سنا
1401/02/11
09:15
پلتفرم مشترک بورس کالا و سوریه در انتظار نظر نهایی طرف سوری

بهادر بیژنی تصریح کرد: پیشنهادهای متنوع بورس کالا به مقامات مرتبط به بازار سرمایه سوریه ارسال شده است. در حال حاضر، منتظریم که طرف سوری نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند تا از این طریق وارد فاز جدید از همکاری خود با این کشور شویم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، پاییز سال گذشته بود که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه اندازی پلتفرم مشترک مبادلاتی ایران و سوریه از مبداء بورس کالا و آمادگی ایران در این خصوص خبر داده بود. دکتر عشقی گفته بود که روابط سازمان بورس ایران با بورس سوریه وارد سطح دیگری شده، طوری که مطابق مستندات جلسات متعددی در خصوص تقویت بازار سرمایه این دو کشور با حضور مسئولان سوری، بورس کالای ایران، بورس انرژی، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام گرفته است.


خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در پیگیری این موضوع با مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین الملل گفت و گو کرد. بهادر بیژنی در این خصوص بیان کرد: بورس کالای ایران یکی از بین‌المللی‌ترین بورس‌های کشور است و نگاه بسیار ویژه‌ای به کشور همسایه، سوریه دارد؛ این موضوع تا جایی پیش رفت که دفتری در دمشق تاسیس شد و این دفتر به عنوان مرکز هماهنگی فعالیت‌های بازارسرمایه ایران در سوریه نام گرفت.


او افزود: این دفتر نه تنها مرکزی برای هماهنگی فعالیت‌های بین‌المللی بورس کالا در سوریه است، بلکه به تمامی ارکان بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار هم در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی که در کشور سوریه دارند به ارائه خدمت می‌پردازد.


بیژنی در خصوص همکاری‌های مشترک بین بازارهای مالی ایران و سوریه تصریح کرد: پیشنهادهای متنوع بورس کالا به مقامات مرتبط با بازارهای سرمایه سوریه تقدیم شده است. در حال حاضر منتظریم که طرف سوری نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند تا از این طریق وارد فاز جدید از همکاری خود با این کشور شویم.


مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین الملل تاکید کرد: البته بورس کالای ایران، آمادگی کامل برای تاسیس بورس کالا در سوریه و همچنین تشکیل پلتفرم مشترک معاملاتی با کشور سوریه را در حوزه بورس کالا دارد. این آمادگی به طور رسمی از طریق دفتر مشترکی که در بالا به آن اشاره شد، به بازار مالی سوریه اعلام شده است.


او ادامه داد: همکاری‌های موجود بین بورس کالای ایران و سوریه در این خصوص به تسهیل مبادلات کالایی کشور و انجام نظام‌مند آن کمک می‌کند تا هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت تاثیر مثبتی در مبادلات کالایی داشته باشد و هم از نظر میزان مبادلات و ارزش مبادلات کالا بین دو کشور تاثیرگذار باشد. براین اساس، بورس کالا آمادگی خود را در این راستا اعلام کرده است.


بیژنی گفت: بورس کالای ایران در این زمینه از تجربه خود در خصوص تاسیس پلتفرم مشترک بورس کالا با بورس‌های کالایی هند استفاده می‌کند و در حال حاضر این پلتفرم نیز آماده بهره‌برداری است.


او در اشاره به موضوعات مرتبط با نقل و انتقالات ارزی در این پلتفرم با توجه به تحریم‌ها گفت: در پلتفرم مشترک معاملاتی بحث اصلی، مبادلات کالا بین طرفین به صورت تهاتری است، بنابراین موضوع ارزی با این روش تسهیل خواهد شد.


بهادر بیژنی در پایان اظهار کرد: به طور قطع با برداشته شدن تحریم‌ها، فرایندهای مالی تسهیل خواهند شد، هرچند در حال حاضر فعالان خارجی قابل توجهی در بورس‌های کالایی کشور حضور دارند.


لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0