همفکران
1401/01/09
15:38
گزارش بازار/ سرخپوشی شاخص و رکورد شکنی ارزش معاملات

شاخص کل بورس تهران نهمین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با افت ۴۴۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی استارت را در مدار مثبت زد اما پس از گذشت ۴۰ دقیقه به موجب افزایش عرضه ها، روندی نزولی گرفت و پس از ۷ روز معاملاتی تن به سرخپوشی داد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نهمین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با افت ۴۴۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی استارت را در مدار مثبت زد اما پس از گذشت ۴۰ دقیقه به موجب افزایش عرضه ها، روندی نزولی گرفت و پس از ۷ روز معاملاتی تن به سرخپوشی داد.


امروز کوچک های بازار بیشتر در مرکز توجهات خریداران بودند و روزی مثبت را سپری کردند، تا در نهایت شاخص هموزن، برخلاف شاخص کل، سبز بماند و حدود ۲۵۰۰ واحد رشد را رقم بزند.


شستا، جم و وتجارت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. جم با رشد حداکثری قمیت به کارش پایان داد و دو نماد دیگر به رشد بیش از ۲ درصدی قیمت اکتفا کردند. فولاد، شتران و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شتران نیم ساعت پایانی را در صف فروش سپری کرد و با افت حداکثری قیمت به خط پایان رسید. دو نماد دیگر افت بالغ بر ۲ درصدی قیمت را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، بپاس و زاگرس، ۲۹۳ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۹ هزار و ۵۳ قرار گرفت. شاوان و تجلی نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۲۸۳ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۹ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز دارویی ها با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و صنعت فرآورده های نفتی صورت گرفت. دو نماد دتوزیع و فرابورس بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خساپا و شتران بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در بازار امروز شاهد عرضه‌های بیشتری نسبت به روز‌های گذشته بودیم. علیرغم شروعی متعادل و همراه با نوسانات مثبت در معاملات بازار سهام، پس از گذشت حدود نیم ساعت موج های منفی شکل گرفتند و فروشندگان، به ویژه به سوی بزرگان، هجوم آوردند. کاهش ۰.۳ درصدی شاخص کل و در مقابل رشد ۰.۷ درصدی شاخص هم‌وزن حاکی از اقبال سهامداران به کوچک ها و روی برگرداندن خریداران از بزرگان بود.


طی روز جاری صنایع دارویی، قندی و انبوه‌سازی جزو بهترین صنایع از لحاظ بازدهی بودند و در اکثر صنایع بزرگ شرایط منفی و افت قیمتی سهام را شاهد بودیم.


هرچه به پایان نزدیکتر می شدیم، شدت عرضه ها در خودروسازان بیشتر می‌شد. ایران خودرو، خزامیا و خبهمن با صف فروش بستند. خساپا ۳- خورد و ۲۰۲ تومان شد. خگستر صف خریدش از هم پاشیده شد و در قیمت ۳۱۱ تومان به خط پایان رسید.


بانکی ها نیمه اولی خوبی داشتند، اما در نیمه دوم همسو با جو منفی حاکم بر بازار حرکت کردند. وتجارت که در ابتدا صف خرید داشت در انتها به رشد ۲.۵ درصدی اکتفا کرد. وبملت و وبصادر افت بالغ بر ۲.۵ درصدی را تجربه کردند. سامان و وپارس اما تا آخرین لحظه در صف خرید پابرجا ماندند.


فروشندگان بر صنعت فلزات اساسی نیز غلبه کردند. فخوز، فملی و فاسمین بالغ بر ۲ درصد افت قیمتی را رقم زدند. فولاد حدود ۳ درصد عقب نشینی داشت و ۱۱۴۲ تومان شد. فسرب از جمله پرتقاضاترین نماد این گروه بود که در سقف قیمتی با صف خرید بست.


شیمیایی ها متعادلتر بودند. پترول و شپدیس در محدوده منفی ۲ متوقف شدند، اما نمادهایی نظیر آریا، زاگرس، جم و مارون رشد حداکثری داشتند. شگویا ۲ درصد بالا آمد و ۱۰۹۸ تومان شد.


پالایشی ها امروز هم جز صنایع پیشتاز در منفی ها بودند. شتران در انتها توانست صف فروش را جمع کند و در محدوده منفی ۴.۵ ببندد. شپنا ۳.۵- خورد و ۶۷۷ تومان شد. شبندر در قیمت ۷۶۰ تومان متوقف شد و شبریز نیز در مدار منفی ۴ روز را به پایان رساند.


در چند رشته ای ها شستا و ونیکی از تقاضای خوبی برخوردار بودند و رشد قیمتی را تجربه کردند. اما وغدیر با افت ۲ درصدی به ۱۳۰۸ تومان رسید.


امروز شاهد رکورد شکنی ارزش معاملات خرد طی ۵ ماه گذشته بودیم و در مقابل شاخص کل پس از حدود دوهفته سرخپوش شد. اگرچه فارس برای لحظاتی با رشد بیش از ۹ درصدی به مدار معاملات بازگشت و حدود ۳ هزار واحد از افت شاخص را جبران کرد، ولی معاملات این نماد باطل شد و منفی های شاخص به سر جایش برگشت.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای پشاهن، سفارود، دابور و کفرآور بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را قشهد با ۴.۸۳ درصد، تکنو با ۴.۳۸ درصد و ساربیل با ۳.۷۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام پرداخت با ۳.۱۴ درصد، ثفارس با ۳.۰۷ درصد و پلاسک با ۲.۹۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۸۱۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۹۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۵ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۴۷ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۱۴ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0