بورس۲۴
1400/03/08
17:07
برنده های افزایش نرخ جهانی چه شرکت هایی هستند؟

روند افزایش قیمت های کالاهای جهانی، در یکسال اخیر همچنان تداوم یافته است. در این میان شرکت های دلار محور در بازار سرمایه ، با وجود تحریم ها باز هم توانسته اند، بخشی از محصولات خود را در بازار های جهانی به فروش برسانند، اما...

بورس۲۴ : روند افزایش قیمت های کالاهای جهانی، در یکسال اخیر همچنان تداوم یافته است. در این میان شرکت های دلار محور در بازار سرمایه ، با وجود تحریم ها باز هم توانسته اند بخشی از محصولات خود را در بازار های جهانی به فروش برسانند اما هزینه نقل و انتقال مالی این محصولات و گاه الزام به تخفیف از پیچیدگی های این شرکت ها داشته است. روند صعودی قیمت های جهانی و قوت گرفتن توافق میان ایران و غرب و احتمال رفع تحریم ها و متوسط نرخ های کشف شده،این شرکت ها را در موقعیتی ویژه قرار می دهد.


فولاد مبارکه


طبیعتا برخی از شرکت ها متناسب با محصولات خود بیش از دیگر شرکت ها از این تحولات بهره می برند. از اردیبهشت سال گذشته تا تاردیبهشت سال جاری قیمت فولاد سرد شرکت فولاد مبارکه از ۸۳۲۴۷ به ۲۳۵۶۴۷ ریال رسیده است.


محصولات سرد ۲۷ درصد از کل مبلغ فروش این شرکت را تشکیل می دهد. همچنین در این بازه ی زمانی قیمت ورق گرم نیز افزایش قیمت خیره کننده را تجربه کرده و از ۵۱۹۴۴ به ۲۰۱۹۵۷ ریال رسیده است. محصولات گرم نیز ۵۷ درصد از نرخ کل فروش این شرکت را تشکیل می دهد.


فولاد مبارکه در این بازه ی زمانی توانسته فروش خود را ۱۴۱ درصد افزایش دهد. مبلغ فروش این شرکت در اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱۵۳۵ میلیارد تومان بوده و این میزان در اردیبهشت ۹۹، ۷۷۵۱ میلیارد تومان بوده است. نکته قابل تامل اینکه تمام درآمد این شرکت از فروش داخلی حاصل شده است.


فولاد خوزستان


بلوم و بلیتت سهمی ۵۲ درصدی از کل مبلغ فروش فولاد خوزستان را تشکیل می دهند. شمش بلوم فولاد خوزستان از ۴۷۹۵۷ ریال در اردیبهشت ۹۹ به ۱۲۰۳۳۴ ریال در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ رسیده است.


این موضوع موجب رشد ۲۰۴ درصدی درآمدهای این شرکت شده است و مبلغ فروش از ۷۶۳ میلیارد تومان به ۵۳۳۴ میلیارد تومان در این بازه زمانی افزایش پیدا کند.


فولاد خراسان


محصولات سبک ساختمانی – داخلی که بیشترین آن ها میلگرد است، بیش از ۷۳ درصد مبلغ فروش فولاد خراسان را تشکیل می دهد. از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری، قیمت میلگرد کشف شده از ۵۶۴۰۴ ریال به ۱۲۵۶۳۹ ریال افزایش یافته است.


این موضوع موجب رشد ۱۱۵ درصدی درآمدهای این شرکت شده و در دوره نام برده مجموع مبلغ فروش از ۵۰۲ میلیارد تومان به ۱۷۹۱ میلیارد تومان رسیده است.


آلومینیوم ایران


شمش خالص آلومینیوم سهمی ۹۴ درصدی در مبلغ فروش شرکت آلومینیوم ایران دارد. شمش آلومینیوم در اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳۳۱۰۱ ریال و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ، ۵۶۹۵۵۸ ریال شده است.


این موضوع باعث شده درآمدهای این شرکت ۱۶۲ درصد افزایش یابد. همچنین مجموع مبلغ فروش این شرکت در ۲ ماهه اول سال ۹۹ از ۴۸۰ میلیارد تومان به ۱۴۷۲ میلیارد تومان رسیده است.


ملی صنایع مس ایران


کاتد حدود ۹۳ درصد از کل مبلغ فروش شرکت ملی صنایع مس ایران را تشکیل می دهد. نرخ کاتد به طور متوسط از ۷۲۱۵۸۴ به ۲۲۲۸۶۸۳ ریال رسیده است.(از اردیبشهت ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰) این موضوع موجب افزایش مجموع نرخ فروش این شرکت شده است.


مجموع فروش این شرکت از ۳۴۳۳ به ۶۹۳۸ میلیارد تومان در همین بازه ی زمانی رسیده است.


پتروشیمی ها و پالایشگاهی ها


شرکت های پتروشیمی به واسطه محصول پلیمر و پالایشگاهی ها به واسطه ی تولید وکیوم باتوم از دیگر برندگان رشد قیمت های جهانی هستند. قیمت پلیمر در بازه زمانی اردیبهشت ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به طور متوسط از ۱۰۳۳۱۵ به ۳۰۶۹۵۹ ریال رسیده و قیمت وکیوم باتوم در این بازه ی زمانی از ۱۴۷۸۵ به ۶۳۹۷۲ ریال رسیده است.


انتهای خبر

0
0