بورس۲۴
1401/05/23
10:48
چگونه از بورس دیگنیتی و فیدلیتی بخریم؟

فروش این دوقلوهای چینی نامحدود است؟ چقدر شما شانس سواری گرفتن از این شاسی بلند های شرقی را دارید؟ همه چیز درباره خرید خودرو جدید در بازار رسمی کالا

چگونه از بورس دیگنیتی و فیدلیتی بخریم؟

بورس۲۴ : با تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای عالی بورس، برخی خودرو ساز ها از جمله گروه بهمن، بخشی از فروش خود را از طریق بورس کالا انجام خواهند داد.


یعنی می توان از طریق بورس خودرو خرید، ولی برای تحقق این امر نیاز به فراهم سازی مقدمات و پیش نیاز هایی است که از مهم ترین آنها می توان به اخذ کد بورسی اشاره کرد.


تمام کسانی که دارای کد بورسی هستند، قادر به ثبت نام خودرو در بورس کالا هستند. البته کد بورسی در بورس کالا با کد بورسی در بورس اوراق بهادار متفاوت است و پس از تکمیل ثبت نام در سجام، می توان جهت اخذ کد بورس کالا اقدام کرد.


خودرو های قابل عرضه در بورس کالا


حالا قرار است به زودی در بورس کالا خودرو عرضه شود که این خبر با استقبال خریداران مواجه شده است. در این عرضه شامل ۸۵ دستگاه فیدلیتی (هفت نفره تیپ ۲ مشکی) و ۹۰ دستگاه فیدلیتی (هفت نفره تیپ ۲ سفید) با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان و همچنین ۸۵ دستگاه فیدلیتی (۵ نفره تیپ ۱ مشکی) و ۹۰ دستگاه فیدلیتی (۵ نفره تیپ ۱ سفید) با قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.


همچنین ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی (پرایم مشکی) و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی (پرایم سفید) به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در این طرح عرضه خواهد شد.


لازم به ذکر است در همین راستا گروه سایپا نیز برای عرضه محصول شاهین اعلام آمادگی کرده و همچنین گروه خودرو سازی ایران خودرو، در حال انجام اقدامات لازم برای پذیرش دو مدل خودرو هایما ( S۵ و S۷ ) در بورس کالا است.


روش های اخذ کد بورس کالا


۱.روش آنلاین:


در این روش مشتری باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت انجام شود، بعد از مرحله احراز هویت یک کارگزاری بورس که از سیستم EBGO استفاده می کند انتخاب و از طریق لنیک EBGO.IR و با کلیک روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا انجام شود.


سپس اطلاعات مربوط به کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی و سپس وارد کردن کد امنیتی پیامک شده به شماره همراه اعلام شده انجام می گیرد. در ادامه اطلاعات نشانی، شغلی و مالی، گام به گام و با دقت تکمیل می شود.


باید توجه داشت که در بخش مربوط به اطلاعات بانکی، مشتری می تواند حساب عادی یا وکالتی خود را معرفی کند. در مرحله بعدی اسناد مورد نیاز بارگزاری می شود که البته در این مرحله تنها نمونه امضای متقاضی ضروری است.


در پایان با انتخاب بازار فیزیکی بازار بورس کالا، بازار های مالی بورس کالا و تایید صحت اطلاعات نهایی کلیه مراحل قبول و تایید نهایی صورت می گیرد.


۲.روش حضوری


در گام نخست ضروری است که مشتری با مراجعه حضوری به کارگزاری، اطلاعات را ثبت و تکمیل نماید. پس از ارسال اطلاعات به بورس کالا و صدور فایل تایید اطلاعات در سیستم و ارسال اطلاعات برای مشتری انجام می شود.


در گام بعدی لازم است که امضا و اثر انگشت ثبت شده و اصل مدارک مشتری به کارگزاری تحویل داده شود. در این مرحله هم اطلاعات توسط کارگزاری تایید و تکمیل شده و مجددا به بورس کالا ارسال می شوند.


در نهایت و پس از تایید توسط بورس کالا و صدور کد معاملاتی، مشتری قادر به خرید خودرو مورد نظر خود در بورس کالا خواهد بود.


الزامات پس از اخذ کد بورس کالا


پس از در یافت کد معاملاتی بورس کالا، باید یک حساب وکالتی به نام شخص ثبت نام کننده وجود داشته باشد، که پس از وایز وجه اعلام شده، امکان ثبت سفارش فراهم شود.


جهت افتتاح حساب وکالتی می توان از طریق مراجعه به بانک های عامل اقدامات لازم را انجام داد.


لازم به ذکر است که مبلغ واریزی به حساب وکالتی در حساب خود شخص بلوکه شده و در صورت نهایی شدن خرید در حراج فرایند تسویه وجه انجام می گیرد و نیز در صورت عدم انجام معامله مبلغ بلوکه شده آزاد خواهد شد.


