همفکران
1399/03/26
10:29
از بازدهی های ۲۰ هزاردرصدی تا بزرگانی که جا ماندند

چه سهامدارانی از تالار سهام پول پارو کردند؟

همفکران در این گزارش به بررسی عملکرد بازار سرمایه، صنایع حاضر و همچنین رصد بازدهی بیش از ۶۰۰ نماد حاضر در تابلوهای بازار از اردیبهشت سال ۹۷ که رالی صعودی بازار سهام آغاز شد تا معاملات روز گذشته پرداخته است .


فتح بیش از یک میلیون کانال توسط شاخص


رالی صعودی بازار سهام در اردیبهشت سال ۹۷ در حالی آغاز شد که شاخص کل درمحدوده ۹۳ هزار واحد قرار داشته و ظرف حدود ۲۵ ماه از سطح یک میلیون و ۱۰۰ واحد عبور کرده است. به این ترتیب نماگر اصلی بازار سرمایه در یک رالی صعودی پر سرعت در بیش از دو سال گذشته بیش از یک میلیون کانال را پشت سر گذاشته تا بازدهی حدود ۱۱۰۰ درصدی را به طور میانگین برای این بازار به ثبت برساند .


اما اعداد و ارقام حیرت انگیزتر از بازدهی ۱۱۰۰ درصدی شاخص کل بورس است. به این ترتیب در حالی ۴۶ صنعت حاضر در بازار طی مدت مورد بررسی از ۵۱۹۰ تا ۱۲۸ درصد بازدهی مثبت داشتند که هیچ صنعتی در این مدت با بازدهی منفی مواجه نبوده است .



از ۵ هزار تا ۱۲۰ درصد بازدهی ۴۶ صنعت


به این ترتیب در صدر جدول صنایع گروه استخراج سایر معادن با بازدهی ۵۱۹۱ درصدی ایستاده است. پس از آن وسایل ارتباطی با بازدهی ۲۹۴۰ و محصولات کامپیوتری با بازدهی ۲۶۰۰ درصدی قرار دارند. انتهای جدول متعلق به گروه هتل و رستوران با بازدهی ۱۲۸ درصدی است. گروه فعالیت مهندسی نیز با بازدهی ۱۷۰ درصدی و صنعت استخراج نفت گاز با بازدهی ۲۲۰ درصدی از دیگر صنایعی بودند که فاصله معنا داری با صدر جدول و بازدهی شاخص کل در مدت مورد بررسی داشتند .


بزرگانی که از رشد جا ماندند


بررسی ها نشان می دهد که گروه های بزرگ بازار نیز تقریبا کمتر از میانگین کل شاخص کل رشد کردند. به این ترتیب سرمایه گذاری ها با بازدهی ۴۶۹ درصدی جزو گروهی است که می توان آن را جامانده از رشد دانست .


پس از آن مخابرات با بازدهی ۴۹۸ درصدی، شیمیایی ها با بازدهی ۵۴۱ درصدی، خودرو با بازدهی ۶۳۵ درصدی ، فرآورده های نفتی با بازدهی ۸۴۶ درصدی ،بانکی ها با بازدهی ۹۹۸ درصدی و فلزات اساسی با بازدهی هزار درصدی قرار دارند که به نظر می رسد با توجه به عقب ماندگی از بازدهی های شگفت انگیز بالغ بر ۲ هزار درصدی برخی از صنایع ، می توان آن ها را جزو جامانده های رشد بازار قلمداد کرد .


عملکرد صنایع



رصد ۶۰۰ نماد


اما بررسی بازدهی بیش از ۶۸۰ نماد بورسی و فرابورسی مارا بیشتر به حیرت وا داشت. بازدهی های بالغ بر ۲۰ هزار درصدی ، نشان می دهدکه طی دو سال گذشته چه سرمایه گذارانی از تالار سهام پول پارو کردند .


صدر جدول متعلق به ویتانا به نمایندگی از گروه غذایی است. این نماد با بازدهی ۲۰ هزار درصدی ، دو سال به یادماندنی را برای سهامدارانش به جا گذاشته است .


وسدید به نمایندگی از گروه فلزات اساسی در رتبه دوم با بازدهی حدود ۱۹ هزار درصدی قرار دارد. هر چند این سهم نماینده ای کوچک در میان بزرگان گروه فلزات اساسی است اما در رقابت با هم گروه هایش ، با سرعتی باور نکردنی آن ها را جا گذاشته است .


نوش مازندران بازهم از صنعت غذایی است که رتبه سوم را با بازدهی نزدیک به ۱۰ هزار درصدی از آن خود کرده است .


جالب است که از میان بیش از ۶۸۰ نماد حاضر در تابلوهای بازار سهام تنها ۹ نماد در مدت مورد بررسی بازدهی منفی داشتند .


معرفی بدترین نمادهای بازار


به این ترتیب سهام نیوپان ۲۲ بهمن با نماد چنوپا و بازدهی منفی ۶۴ درصدی ،بدترین سهم بازار در این مدت بوده است. سرمایه گذاری دانایان پارس با نماد ودانا و بازدهی منفی ۶۲ درصدی ، دومین نمادی است که عنوان بدترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است .


اما بزرگان چه کردند؟


جالب است که اکثر نمادهای بزرگ و مهم بازار که سهم قابل توجهی از ارزش بازار را در اختیار دارند فاصله معناداری با صدر جدول داشته و حتی از رشد شاخص کل نیز جا مانده اند .


بخش عمده ای از نمادهای پتروشیمی بین ۴۰۰ تا کمتر از ۱۰۰۰درصد بازدهی داشتند. نمادهای گروه سرمایه گذاری ، بانکی ، خودرو ، فلزی و معدنی نیز به این ترتیب با میانگین بازدهی کمتر از شاخص کل مواجه بودند. در این میان فقط دو نماد فولاد مبارکه و ملی مس همراه با شاخص کل رشد کرده است .


در جدول زیر بازدهی بیش از ۶۸۰ نماد بورسی از اردیبهشت سال ۹۷ تا روز گذشته آمده است:



انتهای خبر

0
0