همفکران
1400/08/20
14:16
گزارش هفتگی / بازار جان گرفت

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۰ آبان ۱۴۰۰ رشد ۴.۱۵ درصدی را تجربه کرد و خود را به یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد رساند. بسیاری از تحلیلگران امیدی به این رشد نداشتند و این هفته را بی‌رمق پیش بینی می‌کردند اما با انتشار اخبار مثبت و اثر گذار از سوی تصمیم گیران بخصوص در مجلس وزارت صمت بازار جان دوباره‌ای پیدا کرد و صعودی شد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۰ آبان ۱۴۰۰ رشد ۴.۱۵ درصدی را تجربه کرد و خود را به یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد رساند. بسیاری از تحلیلگران امیدی به این رشد نداشتند و این هفته را بی‌رمق پیش بینی می‌کردند اما با انتشار اخبار مثبت و اثر گذار از سوی تصمیم گیران بخصوص در مجلس وزارت صمت بازار جان دوباره‌ای پیدا کرد و صعودی شد. این هفته با خیر افزایش قیمت خودرو حذف شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو به پایان رسید و با توجه به توقف دو نماد خودرو خساپا هنوز این خبرها اثر واقعی خود را در بازار نگذاشته‌اند. از طرف دیگر زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ بلندتر از قبل شده است هرچند که حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو همچنان در ابهام باقی مانده. این هفته P/Ettm بورس به ۸.۸ رسید و بازدهی یک ساله بازار ۲۰.۳۲ درصد شد. سال قبل در این روزها شاخص در ارتفاع ۱۲۰۹ هزار واحد بود و بعد ظرف یک ماه تا به ۱۵۳۰ هزار واحد رفت.


شاخص کل هم وزن نیز ۴.۵۳ درصد رشد کرد و به ۳۹۱ هزار و ۲۸۴ واحد رسید. به نظر می‌رسد شاخص از روند نزولی کوتاه مدت خود خارج شده است و اولین مقاومت پیش روی او در ارتفاع ۳۹۷ هزار واحد باشد. ۲۰ آبان سال ۹۹ شاخص هم وزن به کف ۳۶۴ هزار واحد برخورد کرد و پس از آن ظرف یک ماه و نیم بیش از ۳۰ درصد رشد کرد. بازدهی ۱۲ ماه گذشته شاخص هم وزن کمی بیشتر از ۷ درصد است.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس رشد ۴ درصدی داشت و خود را به ارتفاع ۲۰ هزار و ۶۴۷ واحد رساند. P/Ettm فرابورس به ۱۰.۳۵ رسیده است و بازدهی یک ساله آن بیش از ۳۳ درصد است. این شاخص هم سال قبل در این روزها در کف ۱۵۵۰۰ واحد قرار داشت و با شروع حرکت صعودی خود ظرف مدت یک ماه و نیم تقریبا ۳۰ درصد رشد کرد.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری

برای چندمین هفته متوالی صندوق‌های مبتنی بر کالا بازدهی دورقمی به دست می‌آورند. این هفته بهترین عملکرد با ۱۳.۰۲ درصد به زعفران سحرخیز رسید و طلای سرخ نوویرا با ۱۰.۶۳ درصد در رتبه دوم ایستاد. در قعر جدول فقط سه صندوق بازدهی منفی داشتند و در کمال تعجب دو صندوق از نوع با درامد ثابت هستند که کمترین ریسک را متحمل می‌شوند. صندوق مشترک نواندیشان ۲.۰۳ درصد افت بدترین عملکرد را داشت و اعتماد کارگزاری بانک ملی ایران با ۱.۱۵ درصد و سپهر خبرگان نفت با ۰.۷۲ رصد زیان دیگر صندوق‌های سرخ رنگ این هفته نام گرفتند.


بازدهی صندوق های سرمایه گذاری

صندوق زعفران سحرخیز ۱۰۵ میلیارد تومان منابع در اختیار دارد که تقریبا ۸۹ درصد را به خرید گواهی سپرده کالایی اختصاص داده است و ۱۱ درصد را به صورت سپرده بانکی نگهداری می‌کند. این صندوق ۲۲ آبان تولد یک سالگی خود را جشن می‌گیرد.


