همفکران
1401/06/07
16:52
گزارش بازار/ تداوم جولان خریداران در زراعتی ها

شاخص کل بورس تهران در هفتمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با رشد محدود ۱۰۰۰ واحدی همراه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۴۵ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص دو ساعت ابتدایی روندی صعودی داشت و تا ۲ هزار واحد بر ارتفاعش افزود اما پس از آن روندی نزولی گرفت و حدود هزارواحد را از دست داد. شاخص هموزن نیز روندی صعودی داشت و برخلاف دیگر نماگرها...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در هفتمین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ با رشد محدود ۱۰۰۰ واحدی همراه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۴۵ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص دو ساعت ابتدایی روندی صعودی داشت و تا ۲ هزار واحد بر ارتفاعش افزود اما پس از آن روندی نزولی گرفت و حدود هزارواحد را از دست داد.


شاخص هموزن نیز روندی صعودی داشت و برخلاف دیگر نماگرها تا انتها در این مسیر به حرکتش ادامه داد. این شاخص حدود ۲ هزار واحد بر ارتفاعش افزود.


وبانک، حکشتی و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید به کارش پایان داد. وبانک ۴+ خورد و پارسان در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. فولاد، فملی و فارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. فولاد و فملی حدود ۱ درصد افت قیمتی داشتند و فارس سرخپوش در مرز صفر معاملاتی از حرکت بازایستاد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای دی و فرابورس و زاگرس، با رشد ۹ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۳۱۴ واحد قرار گرفت. فغدیر و آریا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز شیب خروجی پول های حقیقی نزولی بود و سهامداران خرد تنها حدود ۲ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و ذوب نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز فلزات اساسی بیشترین پول را از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. در مقابل بانکی ها و بیمه ای ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای وبانک و ذوب بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شستا و خاور بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز در بازار بورس تهران شاهد شروعی متعادل و مثبت بودیم به طوری که نماگرها سبزپوش بودند و علاوه بر برتری تعداد نمادهای مثبت، عموم نمادها یا در مدار مثبت معامله می شدند و یا حوالی صفر تابلو درجا می زدند.


خریداران مجددا به سراغ صنایع کوچک تر و تک نمادها رفتند، به طوری که فراکاب ها، زراعتی ها، انبوه سازی ها، دارویی ها، لبنیاتی ها و لیزینگی ها از جمله صنایع مورد توجه بودند که عموم نمادهایشان با رشد قیمتی دنبال شدند.


اگرچه در یکساعت پایانی شاهد افزایش نسبی عرضه ها و هدایت بزرگان بورسی به مدار منفی بودیم اما در مجموع به نسبت دیروز، بازاری بهتر داشتیم. البته کم رمقی و کم حجمی امروز بیشتر حس می شد و به سبب همین امر بزرگان خیلی نتوانستند در محدوده های مثبت جولان دهند.


در پایان بازار امروز خاور، خبهمن، خدیزل و خکرمان تنها سبزپوش های خودرویی بودند. خاور امروز تا صفر تابلو هم رفت اما خریدارانش دست بردار نبودند و مجددا در قیمت ۲۰۹ تومان به صف نشستند. خگستر، خساپا و ایرانخودرو حدود ۱ درصد افت قیمتی را رقم زدند و ورنا ۳.۵- خورد و ۵۷۹ تومان شد.


در بانکی ها معاملاتی متعادل و مثبت را شاهد بودیم. وبصادر و تجارت سبزپوش در مرز صفر معاملات بستند. وبملت در محدوده ۳۰۵ تومان درجا زد و دی پس از دوروز متوالی منفی شدن، امروز با حدود ۲ درصد رشد قیمتی همراه شد.


افزایش عرضه در فلزات اساسی ها باعث شد شاخص در یکساعت پایانی نزولی شود و حدود ۱۰۰۰ واحد را از دست بدهد. همچنین این صنعت امروز بیشترین پول حقیقی را جذب کرد! این تناقض حاصل معاملاتی پرتقاضا در ذوب بود. نماد مذکور با شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید، چندوقتی است که بر زبان ها افتاده و امروز هم توانست خریداران را در قیمت ۲۹۱ تومان صف نشین کند. لیدرهای این صنعت اعم از فولاد و فملی و فاسمین روندی متعادل و منفی داشتند.


پالایشی ها امروز را به درجا زدن گذراندند و نوسان قیمتی خاصی نداشتند.


مادیرا تحت تاثیر عرضه گلدیران در بازار بورس، امروز از نمادهای پرطرفدار بود و ۲۷۸ تومان شد و با صف خرید به کارش پایان داد.


در حال سپری کردن نیم ساعت پایانی بازار بودیم که حکشتی طی گزارشی اعلام کرد که در سال مالی قبل تا مرداد ۱۰۳,۱۱۴,۶۹۷ میلیون ریال سود محقق کرده است که به ازای هر سهم ۴۷۸ تومان می شود ! به سبب همین گزارش این نماد در دقایق پایانی مورد اقبال قرار گرفت و تنها در چند دقیقه خریداران را به صف نشاند. حکشتی امروز ۲۵۹۶ تومان شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای خراسان، درازک، ثپردیس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خراسان، ولبهمن و ساربیل بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۸ درصد، شپارس با ۴.۴۳ درصد و داسوه با ۴.۱۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام شفا با ۲.۷۳ درصد، امید با ۲.۴۳ درصد و وآذر با ۲.۳۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۱۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۲۹ هزار ۵۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۴۲ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۶۹ کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۲۶ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0