همفکران
1401/02/01
13:46
تغییر استراتژی سهامداران حقیقی در هفته چهارم فروردین؛ تزریق پولهای جدید به بازار

برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد بازار که طی هفته سوم فروردین منفی شده بود در هفته پایانی فروردین ماه مثبت شد. حقیقی ها طی یک هفته اخیر جمعا بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه جدید وارد بازار کردند. این در حالی است که در هفته قبل شاهد خروج بیش از یک هزار میلیارد تومانی سرمایه های خرد از بازار بودیم...


تغییر استراتژی سهامداران حقیقی در هفته چهارم فروردین؛ تزریق پولهای جدید به بازار


برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد بازار که طی هفته سوم فروردین منفی شده بود در هفته پایانی فروردین ماه مثبت شد. حقیقی ها طی یک هفته اخیر جمعا بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه جدید وارد بازار کردند. این در حالی است که در هفته قبل شاهد خروج بیش از یک هزار میلیارد تومانی سرمایه های خرد از بازار بودیم.



کدام صنایع و شرکتها میزبان بیشترین سرمایه های خرد بازار شدند؟


این هفته صنایع محصولات شیمیایی، سرمایه گذاریها، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، استخراج زغالسنگ، سایر محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنی، سیمان، آهک و گچ، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط و اوراق حق تقدم استفاده از تهسیلات مسکن بیشترین جذب سرمایه را از سهامداران حقیقی داشتند.



صنعت محصولات شیمیایی در حالی با تراز مثبت حدود ۳۵۹ میلیارد تومان صدرنشین عمده ترین ورود نقدینگیهای حقیقی شد که طی هفته قبل با تراز منفی ۱۰۳ میلیارد تومان مواجه شده بود. از مجموع ۴ هفته معاملاتی سال جاری، این صنعت تا کنون طی سه هفته ورود پول خرد را تجربه کرده است.



شرکتهای سرمایه گذاری این هفته در حالی میزبان بیش از ۱۳۷ میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی حقیقیهای بازار بودند که ظرف سه هفته قبل تراز پول خرد این صنعت منفی شده بود. حقیقی ها در هفته های اول، دوم و سوم فروردین جمعا ۷۶,۵ میلیارد تومان از صنعت سرمایه گذاریها خارج کرده بودند اما در هفته پایانی فروردین با قدرت بیشتری اقدام به تزریق پول به این صنعت کردند. آنها تقریبا دو برابر پولی که طی سه هفته اول فروردین از این صنعت بیرون برده بودند را مجددا به آن وارد کردند.



صنعت چند رشته ای صنعتی که این هفته خود را بعنوان سومین صنعت با بیشترین جذب نقدینگی خرد به بازار معرفی کرد، در هفته های دوم و سوم فروردین متحمل خروج پول خرد شده بود. حقیقیها در دو هفته گذشته جمعا یک هزار میلیارد تومان از شرکتهای چند رشته ای بیرون برده بودند اما این هفته ۶۰ درصد از این مبلغ را مجددا به آن بازگرداندند.



از بین شرکتها وتوصا، پارسان، آریا، شکام، شجم، فپنتا، شغدیر، شپدیس و ومهان و از میان صندوقها رشد بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.



معرفی صنایع و شرکتهایی که بیشترین خروج پولهای خرد را متحمل شدند


در صنایع صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بازار، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، بانکها و موسسات اعتباری، بیمه و صندوق بازنشستگی، هتل و رستوران، خودرو و ساخت قطعات، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، محصولات کاغذی و اطلاعات و ارتباطات شاهد بیشترین خروج پولهای خرد بودیم.



صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بازار برای سومین هفته از مجموع ۴ هفته معاملاتی سال جاری، متحمل خروج سرمایه های خرد شد. حقیقیها در هفته اول فروردین ۵۷۰ میلیارد تومان و در هفته دوم ۶۳۰ میلیارد تومان از این صندوقها خارج کرده بودند و در هفته سوم حدود ۲۷۸ میلیارد تومان به آنها تزریق کردند اما این هفته مجددا اقدام به نقد کردن صندوقهای خود کرده و بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان از آنها بیرون بردند.



صنعت فلزات اساسی که در هفته جاری عنوان دومین صنعت با بیشترین خروج پول حقیقی را به خود تخصیص داد، برای ششمین هفته متوالی است که با تراز منفی مواجه می شود. البته شدت خروج پول خرد از این صنعت نسبت به هفته قبل به شدت کاهش یافته و به یک چهارم آن رسیده است.



در هفته ای که گذشت عمده حقیقیها سهام پالایشی خود را فروختند و تراز صنعت فرآورده های نفتی را برای دومین هفته متوالی منفی کردند. اما شدت خروج پول از آن در مقایسه با هفته قبل ۶۸ درصد کاهش یافته است.



از بین شرکتها فملی، فولاد، حفارس و شتران و در بین صندوقها کمند، پالایش، اعتماد، کارا، آرام و افران صدرنشین بیشترین خروج پولهای خرد بودند.


انتهای خبر

0
0