فارس نیوز
1399/12/05
13:50
ضرر دیگری برای سهامداران و سرمایه‌گذاران در راه است/ دو ریسک اساسی در خرید رمزارزها

بورس ایران که می توانست روزهای خوبی برای سهامداران رقم بزند، با تصمیمات اشتباه دولت به روزی افتاده است که افراد حاضر در بازار سرمایه از هر فرصتی برای خروج استفاده می کنند. این روند می تواند مشکلات فراوانی را پیش روی آینده بورس ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حدود یک سال از دعوت دولت از مردم برای حضور در بورس می گذرد. روز ۱۶ مرداد نیز رئیس جمهور جمله معروف خود را درباره سپردن همه چیز به بورس گفته است. از این تاریخ به بعد حتی تحلیل تکنیکال واعظی رئیس دفتر جمهور مبنی بر بازگشت بازار نیز نتوانسته است، تعادل را به بازار سرمایه بازگرداند.


ریزش تاریخی بورس در حالی رخ داده است که در این مدت بسیاری از سهامداران خرد ضررهای هنگفتی را متحمل شده اند. این مساله در ماه های گذشته با خروج پول حقیقی ها از بازار سرمایه همراه بوده است. این موضوع در ماه گذشته شکل جدی تری به خود گرفته است.


خروج پول از بورس و ورود به رمزارزها


طبق بررسی های انجام شده، از ابتدای بهمن ماه تا روز ۴ اسفند ۹۹، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان پول از طرف افراد حقیقی از بازار سرمایه خارج شده است.


این مساله از چند جنبه قابل تحلیل است. اول اینکه این حجم پول خارج شده می تواند وارد هر بازاری شده و شرایط تعادلی آنها را نیز به هم بزند. بازارهای موازی بازار سرمایه، مانند بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو می باشد که این حجم نقدینگی وارد هریک از این بازارها شود، می تواند تورم آن بخش را نیز به شدت افزایش دهد.


اما با توجه به رکودی که این بازارها در حال حاضر دارند، ورود این حجم از پول، بازدهی نداشته و سهامداران خرد که در بورس متضرر شده اند، به دنبال بازاری برای جبران ضررهای خود هستند.


بازار ارز نیز که به عنوان جدی ترین رقیب بورس شناخته می شود، در حال حاضر و با توجه به عدم اطمینان در خصوص برجام و اقدامات طرفین به حالتی خاص رسیده است و عرضه و تقاضا در این بازار به کمترین حالت خود رسیده است.


دو مدل ریسک بازار رمزارزها


اما نکته قابل توجه در این مدت و با توجه به رکوردهای بیت‌کوین که به عدد ۵۵ هزار دلار نیز رسیده است، حرکت سهامداران خرد به سمت این بازار است. اما این مساله برای سرمایه گذاران در ایران از دو جنبه دارای ریسک است.


ریسک اول در زمان کاهش و یا افزایش قیمت رمزارزها رخ خواهد داد. تجربه نشان داده است بازارهای جهانی به شدت تحلیل پذیر هستند. یعنی بازارهای مالی جهانی از تحلیل بنیادی و تکنیکال به شدت اثرپذیر هستند. این مساله می تواند با توجه به عدم آموزش این سهامداران تازه ورود به شدت برای آنها ریسک داشته باشد.


یکی از نکاتی که در بازار سرمایه ایران رخ داد، معامله توسط افراد بدون داشتن هرگونه آموزش بوده است. این مساله با رشد تعداد معامله گران در یک سال گذشته بیشتر خود را نشان داده است. رفتارهای هیجانی و انجام معاملات بدون داشتن تحلیل بر روی نمادها از جمله مشکلاتی بود که سهامداران خرد را با مشکل جدی مواجه کرد. در بازار رمزارزها نیز همین مساله ممکن است رخ دهد.


ریسک دوم مربوط به قیمت ارز در بازار ایران است. افراد وقتی رمزارز خریداری می کنند، باید قیمت آن را به دلار پرداخت کنند. ممکن است تغییرات قیمت دلار آنها را با ضرر مواجه کند. در برخی اطلاعات غیر رسمی گفته می شود تعداد معامله گران رمزارزها در ایران در ماه های اخیر به شدت رشد داشته است و به عدد یک میلیون معامله گر رسیده است.


در همین زمینه مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز نگرانی از تکرار تجربه سکه ثامن با خرید ریالی رمزارزها، معتقد است: باید اقداماتی در جلوگیری از ضربه شدید به اقتصاد و بازار سرمایه انجام شود.


توانگر با ابراز نگرانی از خرید رمز ارزها و بیت کوین در صفحه توییتر خود نوشت: با خرید ریالی رمز ارزها از درگاه‌های پرداخت داخلی زمینه شکل‌گیری پرونده‌ای بزرگتر از سکه ثامن فراهم شده است.در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و وزرا هشدار دادم باید اقدامات لازم برای شناسایی مسیرهای خرید ارزی بیت‌کوین برای جلوگیری از ضربه شدید به اقتصاد و بازار سرمایه انجام شود.


با توجه به اینکه تولید رمزارزها در کشور قانونی است، برخی استدلال می کنند که خروج سرمایه از کشور از این طریق مشکلی نخواهند داشت. اما این مساله می تواند به یک بحران برای معامله گران آن تبدیل شود.


تغییر جهت سیگنال فروشان از بورس به رمزارزها


اما در این بین تغییر رفتار برخی کانال های سیگنال فروش به سمت رمزارزها نیز قابل توجه است. این مساله می تواند نشان دهد این افراد و کانال ها مسیر سیگنال فروشی خود را به آن سمتی تغییر داده اند که می توانند از این مسیر نیز سود خوبی به جیب بزنند. این تغییر رفتار نشان می دهد، سهامداران خرد باید بیشتر مراقب معاملات خود در زمینه رمزارزها باشند.


تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش رمزارزها در همین کانال ها باعث شده است، سهامداران به سمت بازاری بروند که کمترین شناختی از آن دارند. افرادی که برای جبران ضررهای خود در بورس، به سمت رمزارزها رفته اند، به نظر می رسد ضرر مضاعفی را متحمل خواهند شد.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0