ثبت سفارش خودرو در بورس کالا


جهت ثبت سفارش خودرو در بورس کالا می توان به دو روش حضوری و الکترونیکی اقدام کرد:


باید توجه داشت که در این بورس قیمت کالا ها بر اساس عرضه و تقاضا و به شکل رقابتی کشف می شود و در زمان ثبت سفارش، باید مقدار مبلغ پیشنهادی شرکت در رقابت به کارگزار اعلام شود. بدین ترتیب توسط قیمت های پیشنهادی و روند معاملات، اگر خرید بر اساس قیمت اعلامی نهایی شود، شخص صاحب خودرو می شود.


شرکت بورس کالا همچنین ساعت ثبت سفارش را در اطلاعیه جدید خود منتشر کرده که بر این اساس چهارشنبه این هفته ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ عرضه انجام می شود و متقاضیان تا ساعت ۱۷ روز قبل از آن مهلت دارند که سفارش خود را ثبت کنند.


خرید خودرو در بورس کالا

زمان لازم جهت تکمیل وجه معامله


بر اساس قوانین بورس، خریداران جهت تکمیل وجه معامله، ۳ روز کاری فرصت دارند و در غیر این صورت به ازای هر روز دیرکرد پرداخت تا ۳ روز کاری جریمه می شوند و پس از آن با پرداخت جریمه بیشتر معامله فسخ می شود.


شرایط ثبت نام


از لحاظ تعداد دفعات ثبت نام جهت خریداری خودرو محدودیتی وجود ندارد. اما بنا بر مشخصات کالای قابل عرضه، هر کد ملی که دارای سن بالای ۱۸ سال و نیز گواهی نامه رانندگی خودرو باشد، تنها مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کد های عرضه شده و صرفا برای یک خودرو است.


شایان ذکر است که صدور سند و شماره گذاری خودرو نیز فقط به اسم شخص خریدار انجام می گیرد.


همچنین خریداران برای تحویل خودرو باید یکی از نمایندگی های مجاز بهمن موتور را بنا بر لیست اعلامی انتخاب کنند.


هزینه های مازاد بر قیمت خودرو فیدلیتی


*هزینه هایی از جمله ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مبلغ ۱۷۳ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۲۷ ریال بابت مالیات.


*عوارض شماره گذاری به مبلغ ۱۳۳ میلیون ریال.


*هزینه هوشمند سازی کارت خودرو به مبلغ ۴۳۵ هزار ریال.


*هزینه خدمات پست به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال.


*هزینه تولید پلاک و شماره گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال.


*هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۲۷ ریال.


هزینه های مازاد بر قیمت خودرو دیگنیتی


*هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۷ ریال.


*مبلغ ۳۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال شامل هزینه هوشمند سازی کارت خودرو به مبلغ ۴۳۵ هزار ریال.


*هزینه خدمات پست به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال.


*هزینه تولید پلاک و شماره گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال.


زمان ثبت نام و تحویل خودرو


متقاضیان ثبت نام خودرو در بورس کالا می توانند از تاریخ ۲۶ مرداد ماه اقدام به ثبت نام نمایند و در صورت نهایی شدن خرید در حراج، در تاریخ ۲۳ مهر ماه خودرو به اشخاص تحویل داده می شود.


بانک های قابل افتتاح حساب وکالتی


بانک ملی – بانک ملت – بانک تجارت – بانک سپه – بانک کشاورزی – بانک گردشگری


کارگزاری های فعال


از جمله کارگزاری های فعال در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:


کارگزاری فارابی – کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران – کارگزاری مفید – کارگزاری شهر – کارگزاری سی و لکس – کارگزاری بانک مسکن – کارگزاری بورس بیمه ایران – کارگزاری انصار – کارگزاری بانک سپه – کارگزاری بورس بهگزین – کارگزاری امین سهم – کارگزاری صبا جهاد – کارگزاری بانک سامان – کارگزاری آینده نگر خوارزمی – کارگزاری پارسیان – کارگزاری ستاره جنوب – کارگزاری بانک ملی – کارگزاری پیشرو – کارگزاری آتیه – کارگزاری لانک کار آفرین – کارگزاری ملل – کارگزاری نهایت نگر – کارگزاری سپهر باستان – کارگزاری مدبر رابین – کارگزاری حافظ – کارگزاری کالای خاور میانه – کارگزاری توسعه فردا – کارگزاری بانک تجارت – کارگزاری بارز – کارگزاری ایساتیس پویا – کارگزاری دانایان – کارگزرای مهر اقتصاد ایران – کارگزاری آرمون بورس – کارگزاری پیشگامان – کارگزاری ارگ هومن – کارگزاری درخشان خاور میانه – کارگزاری سهام گستران شرق – کارگزاری بانک ملت – کارگزاری صبا تامین – کارگزاری سهم آشنا – کارگزاری سرمایه نوین – کارگزرای آتی ساز بازار – کارگزرای صنعت و معدن – کارگزاری دنیای نوین – کارگزاری امین آوید – کارگزاری تدبیر گران فردا – کارگزاری رضوی – کارگزاری کارآمد – کارگزاری توان بازار – کارگزاری بانک پاسارگاد – کارگزرای سینا – کارگزاری گنجینه سپهر پارت – کارگزرای خبرگان سهام – کارگزاری باهنر – کارگزاری اردیبهشت ایرانیان – کارگزاری بانک آینده – کارگزاری اقتصاد بیدار

انتهای خبر

0
0