بااقتصاد
1400/05/09
15:05
سبزترین روز معاملاتی بازارهای سهام تهران در سال ۱۴۰۰ با ۳۵ هزار واحد رشد/ روی خوش بورس به مواضع سیاسی برجام و افزایش نرخ دلار

گزارش بازار/ شنبه نهم مرداد ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران، آخرین روز معاملاتی هفته گذشته را درحالی با صعود کم‌رمق شاخص کل به پایان رساندند که بازارهای مالی، پولی و موازی متاثر از اخبار و مواضع سیاسی برجامی قرار گرفتند. در نخستین روز معاملاتی هفته دوم مردادماه، افزایش نرخ دلار به‌عنوان محرک اصلی و تعیین‌کننده، روند سایر بازارهای سرمایه‌ای و موازی را هم‌سو با خود، صعودی کرد. رشد بیش از ۲.۶ درصدی شاخص کل بورس، حاکی از تاثیرپذیری مثبت نرخ دلار و البته خبرهای منفی توافق برجام است. با صعود ۳۵ هزار واحدی، شاخص کل امروز تمامی معادلات احتمالی برای پشت خط ماند در رقم یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار واحدی را برهم زد و از میانه‌های این کانال عبور کرد.

سقف‌شکنی دوباره شاخص هم‌وزن و گذر از مرز ۴۰۰ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد از روند معاملات بازارهای سهام تهران در روز شنبه نهم مردادماه، تمامی شاخص‌های بورس سبزپوش شدند و سقف‌شکنی کردند. شاخص کل هم‌وزن با ۴۱۷۸ واحد مثبت، برای چندمین بار از دروازه محکم ۴۰۰ هزار واحدی گذر کرد و شاخص کل فرابروس نیز به آرامی و با حدود ۴۰۰ واحد افزایش خود را به مرز ۲۰ هزار واحدی نزدیک می‌کند. شاخص کل فرابورس امروز به رقم ۱۹ هزار و ۷۹۴ واحدی رسید.


سهم‌های بزرگ و بنیادی مورد توجه معامله‌گران


معامله‌گران بازارهای سهام تهران پس از دریافت سیگنال‌های مثبت از روند صعودی، توجه‌شان را به خرید سهم‌های بزرگ و بنیادی معطوف کرده‌اند، به همین دلیل امروز هم نمادهای بزرگ، شاخص‌سازان اصلی بازار بورس و فرابورس بودند. میدکو، فملی، فارس، فولاد، کگل، کچاد و تاپیکو در صدر شاخص‌سازان بورس تهران ایستادند و حدود ۱۸ هزار واحد از صعود ۳۵ هزار واحدی شاخص را رقم زدند. این رویه در بازار اول و دوم فرابورس نیز با بیش‌ترین معاملات و تاثیر مثبت نمادهای بپاس، آریا، کگهر، زاگرس، هرمز، ذوب و ارفع رقم خورد.


سبزترین روز بورس در سال ۱۴۰۰


به‌این‌ترتیب بازارهای سهام تهران، سبزترین روز معاملاتی را در سال ۱۴۰۰ با بالاترین حجم تراکنش مثبت در نمادهای بورسی سپید، فولاد، شستا، فملی، ولکار و شپنا و همچنین نمادهای فرابورسی لطیف، فگستر، ذوبف وهامون، چخزر و فتوسا پشت سر گذاشتند. در همین روز سهام ۵۶۰ شرکت بورسی و فرابورسی مورد معامله قرار گرفت و ۱۸۱ نماد، با رشد قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند و برای ۱۳۱ نماد هم کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد.


آمار و ارقام معاملاتی امروز بازارهای سهام تهران


در جریان دادوستدهای امروز معامله‌گران بورس تهران، ۳۳۴ نماد در مدار مثبت و منفی قرار گرفتند و ۲۰۸ سهم، معادل ۶۲ درصد معاملات، شاهد قیمت پایانی مثبت بودند درحالی‌که ۱۱۵ سهم، معادل بیش از ۳۴ درصد در دامنه منفی قیمت‌ها قرار گرفتند. برای ۸۰ نماد بورسی، صف خرید ۵۰۴ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۳۳ نماد هم در این بازار در صف فروش ۳۵۰ میلیارد تومانی ایستادند.


درهمین‌حال، بازارهای اول و دوم هم با قرار گرفتن در محدوده مثبت معاملات، رشد بیش از ۲ درصدی شاخص فرابورس را رقم زدند و از ۱۳۲ نمادی که در این بازار معامله شد، بیش از ۶۴ درصد، معادل ۸۵ سهم با افزایش قیمت پایانی مواجه شدند. بیش از ۳۵ درصد، معادل ۴۷ سهم فرابورسی نیز امروز با کاهش قیمت، معاملات‌شان را پایان دادند. ارزش صف‌های خرید در این بازارها با حضور ۲۴ نماد به ۲۱۹ میلیارد تومان رسید و ارزش ۱۳ نماد عرضه شده در صف فروش نیز ۱۱۸ میلیارد تومان تعیین شد.


وضعیت بازار پایه با دادوستد ۹۷ نماد، بازهم بیش‌تر به سمت منفی گرایش داشت و تنها ۳۲ سهم، قیمت پایانی مثبت را شاهد بودند، درمقابل، ۵۸ نماد در این بازار در محدوده منفی، قیمت پایانی را ثبت کردند. ارزش صف خرید ۲۵ نماد در بازار پایه امروز ۸۹ میلیارد تومان و ارزش صف فروش ۴۱ نماد به ۴۱۶ میلیارد تومان رسید.


رشد ۲.۴ درصدی ارزش سهام عدالت


با رشد قیمت بسیاری سهم‌های بزرگ و کوچک، ارزش سهام عدالت هم پس از ماه‌ها انتظار، رشد ۲.۵ درصدی را تجربه کرد. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۵۴۸ تومان رسید که نسبت به چهارشنبه گذشته ۲.۴ درصد معادل ۲۰۲ هزار ۶۰۵ تومان افزایش داشت. با محاسبه این میزان رشد، ارزش ۶۰ درصد از سهام عدالت قابل فروش این سبد، ۵ میلیون و ۳۳ هزار و ۷۲۸ تومان تعیین شده است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه‌‌ نهم مردادماه ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی حدود ۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۸۳۰۰ میلیارد تومان رقم خورد. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۷۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۵۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی ۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۲۴۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


به‌این‌ترتیب، بازارهای سهام تهران امروز شاهد ورود قوی نقدینگی، به‌ویژه پول حقیقی بودند. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان رسید و ۳۱۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از سهامداران عمده به نفع حقیقی‌ها ثبت شد.


گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ۸۷۶.۵ ، ۷۵۶ و ۳۷۰ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۵۱,۴۶۷.۵۲ (۳۴۹۶۲.۴۳افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۰.۹۲۵.۲۱ (۴۱۷۸.۵۴افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۸۱۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۷۹۴.۰۵ (۳۹۸.۲۹افزایش)


ارزش معاملات: ۲,۴۷۶میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: بپاس، آریا و کگهر


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0