بااقتصاد
1400/03/25
14:33
باخت ۵ هزار واحدی شاخص بورس به سیاست‌بازی‌های انتخاباتی/ انتقال آرای سهامداران زیان‌دیده به پرتفو کدام کاندیدای ریاست جمهوری؟

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ بازار سرمایه در یک روز مانده به پایان تبلیغات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، شاهد ماجراهای زیادی بود، از یک‌سو درحالی‌که رییس سازمان بورس در صبحانه کاری اتاق بازرگانی برای حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام بی‌طرفی می‌کرد، در آن‌سو، یکی از کاندیداهای مطرح در بورس تهران حضور یافت تا با دلداری به سهامداران زیان‌دیده، بخشی از آرای آنها را به پرتفو خود انتقال دهد! در سوی دیگر ماجرا نیز، یکی از کاندیداها نقش خود را در زمان تصدی ریاستش بر بانک مرکزی در بازار سرمایه انکار کرد و یکی دیگر از همتایانش در کورس انتخاباتی، وعده سرخرمن به متضرران بازار سرمایه داد. خلاصه این‌که در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی، همه به فکر بورس افتاده‌اند تا پرتفو آرای‌شان را از سبد سهامداران حقیقی پر کنند!

برهم‌زدن تعادل بازار با بازی‌های انتخاباتی


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه و تنها ۳ روز مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، معاملات بازار سرمایه در نیمه نخست در روندی متعادل قرار داشت و بیش از ۵ هزار واحد صعود کرد و شاخص کل برای چندمین بار از سقف یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی گذشت، اما این روند صعودی با سیاسی‌بازی‌های انتخاباتی به منفی گرایید تا در نهایت شاخص کل بیش از ۴۴ واحد افت را ثبت کند و در میانه کانال ۱.۱ میلیونی مستاصل بماند.


نمادهای بزرگ بورس نتوانستند مانع از ریزش شاخص شوند


سایر شاخص‌های بازارهای سهام تهران نیز ریزش کردند. شاخص کل هم‌وزن با ارعاب حقیقی‌ها و سهامداران خرد، سقوط حدود ۳ هزار واحدی را شاهد بود و شاخص کل فرابورس هم بیش از ۹۸ واحد افت را به ثبت رساند. در بورس تهران، نمادهای شاخص‌ساز کگل، فولاد، فارس، خودرو و خساپا هرچه تلاش کردند، نتوانستند مانع از ریزش شاخص کل شوند. کگل به‌تنهایی و با حدود ۱۳۰۰ واحد مثبت، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص کل شد.


در بازار فرابورس اما تعداد نمادهای منفی بیش‌تر از سبزپوشان بود و غصینو، آریا، ذوب، سمگا، فرابورس و وهور بالاترین میزان افت شاخص را رقم زدند و کوثر، تنها نماد سبز در میان سرخپوشان بزرگ بود.


پرتراکنش‌های بازارهای سهام


با نگاهی به سهم‌ها پراتراکنش امروز بورس تهران، غصینو همچنان صدرنشین است و خودرو، ولکار، شپنا، خساپا، خگستر و خپارس در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. فگستر، فتوسا، زملارد، چخزر، رافزا، کرمان و کزغال نیز پرتراکنش‌ترین سهم‌های بازار فرابورس در معاملات امروز لقب گرفتند.


معامله بیش از ۹۳۰ هزار سهم در بورس و فرابورس


در جریان دادوستدهای امروز بازار سهام تهران، ۵۲۹ هزار معامله سهم به ارزش ۵۲۳۲ میلیارد تومان انجام شد. در بازار فرابورس نیز بیش از ۴۱۸ هزار سهم به ارزش ۹۷۵۵ میلیارد تومان، توسط معامله‌گران دادوستد شد.


