اقتصاد آنلاین
1400/03/20
21:00
نگاهی به بورس تهران در هفته‌ای که گذشت / مهم‌ترین اخبار هفته برای فعالان بازار سرمایه

بازار در روز دوشنبه با سبزپوشی از تعطیلات برگشت و شاهد ورود پول شد اما رشد شاخص بیش از دو روز ادامه نیافت. در مجموع شاخص کل بورس تهران سه هزار واحد( ۰.۲درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«زپارس» و «تشتاد» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «ساخت محصولات فلزی» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد هشت درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین- سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام با دو روز تاخیر آغاز به کار کرد و شاهد دو روز سبز و یک روز سرخ بود. در روز دوشنبه، شاخص کل کار خود را با رشد هشت هزار واحدی و ورود پول ۱۰۵میلیارد تومانی افراد حقیقی شروع کرد. روز سه شنبه نیز شاهد رشد سه هزار واحدی شد. اما در روز پایانی هفته شاخص سرخ‌پوش شد و با افت هشت هزار واحدی به کار خود پایان داد.


وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع سه هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۱۴۸هزار واحد به یک میلیون و ۱۵۱هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افت ۰.۳درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز قرمز و یک روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۲۱۰واحد معادل ۱.۲درصد افت کرد.


پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «زپارس» با ۱۵.۲درصد، نماد «خگستر» با ۱۴.۵درصد و نماد «ختوقا» با ۱۳.۲درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «تشتاد» با ۴۳.۴درصد، «کسعدی» با ۳۴.۶درصد و «وپسا» با ۳۲درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.


ارزش معاملات

متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود سه هزار و ۸۱۰میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود هشت درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با چهار هزار و ۷۰۴میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۱۸خرداد ماه و کمترین ارزش معاملات با سه هزار و ۲۲۰میلیارد تومان متعلق به روز چهارشنبه بود.


وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به طوری که هزار و ۵۰۴میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات هزار و ۳۹۷میلیارد تومانی دوم شد و «محصولات غذایی و آشامیدنی» با هزار و ۲۲۶میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت.


در این هفته ۱۱گروه با دل خوش بازار را ترک کردند. گروه «ساخت محصولات فلزی» با ۳.۳درصد، گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۲.۸درصد و گروه «محصولات چوبی» با ۱.۹درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. همچنین گروه «استخراج کانه‌های فلزی» بدون تغییر این هفته را سپری کرد. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «پیمانکاری صنعتی» با منفی ۱۵.۳درصد، «کاشی و سرامیک» با منفی ۷.۷درصد و «اطلاعات و ارتباطات» با منفی ۷.۳درصد به ثبت رسیدند.


تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

پس از تعطیلات دو روزه بازار در روز دوشنبه با ورود پول ۱۰۵میلیارد تومانی حقیقی‌ها مواجه شد. پس از آن در روزهای سه شنبه و چهارشنبه دوباره خروج پول شدت گرفت و در مجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود ۵۷۴میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «زراعت و خدمات وابسته» با ۱۲میلیارد تومان و گروه «خدمات فنی و مهندسی» با هشت میلیارد تومان و گروه «ساخت محصولات فلزی » با هفت میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «فلزات اساسی» با ۱۲۹میلیارد تومان و «بیمه و صندوق بازنشستگی» با ۸۷میلیارد تومان و «رایانه و فعالیت‌های وابسته» با ۴۲میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند.


بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «فولاد»، «وپاسار» و «میدکو» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری فولاد مبارکه اصفهان ۴۷میلیارد تومان و بانک پاسارگاد ۴۵میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «غکورش»، «وبملت» و «فروی» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری صنعت غذایی کورش ۷۳میلیارد تومان و بانک ملت ۴۴میلیارد تومان افزایش یافت.


اخبار مهم هفته و اخبار سهام عدالت

ارزش سهام عدالت به چقدر رسیده است؟

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰میلیون و ۴۴۷هزار تومان و ۱۹میلیون و ۶۷۹هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶میلیون و ۲۶۸هزار تومان رسیده است.


