همفکران
1400/11/02
08:37
افزایش شدت خروج پول حقیقی از بازار و تداوم ورود آن به صندوق ها

گزارش بازار در هفته پایانی دی ماه را اینجا بخوانید ...

بازار در هفته پایانی دی ماه:


اصلاح ۴ تا ۵ درصدی شاخص های کل و هموزن، افزایش شدت خروج پول حقیقی از بازار و تداوم ورود آن به صندوق ها


از ۲۵ تا ۲۹ دی ماه ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بود. این بدان معناست که سهامداران خرد در هر روز از هفته پایانی دی ماه به طور میانگین ۲،۲ هزار میلیارد تومان معامله در بازار انجام دادند که این رقم در قیاس با هفته سوم دی ۱۲ درصد کاهش را نشان می دهد. در این مدت شاخص کل حدود ۵۵ هزار واحد یعنی بیش از ۴ درصد و شاخص هموزن بالغ بر ۱ هزار واحد یعنی بیش از ۵ درصد افت داشتند.


شاخص کل از ارتفاع ۱،۳۳۴،۲۳ واحد به ۱،۲۷۹،۴۴۹ واحد و شاخص هموزن از ۳۵۳،۷۷۱ واحد به ۳۳۵،۶۴۱ واحد افول کردند.


در مدت ۵ روز معاملاتی گذشته حقیقی ها جمعا ۱،۹۵ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از بازار خارج کردند تا تراز نقدینگی آن ها در ۹ ماهه سال جاری به منفی ۴۶ همت نزدیک شود. قدرت خروج این پول نسبت به هفته سوم دی ۵۰ درصد افزایش یافت.


صنایع و شرکت های صدرنشین خروج پول حقیقی


طی یک هفته اخیر صنایع فلزات اساسی، بانک ها و موسسات، محصولات شیمیایی، بیمه و صندوق بازنشستگی، خودرو و ساخت قطعات، فرآورده های نفتی، هتل و رستوران، محصولات غذایی، رایانه و سرمایه گذاری ها متحمل بیشترین خروج پول از جانب سرمایه گذاران حقیقی شدند.


صنعت فلزات اساسی که این هفته در صدر خروج پول حقیقی ها قرار گرفت برای بیست و سومین هفته متوالی با تراز منفی مواجه شد. تراز نقدینگی حقیقی این صنعت در ۹ ماهه ابتدایی امسال منفی ۷،۷ همت است که حدود ۶ همت از این مبلغ طی ۲۳ هفته اخیر از آن خارج شده است.


دومین صنعتی که متحمل بیشترین خروج پول حقیقی در هفته دوم دی ماه شد، صنعت بانکداری است. این هفتمین هفته متوالی است که شاهد خروج پول حقیقی ها از این صنعت هستیم. تراز نقدینگی حقیقی صنعت بانکی در ماهه امسال بیش از منفی ۱۰ همت بوده که بالغ بر ۱۰ درصد از این مبلغ در همین ۷ هفته اخیر خارج شده است. شدت خروج پول نسبت به هفته سوم دی ۷۶ درصد بیشتر بود.


حقیقی ها این هفته نیز از صنعت محصولات شیمیایی خروج پول داشتند تا این صنعت به سومین صدرنشین خروج پول حقیقی ها تبدیل شود. از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد به این صنعت منفی ۴ همت بوده که بیش از ۱،۶ همت از این مبلغ در هفته گذشته از آن خروج یافته است. حقیقی ها در هفته چهارم دی ۱۵ درصد بیشتر از هفته سوم دی از این صنعت پول خارج کردند.


فملی، سمگا، خودرو، بپاس، وبملت، وگردش، فولاد، وبصادر، میدکو و فجهان شرکت هایی اند که حقیقی ها بیشترین فروش را در آن ها انجام دادند.


صنایع صدرنشین ورود پول حقیقی


تراز نقدینگی حقیقی در صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بازار، اوراق و حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و ساخت محصولات فلزی مثبت بود و این صنایع توانستند بیشترین نقدینگی حقیقی را به سمت خود جذب کنند.


صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار برای دهمین هفته متوالی میزبان بیشترین ورود پول حقیقی ها بودند. در هفته اخیر شدت ورود پول حقیقی به این صندوق ها نسبت به هفته قبل ۱۱۱ درصد افزایش یافت. برآیند ورود و خروج سرمایه های حقیقی در این صندوق ها در ۹ ماهه امسال به مثبت ۲،۸۸۸ میلیارد تومان رسیده است.




انتهای خبر

0
0