صندوق مشترک آگاه بهترین عملکرد را بین هفت صندوق دیگر به دست آورد. این صندوق در هفته گذشته بازدهی ۵.۵۲ درصدی داشت و در صدر جدول جای خوبی برای خود پیدا کرد. صندوق‌های زمرد آگاه با ۵.۱۶ درصد، هستی بخش آگاه با ۴.۸۳ درصد و یکم نیکوکاری آگاه با ۴.۲۳ درصد توانستند از بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل داشته باشند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی

بازدهی و P/E صنایع

گروه نوشیدنی‌ها با بازدهی ۱۷.۵۳ درصد توانستند بهترین عملکرد را به نام خود بزنند. گروه‌های فعالیت مهندسی، حمل و نقل زمینی و خودرویی‌ها دیگر صنایعی بودند که بازدهی دورقمی داشتند. در این هفته فقط سه صنعت بازدهی منفی داشتند. تجهیزات مخابراتی با ۵.۳ درصد افت بیش از همه کاهش ارزش داشت و بعد از او چوب و محصولات پاک کننده قرار گرفتند.


با ملاک قرار دادن P/Ettm بهترین وضعیت را گروه سرمایه‌گذاری‌های استانی دارند و پس از آن‌ها فراورده‌های نفتی و بانک‌ها بهترین نسبت درامد به قیمت را دارا هستند؛ اما بدترین وضعیت به تجهیزات مخابراتی تعلق گرفت که این هفته افت زیادی هم داشت. دو رتبه بعدی به گروه پیمانکاری صنعتی و سایر مواد معدنی رسید.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۵۱۸ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند این تعداد نسبت به هفته قبل تقریبا دو برابر شده است. رافزا با ۳۲.۵ درصد، شکلر با ۲۹.۸۱ درصد و حپترو با ۲۶.۱۳ درصد صدر نشین این جدول بودند و توانستند سهامداران را خوشحال به تعطیلات بفرستند.


در بخش قرمز جدول ۱۳۰ نماد با بازدهی منفی حضور دارند. ثاژن با ۳۳.۵۲ درصد و سخواف با ۲۳.۵۲ درصد بدترین عملکرد این هفته را داشتند.


بازدهی نمادها

تا لحظه تنظیم این گزارش

دلار به جز شنبه بقیه هفته را صعودی بود و توانست وارد کانال ۲۸ هزار تومانی بشود. هم اکنون قیمت آن در آستانه سقف یک ساله است و در صورت عبور از این محدوده، به سادگی می‌تواند وارد کانال ۲۹ هزار تومان شود. هر دلار آمریکا در این هفته بازدهی ۲.۷ درصدی داشت و اکنون با قیمت ۲۸ هزار ۳۹۰ تومان در حال مبادله است.


سکه طرح جدید نیز با ورود به کانال ۱۲ میلیون تومان به سقف یک ساله خود نزدیک شده است و مقاومت مهم ۱۲۷۰۰ هزار تومان را در برابر خود می‌بیند. در صورت عبور از این مقاومت قیمت ۱۳ میلیونی دور از انتظار نیست. هر سکه در این هفته با رشد ۶.۱ درصدی به قیمت ۱۲ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان رسیده است.


انس طلا تمام هفته گذشته را صعودی بود و توانست وارد کانال ۱۸۰۰ دلار شده و خود را در آن تثبیت کند. هر انس در هفت روز گذشته ۳.۹۹ درصد بازدهی داشت و اکنون با قیمت ۱۸۶۲ دلار در حال خرید و فروش است. با وجود حمایت مهم ۱۸۳۰ دلار به نظر می‌رسد طلا به سادگی کانال ۱۸۰۰ دلار را از دست ندهد و در صورت عبور از ۱۸۷۰ دلار می‌تواند وارد کانال ۱۹۰۰ دلاری شود.



بیت کوین دیروز با لمس کانال ۶۹ هزار دلاری سقف جدیدی را برای خود ثبت کرد. به نظر می‌رسد این رمز ارز به سقف قبلی خود پولبک زده و آماده ادامه صعود شده است. در هفته روز گذشته بازدهی بیت کوین ۶.۹۷ درصد بوده است.




منابع: پردازش اطلاعات کارگزاری آگاه و وب‌سایت‌های rahavard۳۶۵ ، bourseview ، tradingview ، tsetmc , isignal


انتهای خبر

0
0