کارگزاری آبان
1400/08/23
14:46
#فاسمین عمده افزایش سود تابستان به دلیل رشد حدود 34 برابری سایر در آمدها در فصل تابستان نسبت به فصل بهار بوده به طوریکه علیرغم افت سود ناخالص نهایت...

#فاسمین


عمده افزایش سود تابستان به دلیل رشد حدود ۳۴ برابری سایر در آمدها در فصل تابستان نسبت به فصل بهار بوده به طوریکه علیرغم افت سود ناخالص نهایتا سود هر سهم شرکت روند افزایشی را نسبت به فصل گذشته تجربه نموده است. سایر درآمدهای شرکت نیز از محل سود حاصل از تسعیر ارز بدست آمده است.


در تابستان ۱۴۰۰ در مقایسه با فصل بهار، مبلغ فروش شرکت تقریبا ثابت بوده و این مساله به جهت آن است که کاهش در مقدار فروش محصولات ( مقدار فروش کنسانتره سرب و شمش روی صادراتی، هر یک به میزان ۱۲ درصد و مقدار فروش شمش روی داخلی به میزان ۲۸ درصد) را افزایش نرخ های فروش تا حدودی پوشش داده است به طوریکه نرخ فروش کنسانتره سرب ۱۳ درصد، شمش روی صادراتی ۱۳ درصد ( از ۲۷۳۱ دلار به ازای هر تن در فصل بهار به ۳۰۰۲ دلار به ازای هر تن در فصل تابستان) و نرخ فروش شمش روی داخلی ۶ درصد رشد داشته اند. البته در خصوص کنسانتره روی خام عکس این قضیه صادق است و نرخ فروش آن در تابستان نسبت به بهار، ۳ درصد کاهش و مقدار فروش کنسانتره روی خام به میزان ۲۳۰ درصد افزایش یافته است.


بهای تمام شده نیز رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده، در نهایت شاهد افت ۸ درصدی سود ناخالص نسبت به فصل بهار و افت حاشیه سود ناخالص از ۶۴ درصد در ۳ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۵۸ درصد در فصل تابستان هستیم.


در خصوص بهای تمام شده، علت عمده رشد، افزایش ۴۱ درصدی مواد مستقیم مصرفی و رشد ۴۴ درصدی سربار تولید در فصل تابستان در مقایسه با بهار بوده است.


در فصل تابستان در مقایسه با فصل بهار، مقدار مصرف خاک معدنی داخلی ۲۸ درصد کاهش و نرخ آن ۱۱ درصد افزایش داشته است، نکته قابل توجه در مواد مصرفی شرکت واردات خاک معدنی در فصل تابستان است. در این فصل، شرکت ۱۴،۸۲۲ تن خاک معدنی وارداتی، با نرخ ۳۵۳ دلار به ازای هر تن مصرف نموده و این در حالی است که همواره مواد معدنی مورد نیاز از داخل کشور تامین می گردیده است. البته شرکت اطلاعاتی در خصوص عیار خاک وارداتی ارائه نداده ولیکن قیمت هر کیلو خاک وارداتی حدود ۷۹,۱۴۷ ریال برای شرکت تمام شده در حالیکه نرخ هر کیلو خاک داخلی در فصل تابستان برای شرکت ۴۹,۵۷۵ ریال بوده است.


عمده دلیل افزایش هزینه سربار در مقایسه با فصل بهار، افزایش ۱۲۵ درصدی هزینه مواد مصرفی سربار می باشد.




انتهای خبر

0
0