بااقتصاد
1401/01/27
14:27
دامنه صعود شاخص بورس تهران به هفته آخر فروردین کشیده شد/ سبقت خودروسازان از سایر صنایع در لاین تقاضا

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ دامنه صعود شاخص بورس تهران و بازار سهام که از ابتدای امسال آغاز و با تک اصلاح‌هایی در برخی روزها همراه شد، به هفته آخر معاملات فروردین‌ماه تسری یافت. امروز شاخص کل با افزایش تقاضا برای خرید سهام کامودیتی‌ها و صنایع ریالی – برجامی ازجمله خودرویی‌ها، ۱۳۵۳۹ واحد رشد کرد و به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۶۷ هزار واحد ارتقا یافت. ورود بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار سهام، یکی دیگر از مولفه‌های مثبت بازار معاملات امروز بود.

شاخص کل هم‌وزن در آستانه کانال ۴۰۰ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۷ فروردین‌ماه، روند مثبت بر معاملات صبحگاهی بورس تهران حاکم شد و در پایان وقت بازار، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس، صعود کردند. شاخص کل هم‌وزن با ۴۶۷۵ واحد مثبت، در حال نزدیک شدن به کانال ۴۰۰ هزار واحدی است و شاخص کل آیفکس نیز با ۲۰۹ واحد صعود، گام‌های بلندتری را در کانال تازه رسیده ۲۰ هزار واحدی برمی‌دارد.


شستا، پرتراکنش‌ترین نماد معاملاتی بورس در مدار مثبت


جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس تهران، شستا و نمادهای خودرویی مانند خگستر، خودرو و خساپا را در صدر معاملات مثبت نشاند و در بازار فرابورس نیز آریا، کرمان و شگویا، بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت را رقم زدند.


فلزات اساسی در صدر شاخص‌سازان بورس تهران


رتبه‌های بالا برای شاخص‌سازان بورس تهران هم امروز به نمادهای بزرگ و کامودیتی‌محور ازجمله فولاد و فملی رسید و پارسان، شتران، رمپنا، اخابر و شبندر در رتبه‌های بعدی ایستادند. در جدول شاخص‌سازان فرابورس، نمادهای پتروشیمیایی با پیشتازی آریا، شگویا، شاوان و مارون بیش‌ترین تاثیر مثبت را اعمال کردند.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۱۶ نماد شرکتی


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران سهام امروز ۶۲۰ نماد شرکتی را برای خرید و فروش انتخاب کردند و ۱۵ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. از این تعداد نماد معامله شده، ۱۸۴ سهم در صف خرید به ارزش ۶۳۰ میلیارد تومان و ۱۵ سهم در صف فروش به ارزش ۶۳ میلیارد تومان قرار گرفتند. ۲۱۶ نماد شرکتی، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۲۲ نماد شرکتی هم با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی مواجه شدند.


استمداد سازمان بورس از سوت‌زنان بازار سهام برای شناسایی متخلفان


سعید ابراهیمی، سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس اوراق بهادار، خواستار حمایت‌های حقوقی سازمان بورس از گزارشگران ناهنجاری‌های عمده بازار سرمایه شد و گفت: دریافت گزارش‌های موثق مبنی بر ناهنجاری و نقص احتمالی قوانین و مقررات بازار سرمایه از سوی افراد آگاه، یکی از قدرتمندترین ابزارها در کشف تخلفات و ارتقای سلامت در این بازار است.


به گفته وی، گزارشگران ناهنجاری به دلیل آگاهی از شرایط و شناسایی افراد متخلف، می‌توانند به سازمان بورس کمک کنند تا ناهنجاری‌های عمده و سایر تخلفات و جرایم احتمالی در حوزه‌های بازار، ناشران، نهادهای مالی و فضای مجازی گاهی بسیار زودتر از آنچه ممکن خواهد بود، شناسایی شود.


افشای اسامی ابربدهکاران بانکی و مراجعه برخی از آنها برای استرداد معوقات


احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد: مساله افشای ابربدهکاران بانکی کشور که سال‌ها در اقتصاد ایران تنها حرفش زده می‌شد، هفته گذشته با فشار وزارت اقتصاد بحمدالله در بانک‌های دولتی انجام شد. تعدادی از این بدهکاران بزرگ برای پرداخت بدهی‌شان به بانک‌ها و خروج از لیست بدهکاران مراجعه کرده‌اند.


به گفته خاندوزی، معضل بدهی‌های کلان بانکی موجب عدم دسترسی بخش زیادی از مردم به تسهیلاتی بود که سال‌ها و سال‌ها منجمد دست چند بدهکار بزرگ بدحساب باقی‌مانده بود و اجازه دسترسی به آن حجم از تسهیلات به بقیه مردم داده نمی‌شد. در گذشته از لیست ابربدهکاران بانکی به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌شد و لیست بدهکاران در جیب برخی از افراد بود که از آن علیه جریان رقیب استفاده می‌کردند.


راه‌اندازی درگاه اینترنتی رسیدگی به شکایات بورسی در مجلس


ناصر موسوی لارگانی، رییس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس اوراق بهادار از راه‌اندازی درگاه اینترنتی مجلس برای دریافت گزارش‌ها و اطلاعات مردمی خبر داد.


وی از مردم و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه خواست گزارش‌های خود را در خصوص بورس به همراه مستندات در این درگاه اینترنتی بارگذاری کنند.


موسوی لارگانی، با اشاره به تشکیل هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار از ۴ ماه پیش، گفت: پس از تجمیع گزارش‌های سرمایه‌گذاران، گزارش جامعی در این حوزه تدوین شده است که پس از قرائت در صحن علنی و تصویب نمایندگان، به قوه قضاییه ارجاع می‌شود.


گزارش عملکرد بورس تهران در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ماه


در گزارش عملکرد بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ماه نسبت به هفته منتهی به ۱۷ فروردین ماه کاهش داشت، این در حالی است که حجم معاملات افزایش ۴.۱۲درصدی را به ثبت رساند. همچنین، شاخص هم وزن نیز افزایش ۱.۵ درصدی را به ثبت رساند.


بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۷.۲۸ درصد کاهش، از ۲۹۸ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال به ۲۷۶ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال رسید.


همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۵۱ میلیارد و ۴۲۲ میلیون سهم در هفته گذشته به ۵۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون سهم رسید که افزایش ۴.۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.


انتشار آمار تسویه معاملات کالایی سمات در زمستان ۱۴۰۰


عملکرد تسویه معاملات کالایی سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای دوره سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی سمات، در این گزارش جزییات آمار ارزش معاملات بازار فیزیکی، ارزش معاملات به تفکیک نوع تسویه و نوع معامله، به تفکیک گروه‌های کالایی، معاملات محصولات مشتقه نفتی، معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا، معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا، معاملات اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق بهادار وثیقه شده به تفکیک ابزار و پراکندگی مشتریان فعال در رینگ بین الملل مشخص شده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۰۶۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۴۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم نزدیک به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید که طی این دادوستدها،۲۱۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌های بازار انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای وتوصا، آریا و شکام اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فولاد، فملی و بپاس متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۷۵۵ ، ۳۱۰ و ۲۶۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۶۷.۶۶۸.۱۴ (۱۳۵۳۹.۳۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۷.۶۳۹.۴۶ (۴۶۷۵.۲۳افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۷۴۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، فملی و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۲۴۷.۵۳(۲۰۹.۴۲افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۶۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، شگویا و شاوان


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0