بااقتصاد
1401/05/15
14:17
مذاکرات برجامی بازار سرمایه هم به ثمر نشست؟/ بازگشت نقدینگی حقیقی‌ها به بورس تهران در آستانه توافق برجام

گزارش بازار/ ‌‌‌شنبه ۱۵ امرداد ۱۴۰۱ سرانجام پس از کش و قوس‌های زیاد در بازار سرمایه و ریزش‌های پیاپی اخیر، تلاش‌های مسئولان و فعالان بورس برای ورود دوباره مقدینگی حقیقی به بازار نتیجه داد و شاخص کل بورس همزمان با خبرهای مثبت مبنی بر توافق نزدیک اعضای برجام، ۱۱۵۶۳ واحد صعود کرد و تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس سبزپوش شدند. مولفه مثبت دیگر برای معاملات امروز، بازگشت حقیقی‌ها در سمت تقاضا و تراز مثبت ۱۸۰ میلیارد تومانی در خرید سهام از سوی معامله‌گران خرد بود که پس از حدود ۲ ماه، رخ داد.

اعلام آمادگی بورس تهران برای شنیدن خبر توافق نهایی



به گزارش بااقتصاد، روند معاملات در بازارهای سهام تهران، امروز شنبه، ۱۵ مردادماه، مثبت به پایان رسید و بازار سرمایه در آستانه تعطیلات دو روز آینده، آمادگی خود را برای انتشار خبر توافق برجام اعلام کرد. هرچند کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، اندکی روی برخی سهمهای پالایشی و فراورده‌های نفتی تاثیر منفی گذاشت اما سهم‌های ریالی و کوچک‌تر متاثر از اخبار مثبت برجامی، با افزایش تقاضا مواجه شدند.


بازیابی شاخص‌های بورس به محدوده‌های مقاومتی از دست‌داده


با رشد ۱۱۵۶۳ واحدی شاخص کل بورس، ارتفاع یک‌میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی به دست و شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت ۶۰۸۸ واحد سبزرنگ، کانال ۳۹۰هزار واحدی را به دست آورد. شاخص کل آیفکس هم پس از ۱۸۸ واحد رشد، از کانال ۱۸ هزار واحدی عبور کرد و در کف کانال ۱۹ هزار واحدی نشست.


روز منفی برای پالایشی‌های بورس و فرابورس


در صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران، نمادهای بزرگ دوباره به این جایگاه برگشتند و فملی، وبملت، شستا، شپدیس، خودرو و حکشتی بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند. شبندر، تک نماد سرخپوش در میان سبزپوشان جدول بود. بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت بورس را هم شستا رقم زد درحالی‌که سهم‌های پالایشی در سمت مقابل ایستادند.


رشد ۱۸۸ واحدی شاخص کل آیفکس با بیش‌ترین تاثیر مثبت از معاملات نمادهای بپاس، خدیزل، دماوند، فزر، صبا و فرتابورس به دست آمد و شاوان که این روزها در مسیر افت قرار دارد، تاثیرگذارترین نماد منفی بر شاخص کل فرابورس بود و بالاترین حجم تراکنش منفی را نیز به خود اختصاص داد. کرمان و فرابورس هم در جایگاه نخست نمادهای پرتراکنش مثبت ایستادند.


رشد ۱۰۰ میلیارد تومانی ارزش صف‌های خرید سهام نسبت به چهارشنبه گذشته


همان‌گونه که ذکر شد، مهم‌ترین مولفه در معاملات امروز بورس و فرابورس، بازگشت معامله‌گران خرد در سمت تقاضا و ورود نقدینگی به بازار سرمایه بود. افزایش تعداد صف‌های خرید نیز شاخصه مثبت دیگر بازار امروز محسوب می‌شود که امیدواری‌ها برای تداوم این روند را افزایش می‌دهد. از تعداد ۶۲۸ نماد مورد معامله ۴۹۶ سهم، معادل ۷۹ درصد، در دامنه مثبت و با رشد قیمت پایانی مواجه شدند و ۱۳۲ سهم، معادل ۲۱ درصد از نمادها در مدار منفی قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را ثبت کردند.


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران برای ۱۲۳ نماد شرکتی، صف خرید ۲۸۲ میلیارد تومانی تشکیل دادند که نسبت به معاملات چهارشنبه گذشت، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت. ۳۵ نماد به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان هم در صف فروش به جراج گذاشته شدند. رشد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد، ازجمله موارد مثبت دیگر بازار امروز بود.


توزیع سود سهام عدالت در ۲ تا ۳ نوبت طی سال


سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، از توزیع متوالی سود سهام عدالت در دو تا سه نوبت طی یک سال خبر داد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد سودآوری شرکت‌های سبد سهام عدالت افزایش قابل‌توجه پیدا کرده است.


وی افزود: تلاش داریم بازه زمانی توزیع سود را به ۲ یا ۳ بار در سال افزایش دهیم و سیاست دولت شناسایی حداکثر سود و تخصیص آن به سهامداران است.


اعلام آمادگی شهرداری تهران برای فروش املاک مازاد در بورس کالا


شهرداری تهران آمادگی خود را برای عرضه املاک در بورس کالا اعلام کرد. از نگاه مدیران شهرداری تهران، بورس کالا بستر شفافی است که به واسطه آن، فروش املاک مازاد شهرداری می‌تواند در شرایط رقابتی بسیار سریع انجام گیرد.


سود ۹۰ شرکت از طریق سجام پرداخت شد


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اعلام کرد، با پرداخت سود سهام ۱۳ شرکت در هفته نخست مردادماه تعداد سود‌های پرداختی از طریق اطلاعات سامانه سجام از ابتدای امسال به رقم ۹۰ شرکت رسیده است.


ورود ۷۲ شرکت سیمانی با عرضه‌های متنوع در بورس کالا


بورس کالا از عرضه‌های تجمیع شده در هفته جاری سیمانی‌ها با توجه به تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه (۱۶ و ۱۷ مرداد) خبر داد و گفت که این عرضه‌ها، امروز شنبه ۱۵ مرداد انجام می‌شود.


بر اساس این گزارش، در عرضه های امروز، ۷۲ شرکت سیمانی در مجموع یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۸۰ تن انواع سیمان تیپ ۱ و ۲ را روی تابلو معاملات می‌برند.


سیمانی‌ها همچنین تا پایان هفته دوم مردادماه، در مجموع بیش از ۲۰ میلیون و ۵۲۳ هزار تن انواع سیمان را به ارزش نزدیک به ۱۲ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان در تالار سیمان بورس کالا عرضه کردند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۵ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان، نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته ۲۴۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۳۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس با رشد ۵۰۰ میلیارد توانی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، رقم ۲۷۷۵ میلیارد تومان را ثبت کرد و پس از حدود دو ماه، تراز مثبت در معاملات حقیقی‌ها با ۱۸۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقوقی‌ها به سهامداران خرد رخ داد. حقیقی‌ها امروز، بخش عمده خریدشان را روی سهام فزر، وبملت و تاصیکو متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شبندر، شپنا و شستا خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای نسبتا مثبت امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۱۹، ۲۰۰ و ۱۷۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۴۸.۹۲۴.۵۳ (۱۱۵۶۳.۷۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۰.۱۴۳.۲۵ (۶۰۸۸.۱۵افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۳۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فملی، وبملت و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۰۵۰.۰۸ (۱۸۸.۴۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۴۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، خدیزل و دماوند


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0