ارز دیجیتال
1399/12/09
10:08
طرح پیشنهادی اتریوم برای کاهش کارمزدها احتمالا از سوی ماینرها پذیرفته می‌شود

طرح بهبود اتریوم موسوم به EIP-۱۵۵۹ که برای کاهش کارمزدهای سرسام‌آور تراکنش‌های این شبکه مطرح شده، مدت‌هاست که به یکی از بحث‌های داغ جامعه اتریوم و استخراج‌کنندگان آن بدل شده است. این طرح همچنان بدون...

طرح بهبود اتریوم موسوم به EIP-۱۵۵۹ که برای کاهش کارمزدهای سرسام‌آور تراکنش‌های این شبکه مطرح شده، مدت‌هاست که به یکی از بحث‌های داغ جامعه اتریوم و استخراج‌کنندگان آن بدل شده است. این طرح همچنان بدون سرانجام منتظر تایید ماینرهاست. این در حالی است که یک گزارش تازه نشان می‌دهد احتمال پذیرش این طرح از سوی استخراج‌کنندگان اتریوم بالا است.


به گزارش کریپتونیوز، تحلیل‌گر مشهور هاسو (Hasu) و جورجیوس کنستانتوپولوس (Georgios Konstantopoulos)، عضو پژوهشگر شرکت سرمایه‌گذاری دارایی رمزنگاری‌شده پارادایم (Paradigm)، گفتند که اکثریت مطلق استخراج‌کنندگان اتریم بعید است با طرح EIP-۱۵۵۹ مخالفت کنند. این در حالی است که دو استخر بزرگ استخراج اتریوم با این طرح مخالفت کرده‌اند.


طرح بهبود اتریوم برای تغییر بازار کامزد سرسام‌آور این شبکه پیشنهاد شده و به‌صورت بالقوه مقدار قابل‌توجهی از درآمد استخراج‌کنندگان کم خواهد کرد.


این طرح توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) هم‌بنیان‌گذار اتریوم طراحی شده و اولین بار در آوریل سال ۲۰۱۹ پیشنهاد شد. EIP-۱۵۵۹ قرار است در قواعد اتریوم که کاربران براساس آن پیشنهاد خود را برای فضای بلاک به‌منظور تایید تراکنش‌هایشان اعلام می‌کنند، تغییراتی ایجاد کند.


این طرح همچنین مجموعه قواعدی با خود به همراه دارد که نسبتا ساده هستند اما تغییرات چشمگیری برای کاربران، استخراج‌کنندگان، تامین‌کنندگان کیف پول و همچنین امنیت کلی بلاک چین اتریوم به دنبال خواهند داشت.


طرح پیشنهادی اتریوم برای کاهش کارمزدها احتمالاً از سوی ماینرها پذیرفته می‌شود

چهار تغییر اصلی پیشنهادشده در این طرح که در این تحلیل به آن‌ها اشاره شده، از این قرار است:


همه تراکنش‌ها نرخ کارمزد یکسان داشته باشند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ناشی مکانیزم پیشنهاد اولین قیمت (first-price) که در حال حاضر در بیت کوین و اتریوم استفاده می‌شود، تخمین کارمزد است. طرح EIP-۱۵۵۹ به دنبال ارتقای این روند به این شکل است که به‌جای پیشنهادهای فردی و دلخواه، همه تراکنش‌ها تا جایی که ممکن است یک نرخ مشابه کارمزد بپردازند. در این صورت امید است که کارمزدها پایین بیاید و تخمین آن دقیق‌تر شود.


مکانیسم اسلک اندازه بلاک. تقاضای برای فضای بلاک متفاوت است و این باعث می‌شود که ماینرها هم بلاک‌های نیمه‌پر و هم بلاک‌های شلوغ را تایید کنند. مکانیسم اسلک EIP-۱۵۵۹ به برخی از بلاک‌ها اجازه می‌دهد که بزرگ‌تر باشند و برخی دیگر کوچک‌تر. به عبارت دقیق‌تر، محدودیت متوسط اندازه بلاک در طولانی‌مدت همچنان اعمال خواهد شد، اما در کوتاه‌مدت، تفاوت اندازه مجاز بلاک‌ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.


