بورس نیوز
1400/07/28
10:35
پیش بینی معامله گران از قیمت نفت در ماه های آینده

معاملات عجیب بازار آتی نفت می‌گوید افزایش قیمت انرژی در سال ۲۰۲۱ هنوز به پایان نرسیده به طوری که در معاملات آتی نفت آمریکا برخی معامله‌گران نفت ۱۰۰ و ۲۰۰ دلاری در ماه های آینده را پیش بینی می کنند.

قیمت نفت+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز ، براساس اعلام وال‌استریت ژورنال، معامله‌گران بار دیگر در حال پیش بینی روی قیمت نفت ۱۰۰ دلاری برای نفت آمریکا در ماه دسامبر هستند.



بیشتر بخوانید: فشار آمریکا به اوپک برای ادامه عرضه نفت


نفت WTI اکنون در محدوده ۸۳ دلار معامله می‌شود و برنت ۸۶ دلاری است. بهای طلای سیاه از ابتدای سال میلادی حدود ۷۰ درصد افزایش داشته، اما از زمان سقوط در سال ۲۰۱۴ هیچ گاه به ۱۰۰ دلار نرسیده است.


برخی پیش بینی‌ها در بازار آتی حتی تهاجمی‌تر هستند. بر اساس داده‌های کوئیک‌استرایک، برخی معامله‌گران پیش بینی می‌کنند که نفت برنت، تا دسامبر ۲۰۲۲ به رکورد ۲۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. مارک بنینو، مدیر تجارت انرژی شرکت استون‌ایکس، می‌گوید: "من مدتهاست چنین معاملات دیوانه‌واری را ندیده‌ام. شتاب و روند قیمت‌ها بالاتر از انتظار است. "


یکی از شاخص‌های بازار اختیار معامله که به «تلاطم انتظاری» شناخته می‌شود، معیاری از میزان آشفتگی مورد انتظار در قیمت یک کالا در یک بازه زمانی معین است. این شاخص در هفته‌های اخیر در کنار قیمت‌ها افزایش یافته است و احتمالا نشانه این است که نوسانات بزرگتر تقریبا اجتناب‌ناپذیر می‌شوند. جان گرتسینگر، یکی از شرکای فلش‌پوینت انرژی پارتنرز، می‌گوید: "در حال حاضر این یک بازار افسار گسیخته است. "


بر اساس داده‌های گروه CME، به طور متوسط حدود ۱۶۷ هزار قرارداد اختیار معامله WTI در ماه اکتبر دست به دست شده است که بیشترین مقدار از مارس ۲۰۲۰ است. به گفته کوئیک‌استارک، قرارداد ۱۰۰ دلاری، اکنون گسترده‌ترین اختیار در بازار آتی است.


صندوق‌ها در حال شناسایی سود


در آن سو، اما جان کمپ، ستون‌نویس رویترز در یادداشتی عملکرد مدیران دارایی را بررسی کرده است.


به نوشته وی، مدیران صندوق‌ها هفته گذشته با افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته، اقدام به شناسایی سود کردند و برای اولین بار از ابتدای آگوست خالص فروش قرارداد‌های آتی مثبت شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر مدیران دارایی، معادل ۱۶ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۲ اکتبر به فروش رساندند.


بر اساس آمار‌های کمیسیون معاملات آتی کالا‌های ایالات متحده، مدیران سرمایه‌گذاری در مجموع ۱۹۴ میلیون بشکه در هفت هفته گذشته خریداری کرده بودند. این الگو کاملا با شناسایی سود مطابقت دارد، پس از آنکه قیمت‌های برنت ۱۸ دلار در هر بشکه یا ۲۸ درصد از اواخر آگوست افزایش یافت، طبیعی است که مدیران این شناسایی سود را انجام دهند.


این در شرایطی است که عدم تمایل اوپک پلاس و تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به افزایش تولید، همچنان موقعیت‌های صعودی در بازار نفت را تقویت می‌کنند. اما شلوغ و پرمعامله شدن بازار آتی، در صورتی که تقاضا ضعیف‌تر از انتظارات عمل کند یا مدیران صندوق شناسایی سود را تشدید کنند، خطر برگشت شدید قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.


انتهای خبر

0
0