فارس نیوز
1401/01/22
16:14
سهام شرکت‌های کوچک نیز در مسیر رشد قرار گرفت

پول در سهام مختلف در حال چرخش است و این مساله باعث شده است تا علاوه بر نمادهای بزرگ که مورد حمایت حقوقی‌ها نیز هستند، سهم های کوچک نیز در این بازار رشد را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۱ وضعیت به مراتب بهتری نسبت به روزهای پایانی سال گذشته داشته است. روند صعودی شکل گرفته در بازار سرمایه در این مدت بسیاری از سهامداران را متقاعد به بازگشت به بازار کرده است. نزدیک شدن به کانال ۱.۵ میلیون واحدی در پایان معاملات امروز می‌تواند نوید شکسته شدن آخرین مقاومت جدی در کانال فعلی را می‌دهد.


اما عملکرد برخی بازیگران در سهم‌های مختلف سبب شده است، روند صعودی به یک فرآیند اصلاحی تبدیل شود که این مساله می‌تواند تا حدود زیادی بازار سرمایه را با چالش مواجه کند. شاخص های عملکردی بورس در روزهای گذشته مثبت بوده است و امروز نیز همه این شاخص ها به سمت کانال بالاتر حرکت کرده‌اند.


پول در سهام مختلف در حال چرخش است و این مساله باعث شده است تا علاوه بر نمادهای بزرگ که مورد حمایت حقوقی‌ها نیز هستند، سهم های کوچک نیز در این بازار رشد را تجربه کنند.


* حل مشکل بورس با ورود پول به بازار سهام


رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس معتقد است: سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی که امروز توسط شاخص کل شکسته شد، یک مقاومت جدی برای بازار بود که عبور از این مقاومت، می‌تواند عبوراز یک نقطه بحرانی باشد که در ماه‌های گذشته شاخص نتوانسته بود از آن عبور کند.


وی ادامه داد: عبور از این عدد، یک علامت مثبت و مهم به بازار سرمایه است. در صورتی که این صعودها همراه با ورود سرمایه‌گذاران حقیقی باشد، می‌تواند مشکل نقدینگی در بورس را حل کند، در غیر این صورت، در میان مدت باز هم ممکن است روندهای نوسانی و نزولی بازار سرمایه را با مشکل مواجه کند.


* رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه


شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه، با صعود ۵ هزار و ۴۷۷ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۹۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۳۷ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد ۳ هزار و ۵۵۰ واحدی در سطح ۳۸۷ هزار و ۴۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۹۳ درصد و بیش از شاخص کل بوده است. شاخص کل فرابورس نیز ۱۲۹ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۱۹۱ واحدی قرار گرفت.


* خروج پول حقیقی از بورس


در جریان معاملات امروز، امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. طی دو روز گذشته روند ورود پول به بازار رخ داده بود و با احتساب این مساله خروج پول نسبت به روز یکشنبه رشدی ۱۶۹ درصدی داشته است.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، خساپا (شرکت سایپا) و وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت و تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی سهم های خبهمن (گروه بهمن)، شسپا (نفت سپاهان) و آریا (آریا ساسول) نیز مثبت شد.


* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۹۰ هزار و ۶۸ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۸۲ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان رسید که سهم ۲ درصدی را در کل معاملات داشته است.


* افزایش صف‌های فروش پایانی بازار


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۳۰۸ نماد رشد قیمت داشتند و ۹۷ سهم نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۶۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۷ درصد رشد کرد و در رقم ۵۲۱ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و کیمیا (شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۱۷۵ نماد کاهش قیمت داشتند و ۱۶ سهم نیز در صف فروش قرار گرفتند. به عبارت دیگر ۳۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۱۶۶ درصد افزایش یافت و ۸ میلیارد تومان شد. میزان مازاد تقاضا با رشد نسبت به روز گذشته به ۵۱۳ میلیارد تومان رسیده است.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و بنو (شرکت بیمه تجارت نو) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0