کاهش تراکم در صف‌های خرید و فروش سهام


آمارها نشان می‌دهد که با عقب‌نشینی خریداران و کاهش تراکم صف‌های خرید نسبت به روز گذشته، ارزش صف‌های خرید سهام در معاملات امروز بیش از ۴۴ درصد افت کرد و به رقم ۱۵۸ میلیارد تومان رسید. درمقابل، ارزش صف‌های فروش نیز روند کاهشی داشت و نسبت به دیروز با ۱۰ درصد افت به ۱۷۲۲ میلیارد تومان رسید. همچنین ۳۹ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۲۸۸ نماد نیز با افت قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند.


دهقان دهنوی: برای رعایت بی‌طرفی پاسخ نامزدها را نمی‌دهیم!


محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس، در جمع بازرگانان، با اشاره به وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به سهامداران بورس، اظهار کرد: بورس به جایی رسیده است که در شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح می‌شود و این فی نفسه خوب است. ما هم برای رعایت بی‌طرفی، پاسخ نامزدها را نمی‌دهیم و اولویت ما حفظ آرامش بازار سرمایه است!


جلب اعتماد دوباره سهامداران خرد!


در همین‌حال، ابراهیم رییسی، کاندیدای مطرح ریاست جمهوری صبح امروز در ساختمان سعادت‌آباد بورس تهران حضور یافت و پس از گفت‌وگو با معامله‌گران و سهامداران زیان‌دیده، قول مساعدت و حمایت از بورس را در صورت پیروزی در انتخابات، داد. همچنین رحیم زارع، رییس کمیته تجار و بازرگانان و از حامیان ابراهیم رییسی در یک نشست خبری، به سهامداران وعده داد که در صورت رییس جمهور شدن کاندیدای مورد حمایتش، حمایت‌های جدی از بورس خواهد کرد تا سهامداران خرد دوباره به بازار سرمایه اعتماد کنند. وی همچنین به جاماندگان سهام عدالت نیز قول داد که به حق و حقوق‌شان خواهند رسید.


بازارساز دیروز، حامی امروز بورس!


در میان این هیاهوهای بورسی نامزدهای ریاست جمهوری، عبدالناصر همتی هم خود را حامی اصلی بورس دانست و از نقش انفعالی رییس کل بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی بورس خبر داد. وی گفت: رییس بانک مرکزی نقشی در بورس ندارد، چنانچه من هم (به‌عنوان رییس کل سابق، در شورای عالی بورس تنها یک رای دارم.


به گفته بازارساز پیشین، ایجاد نوسان در بازار سرمایه هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد و کسانی که مقصر ریزش بورس هستند باید پاسخ‌گو باشند.


همتی از برخی افراد و فعالان بازار انتقاد کرد و گفت: چرا همه دوست دارند مشکلات بورس را بر گردن بانک مرکزی بیندازند، درحالی‌که بانک مرکزی نقشی در تصمیم‌های بازار سرمایه ندارد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز در بازارهای سهام تهران بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان با حجم بیش از ۱۰۵۰۰ میلیلیارد تومانی رقم خورد. از این میزان ارزش معاملات، ۵۲۰۰ میلیارد تومان با جابجایی ۸۷۰۰ میلیارد تومان سهم به بورس تهران اختصاص یافت و برای فرابورس نیز ۹۷۰۰ میلیارد تومان با حجم معاملات ۱۷۰۰ میلیارد تومانی به ثبت رسید.


ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس بیش از ۳۵۴۵ میلیارد تومان رقم خورد و خالص تغییر مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده و حقوقی ۵۸۰ میلیارد تومان ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۵۰,۱۵۹.۲۳ (۴۴.۸۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۳.۳۷۴.۳۳ (۲۹۴۶.۹۷-)


ارزش معاملات: ۵.۲۳۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: کگل، فولاد و فارس


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: سصفها، فملی و وامید


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۳۵۹.۰۹ (۹۸.۶۵افزایش)


ارزش معاملات: ۹.۷۵۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: غصینو، آریا و ذوب


گزارش: مولود غلامی











انتهای خبر

0
0