تغییرات امنیتی. این طرح قصد دارد با سوزاندن کارمزد تراکنش کاربران و تشویق استخراج‌کنندگان با کارمزد بلاک دائمی و معتبرتر به‌جای آن، از وابستگی امنیت بلاک چین اتریوم به کارمزد تراکنش کاربران بکاهد.


جلوگیری از انتزاع اقتصادی. EIP-۱۵۵۹ همچنین مقرر می‌کند که تراکنش‌ها مقدار مشخصی اتر (ETH) بسوزانند تا وضعیت ذخیره و ارزش پولی توکن اتریوم از سوی دیگر توکن‌ها تهدید نشود.


براساس گزارش‌ها، برخی از استخراج‌کنندگان از تغییرات پیشنهادی ناراضی هستند و اقدام به ابراز مخالفت با این پیشنهاد با هشتگ #StopEIP۱۵۵۹ کرده‌اند.


یکی از استخرهای استخراج پیشرو به نام فلکس‌پول (Flexpool) که با این طرح مخالف است، وب‌سایتی برای پیگیری استخرهای استخراج اتریوم که مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، راه‌اندازی کرده است. بر اساس برخی از آخرین توییت‌های این استخر، گروه آن‌ها مخالف این است که کارمزد تراکنش‌ها به‌جای پرداخت به «ماینرهای باصداقتی که سپرده‌های خود را در امنیت اتریوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند»، سوزانده شود.


بااین‌وجود، مقاله مشترک هاسو و کنتستانتوپولوس که در وب‌سایت دریبیت اینسایتز (Deribit Insights) منتشر شده، استدلال می‌کند که احتمالا بیشتر استخراج‌کنندگان این پیشنهاد را بپذیرند، چراکه آن‌ها سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در اتر (ETH) و کل اقتصاد اتریوم کرده‌اند. به گفته این تحلیل‌گران، ماینرهای اتریوم احتمالا همان درآمدی را که اکنون از یارانه بلاک دارند، خواهند داشت.


افزون بر این، نویسندگان مقاله تاکید کردند که استخراج‌کنندگان در یک تعامل دوطرفه به کاربران اتریوم خدمات می‌دهند؛ ازاین‌رو، اگر شمار کاربران کافی نباشد، درآمد کافی هم برای استخراج‌کنندگان وجود نخواهد داشت.


کاربران هیچ وظیفه اخلاقی (یا غیره) ندارند که بیش از مقدار لازم برای حصول اطمینان از امنیت اتریوم، به ماینرها پرداخت کنند؛ همان طور که استخراج‌کنندگان هم وظیفه اخلاقی (یا غیره) ندارند که وقتی سودی برایشان ندارد، به استخراج ادامه دهند.


سناریوهای احتمالی

این مقاله با در نظر داشتن این مسائل، پنج سناریو را برای چگونگی فعال شدن طرح EIP-۱۵۵۹ مشخص می‌کند.


سناریوی اول

استخراج‌کنندگان زنجیره قدیمی را بدون EIP-۱۵۵۹ حفظ می‌کنند. این سناریو به‌خاطر مسئله بمب سختی اتریوم (Difficulty Bomb) بعید است. دراین‌صورت، همه مخالفان این طرح برای اینکه نسخه اتریوم‌شان از کار نیافتد، باید به یک هارد فورک دیگر نقل مکان کنند.


