اقتصاد آنلاین
1400/07/03
12:37
اونس طلا پشت سد ۱۷۵۰ دلاری/ ثبات طلا در برابر صعود بازده اوراق قرضه

قیمت طلا روز گذشته در حالی که برخی عوامل ریسک گریزی در بازارهای معاملاتی کاهش یافته بود، افزایش اندکی یافت و کمی تقاضای بازار امن سرمایه‌گذاری را بهبود بخشید.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی ؛ از جمله عواملی که روز گذشته مانع از صعود بیشتر قیمت فلزات گرانبها شد، می‌توان به شاخص دلار آمریکا و افزایش شاخص‌های اصلی بورس اشاره کرد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۷.۴۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۵۰.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۲ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۳۹ دلار در هر اونس معامله شد.


بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند کاهشی داشتند. در ایالات متحده آمریکا دو شاخص از سه شاخص اصلی روند افزایشی در پیش گرفته و هفته معاملاتی را مثبت به پایان رساندند. در پایان هفته معاملاتی، روند ریسک گریزی در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مشهود است، چرا که ممکن است روند پرداخت بدهی ۸۳ میلیون دلاری گروه بزرگ توسعه دهنده املاک اورگراند چین به طور کلی منتفی شده باشد. این شرکت هنوز هیچ اطلاعیه و بیانیه‌ای برای پرداخت این مبلغ منتشر نکرده و تا پایان هفته هم هیچ سودی به صاحبان اوراق قرضه پرداخت نشده است. نگرانی‌هایی از این بابت که یکی از بزرگترین شرکت‌های اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته، ایجاد شده است که نه تنها در چین بلکه در سایر کشورهای جهان هم می‌تواند سرایت پذیری داشته باشد. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد زمانی که سرایت پذیری در بازارهای مالی آغاز می‌شود، مهار آن بسیار سخت است. بحرانی که از آن ناشی می‌شود عمدتا بحران اعتماد است چرا که سرمایه‌گذاران عمدتا به دنبال برداشت پول خود از بازارهای پرریسک هستند و در چنین شرایطی درهای خروج مسدود می‌شود.


همچنین به نظر می‌رسد که بازار نتیجه جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC و سخنان جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو را در رابطه با سیاست‌های پولی سختگیرانه تلقی کرده است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده طی دو جلسه معاملاتی گذشته افزایش یافته و بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۲۱ رسیده است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر ۱.۴۱ درصد است.


همزمان کنگره ایالات متحده در رابطه با چگونگی افزایش سقف بدهی ایالات متحده به بحث و بررسی پرداخته است. جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا از به اتمام رسیدن منابع پولی دولت در میانه اکتبر خبر داده است، این وضعیت زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بدانیم طی یک سال گذشته چند بار تکرار شده است، اما اگر دولت حقیقتا به تعطیلی نزدیک شود این مساله می‌تواند اضطراب و نگرانی به بازارهای مالی تزریق کند.


در دیگر اخبار روز گذشته، بانک مرکزی چین، تمام معاملات رمزارزها را غیرقانونی اعلام کرد، این اقدام به گفته مقامات چین برای حفظ امنیت ملی و ثبات اجتماعی این کشور صورت گرفته است. با انتشار این خبر، قیمت بیت‌کوین بار دیگر کاهش یافت.


در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا افزایش یافت و قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با حفظ ثبات، در حدود ۷۳.۳۵ دلار در هر بشکه معامله شد.


طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)


از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه در یک روند نزولی سه هفته‌ای قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات طول شب یعنی ۱۷۵۵.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۷۴.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۱.۱۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۳۶.۳۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.


نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)


روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره دستیابی به ۲۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۳.۱۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۲.۰۲۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.


انتهای خبر

0
0