بااقتصاد
1400/03/02
15:52
فصل مجامع بازار سرمایه و آتش در خرمن سهم‌های بزرگ و کوچک/ دیوار فروریخته بورس، پلکان نامطمئنی برای نامزدهای انتخاباتی!

گزارش بازار/ یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ خردادماه، آغاز فصل مجامع شرکت‌های بورسی و هنگام برداشت سهامدارانی است که یک سال در این بازار پرهیاهو سرمایه‌گذاری کرده‌اند. امسال برخلاف روند معمول بازارهای سهام که شرکت‌ها بر اساس گزارش عملکرد سالانه، سودسازی و درآمدهای دلاری و ریالی دسته‌بندی و برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شدند، حالا در مسیری کاملا متفاوت و با معیار زیان‌دهی کمتر و خروج از بازار گزینش می‌شوند. در این میان، برخی نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیوار فروریخته و آوارشده بورس را دستاویز و پلکانی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری ساخته‌اند.

پایان سرخ برای تمامی شاخص‌ها در دومین روز معاملاتی هفته


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه، دوم خردادماه، بازارهای سهام تهران همچنان به روند ریزشی اخیر ادامه دادند و با افت تمامی شاخص‌ها، شاخص کل نیز بیش از ۲۰ هزار واحد فروریخت و به کف کانال ۱.۱ میلیون واحدی و رقم ۱۱۰۷ هزار واحدی سقوط کرد. به‌موازات آن شاخص هم‌وزن نیز شاهد ریزش ۳۹۵۳ واحدی بود و در کانال ۳۸۸ هزار واحدی متوقف شد. در شرایطی مشابه، شاخص کل فرابورس هم با ۱۷۲ واحد افت و در نقطه ۱۷ هزار و ۵۰۳ واحدی به کار خود پایان داد.


بزرگان بورس و فرابورس منفی‌سازان اصلی شاخص


در جمع منفی‌سازان امروز بورس تهران، بازهم نمادهای بزرگی مانند فارس، فملی، وپاسار، شستا، شپنا، شبندر و شتران بیش‌ترین تاثیر منفی را روی شاخص گذاشتند و در نمادهای فرابورسی آریا، هرمز، بپاس، صبا، ذوب، ومهان و زاگرس، میدان‌دار اصلی سقوط شاخص کل بودند.


حذف آیتم حجم معاملات در بورس تهران!


کاهش ارزش معاملات و نقدشوندگی بازارهای سهام نیز، شاخص منفی دیگری بود که با کمتر از ۶۰۰۰ میلیارد تومان و حجم اندک معاملات ثبت شد. کاهش حجم معاملات در بورس تهران به قدری بود که شرکت مدیریت فناوری بورس این آیتم را حذف کرد!


تداوم توقف وبملت و شفاف‌سازی ناظر بازار!


سردرگمی در بازارهای سهام تهران چنان مشهود به‌نظر می‌رسد که به‌رغم اعلام بازگشایی برخی نمادهای متوقف شده، این نمادها همچنان بسته ماندند و انتقاد و اعتراض معامله‌گران را درپی داشتند. نمونه بارز آن نماد وبملت بود که ناظر بازار پس از تایم معاملات، دلیل بازنشدن آن را سفارش فروش با حجم‌های متعارف از سوی برخی سهامداران حقوقی و همچنین ورود سفارش فروش با قیمت‌های نامتعارف که منجر به کشف قیمت نادرست می‌شود، اعلام کرد. به گفته ناظر بازار، ایستگاه معاملاتی سهامدارانی که اقدام به سفارش فروش در قیمت‌های نامتعارف در این نماد کرده‌اند نیز مسدود شده است.


ظرفیت ۵۰ میلیونی بورس در میزان مشارکت و تعیین رییس جمهوری بعدی


صرف نظر از این‌که بورس با ۵۰ میلیون سهامداران خرد و درشت، ظرفیت و پتانسیل بسیاری برای مشارکت بالای عمومی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد اما رهاشدگی این بازار بزرگ و تاثیرگذار، نشان می‌دهد که دست‌کم دولت کنونی به‌رغم شعارهای به‌ظاهر حامیانه و مشفقانه، تمایل چندانی برای بازگشت بازار سهام به روند صعودی ندارد. ازآنجایی که دولت پیش‌بینی واگذاری میدان انتخاباتی را به رقیب می‌کند، بنابراین، تحویل بورس تخریب شده بهتر از بورس پویاست!