منابع واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه چه شد

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قرار بود بانک مرکزی تا ۱۱ خرداد ماه واریزی آن را به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام دهد. اکنون به‌جد در حال پیگیری‌های لازم برای واریز باقی‌مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم و به احتمال زیاد در چند روز آینده این اقدام انجام خواهد شد.


تایر خودرو اولین بار در بورس کالا

بورس کالای ایران چهارشنبه گذشته برای نخستین بار پذیرش تایر خودرو را تجربه کرد تا تولیدکنندگان این محصول نیز قادر باشند از سازوکار بورس کالا در معاملات خود بهره‌مند شوند. بر این اساس مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش تایر خودرو دو شرکت لاستیک بارز کردستان و گروه صنعتی بارز خبر داد.


۴۰هزار کد خارجی در بورس

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار کد خارجی در بورس وجود دارد.


رییس سازمان افزود: این حدود ۴۰ هزار کد بورسی از کشورهای مختلف اغلب در بورس کالایی فعالیت دارند اما در بخش سرمایه‌گذاری در بورس برای اقامت، کشورهای همسایه بازار هدف نزدیک‌تری هستند.


دهقان دهنوی اضافه کرد: مصوبه اعطای اقامت ۵ ساله به ازای سرمایه‌گذاری در بورس ایران، برای آینده بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این بازار است و باید برای بازار سرمایه کشورمان برنامه‌ریزی داشته‌باشیم. این ظرفیت در اقتصاد کشور وجود دارد و می‌توان به سرمایه‌گذاران خارجی اقامت دهیم.


انتشار صورت های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین بار

دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: گزارش حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار، هیچ بند حسابرسی نداشت و به‌اصطلاح پاک بود. این گزارش‌ها به نحو مطلوب ارزیابی‌شده و مورد تائید قرار گرفت و نهایتا پس از ارائه، اعضای شورای عالی بورس ضمن تقدیر و تشکر از سازمان بورس به سبب مطلوب بودن گزارش ارائه‌شده، صورت‌های مالی را تصویب کردند.


در سال ۹۹، به دنبال توسعه فعالیت در بازار و افزایش معاملات، درآمد سازمان از محل کارمزدها ،قابل‌توجهی بود که در حدود ۹۰درصد از این درآمد به‌صورت داوطلبانه توسط سازمان بورس به‌حساب صندوق تثبیت بازار واریز شده و در راستای حمایت از بازار به کار گرفته شده است.


در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی سازمان برای نخستین بار برای عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد. بدین ترتیب در چند روز آینده صورت‌های سازمان برای اولین بار منتشر خواهد شد و از این طریق فعالان بازار، نهادهای مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند گزارش سازمان عملکرد آن را مشاهده کنند.


عرضه اولیه این هفته

عرضه اولیه لیزینگ کارآفرین با شرکت ۲میلیون و ۹۱۰هزار و ۳۸۸کد در روز چهارشنبه انجام شد. به هر کد بورسی ۵۲سهم به قیمت ۲٬۲۰۰ریال تخصیص یافت.


زیره سبز برای تحویل مهر ماه ۱۴۰۰

براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه، قرارداد آتی زیره سبز تحویل مهر ماه ۱۴۰۰ از روز شنبه ۲۲ خرداد ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۲۵ مهر ماه قابل معامله خواهد بود.


قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۴۱ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.


قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.


شرکت «فولاد سبزوار» در بورس پذیرفته شد

با عنایت به اینکه یکی از شرایط پذیرش و درج نام این شرکت به استناد نامه ۱۸۱/۷۹۲۷۶ مورخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است و این موضوع در جلسه مورخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ هیات پذیرش بورس مورد تصویب اعضا قرار گرفته است، بنابراین نام این شرکت در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ با شماره ۱۱۸۴۸ نزد این سازمان ثبت شد.


انتهای خبر

0
0