستند و سرمایه گذاری خوبی برای بانک ها خواهد بود.


وی افزود: عملا دارایی منجمدی را تبدیل به دارایی قابل خرید و فروش خواهیم نمود. سرمایه گذاری ملی، هپکو، ایران ترانسفو، بیمه اتکایی امین، ایران خودرو و بیمه البرز هم جزء این شرکت ها هستند که به لحاظ قیمتی کمتر است. ولی به طور مثال سهم "شپنا" ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سبد بانک ملت خواهد بود.


انتهای خبر

0
0