با این تفاسیر، بازارهای سهام تهران تا پایان انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نهایی برنده این کارناوال سیاسی، در همین مسیر ریزشی و گاه اندکی صعود ادامه خواهد داد تا با مشخص شدن دولت بعدی و این‌که چه خواب و خیالی برای آن دیده باشد، باید با همین فرمان ادامه دهد و منتظر آینده بماند. البته نتایج مذاکرات برجام و توافق آینده نیز بر مسیر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ موثر خواهد بود.


کاهش حجم فروش حقیقی‌ها در نبود خریدار


در جریان معاملات سراسر منفی امروز بازارهای سهام تهران، حقیقی‌ها کمی از فاز فروش فاصله گرفتند و تا حدودی رکود در این بخش از معاملات به دلیل حجم پرتراکم صف‌های فروش مشهود بود و به‌اصطلاح خریداری یافت نشد. خالص خرید حقوقی‌ها از سهام خرد به ۴۹۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز گذشته تغییری نکرد.


۲۱۶ نماد بورسی و ۸۹ نماد فرابورسی در فاز منفی معاملات


امروز همچنین در بورس تهران ۲۸۷ نماد مورد معامله قرار گرفتند که قیمت پایانی تنها ۱۷ نماد، معادل ۵.۹ درصد، مثبت رقم خورد و ۲۱۶ نماد، معادل ۷۵.۲ درصد، در این بازار مهم، معاملات منفی را پشت سر گذاشتند. برای ۷ نماد بورس تهران صف خریدی به ارزش ۱۱.۴ میلیارد تومان تشکیل شد درحالی‌که ۲۰۰ نماد بورسی، معادل حدود ۷۰ درصد، صف فروش ۲۴۲۳ میلیارد تومانی ایجاد کردند!


در بازار فرابورس نیز وضعیت مشابهی شکل گرفت و از ۱۱۴ نماد معامله شده آیفکس، تنها برای ۶ سهم، معادل ۵.۲ درصد خریدار وجود داشت و ۸۹ سهم هم در سمت منفی معامله شدند. ۵ نماد فرابورسی امروز به صف خرید رسیدند و ارزش این صف از ۱۵۷ میلیارد تومان فراتر نرفت. برای ۹۰ نماد دیگر که معادل حدود ۸۰ درصد از نمادهای معامله شده امروز بود، صف فروشی به ارزش ۱۳۹۴ میلیارد تومان تشکیل شد.


ارزش معاملات کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بازار پایه


جو معاملات بازار پایه نیز بهتر از بورس و فرابورس نبود و تنها ۹ سهم در فاز مثبت و ۸ نماد نیز با صف خرید معاملات‌شان را پایان دادند و برای بیش از ۸۸ نماد در این بازار نقل و انتقال سهام انجام شد.کل ارزش معاملات بازار هم کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌یکشنبه دوم خرداد ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات بازارهای سهام تهران امروز، به ۵۶۰۰ میلیارد تومان رسید که سهم ارزش معاملات بورس بیش از ۳۰۰۰ میلیارد و ارزش دادوستدهای فرابورس نیز بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. این رقم ناچیز، گویای وضعیت نابسامان بازار سرمایه است و تداوم روند ریزشی آن را در هفته‌های آینده گوشزد می‌کند.


ارزش معاملات خرد در بازارهای سهام تهران نیز امروز کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود و رقم ناچیز ۱۵۵۵ میلیارد تومانی برای بورس تهران و ۴۰۴ میلیارد تومانی برای فرابورس ثبت شد. بیش‌ترین ارزش معاملات خرد هم برای نمادهای شپنا و وملل در بورس و فرابورس رقم خورد. در همین‌حال، حقوقی‌ها نیز به خرید سهام گروه‌های نفتی و بانکی تمایل بیش‌تری نشان دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۰۷,۷۹۷.۵۰ (۲۰۴۲۰.۷۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۸.۲۰۱.۶۲ (۴۸۹۷.۹۸-)


ارزش معاملات: ۳۰۰۰ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۲۷۴ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، فملی و وپاسار


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۵۰۳.۹۷ (۱۷۲.۵۰-)


ارزش معاملات: ۲,۶۳۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۱ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، هرمز و بپاس


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0