مهدی رضایتی
1400/07/07
13:44
زورگیری یک میلیارد دلاری چهار اوره ساز بورسی حدود 2.2 میلیون تن اوره تحویل دولت می دهند. قیمت اوره 490 دلار است و 40 دلار نقدی پرداخت می شود ...

زورگیری یک میلیارد دلاری




چهار اوره ساز بورسی حدود ۲.۲ میلیون تن اوره تحویل دولت می دهند.




قیمت اوره ۴۹۰ دلار است و ۴۰ دلار نقدی پرداخت می شود اما مابقی چه می شود؟ با تخفیف ۳۰ درصدی تبدیل به مطالبات ریالی می شود




این رقم معادل سالانه ۱ میلیارد دلار خواهد بود که هیچ برنامه ای هم برای تسویه آن وجود ندارد




رقم مطالبات اوره سازها براساس آخرین تراز حسابرسی شده بالغ ۵۷۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن با دلار بسیار ارزانتر فروخته شده است ( بخوانید کاهش ارزش شدید برای سهامدارن ) . جالبتر اینکه با وجود رای دیوان عدالت حسابرس هنوز این مطالبات را به رسمیت نمیشناسد.



این روند ادامه پیدا کند باید انتظار افزایش سالانه ۷۰۰ میلیون دلاری در مطالبات را داشته باشیم.




از طرفی دولت ۵۰۰ میلیون دلار گاز به این شرکت ها میفروشد که ماهانه و بصورت نقدی وجه آن دریافت می شود. یعنی حاضر به تهاتر هم نیست که بهانه آن بودجه هدفمندی یارانه هاست.




اما عجیبتر اینکه شاید بنظر می رسد دولت در این معامله ۱ میلیارد دلار سود می کند اما قطعا اینطور نیست. اگر مالکیت ۸۰ درصد از این شرکتها را متعلق به صندوق های بازنشستگی بدانیم، درآمد صندوق ها ۸۰۰ میلیون دلار کم شده، دولت از محل بودجه کسری صندوق را جبران می کند.




با این حساب بدون اینکه نفع زیادی در کار باشد این پیامدها را خواهد داشت: به سرمایه گذاران گفته می شود دولت هر زمان بخواهد دست در جیب شرکتها می کند بنابراین سرمایه گذاری نکنید. حق سهامداران بطور غیر قانونی پایمال می شود، تداوم فعالیت شرکت ها را با خطر مواجه می کند.




تبعات آن برای بازار هم به ۴ شرکت محدود نمی شود بلکه سود هلدینگهایی نظیر پارسان، غدیر، تاپیکو، پترول و ... تحت تاثیر قرار می گیرد. علاوه بر آن صرف ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.



#اوره #اوره حمایتی

انتهای خبر

0
0