سناریوی دوم

ماینرها یک آلت کوین جدید تولید می‌کنند. ممکن است استخراج‌کنندگان درست مثل جدایی اتریوم از اتریوم کلاسیک، اقدام به فورک کرده و یک زنجیره کاملا جدید ایجاد کنند. اما این هم بعید است، چراکه یک نسخه فورک‌شده از اتریومی که امروز وجود دارد، هزاران توکن مختلف، قرارادهای هوشمند، نرم‌افزارها و بسیاری موارد دیگر را تکرار خواهد کرد. با اینکه همه پروژه در فرایند فورک کپی خواهد شد، اما تمام این پروژه‌ها اساسا فقط اسکلت‌هایی توخالی را تشکیل خواهند داد. یک پروژه استیبل‌کوین یا بیت کوین قفل‌شده (WBTC) را در نظر بگیرید؛ این بیت کوین‌ها تضمین می‌کنند که معادل ارزش بیت کوین به کاربر توکن‌های اتریوم با پشتوانه بدهند، ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت فورک، این توکن‌ها هم دو برابر شوند.


به‌گفته نویسندگان، ظهور دارایی‌های توکن‌سازی‌شده و دیفای باعث شده است که وضعیت اتریوم غیرقابل فورک شود.


سناریوم سوم

ماینرها یک آلت کوین با وضعیت تازه ایجاد می‌کنند. ایجاد یک آلت کوین با وضعیت تازه امکان‌پذیرتر از سناریوم دوم است، اما زنجیره جدید، منبع تامین اتر موجود را از دست می‌دهد؛ مانند دیگر فورک‌های بدون اتریوم مثل ترون (TRX) یا اسمارت چین بایننس (BNB). از سوی دیگر، اگر زنجیره جدید توزیع اتر را کپی کند، همه سکه‌های جدید در دست دشمنان احتمالی قرار خواهد گرفت که از آنها برای جلوگیری از فرایند کشف قیمت دارایی جدید استفاده خواهند کرد.


سناریوم چهارم

ماینرها می‌توانند به زنجیره جدید بپیوندند اما EIP-۱۵۵۹ را مسدود کنند. در این سناریو استخراج‌کنندگان در بلاک چین اتریوم جدید به کاربران می‌پیوندند، اما فعالانه به مداخله در مکانیسم EIP-۱۵۵۹ می‌پردازند تا از سوزاندن اتر توسط آن جلوگیری کنند. اما رقابت میان ماینرهای مختلف، این راهبرد را بدون اجرای یک سافت فورک توسط ماینرها، غیرعملی می‌کند. این سافت فورک هم یک حمله بی‌سابقه و خودتخریب‌گر علیه شبکه اتریوم و کاربران آن خواهد بود.


سناریوم پنجم

ماینرها به زنجیره جدید ملحق می‌شوند و از EIP-۱۵۵۹ حمایت می‌کنند. به گفته محققان، این محتمل‌ترین سناریو است. حتی اگر ماینرها در زنجیره جدید درآمد کمتری داشته باشند، همچنان از درآمد ایجاد هر نوع آلت کوین دیگری بیشتر خواهد بود.


این گزارش علاوه بر این سناریوها به سه سناریوی احتمالی دیگر می‌پردازد که می‌تواند رضایت استخراج‌کنندگان را بیشتر فراهم کند:


۱. بالا بردن سوبسید بلاک در زنجیره جدید برای افزایش پاداش استخراج‌کنندگان.


۲. فعال کردن طرح EIP-۹۶۹ که همه دستگاه‌های استخراج ای‌سیک (ASIC) را از شبکه اتریوم خارج می‌کند.


۳. به‌جای سوزاندن کارمزدها، می‌توان آن را در تعداد نامشخصی از بلاک‌های بعدی میان ماینرها توزیع کرد.


بااین‌همه، این گزارش این‌گونه نتیجه‌گیری کرده که همکاری با کاربران در ارتقای شبکه به بهترین شکل به نفع استخراج‌کنندگان است، و این تحول به‌رغم مخالفت برخی، احتمالا با موفقیت انجام خواهد شد.


در حال حاضر اتر با قیمت ۱,۵۰۳ دلار معامله می‌شود و در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱ درصد رشد داشته است.


انتهای خبر

0
0