فارس نیوز
1401/11/11
17:40
بازگشت بورس به روند صعود پس از ۵ روز/ بازار سهام تشنه اخبار مثبت است

بازار سرمایه در جریان معاملات امروز پس از ۵ روز افت، به روند صعودی خود بازگشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی امروز به روند صعودی بازگشت که بازهم روند خروج پول حقیقی از بورس ادامه داشت؛ روندهای درونی بورس از فاز منفی خارج شده است و می‌توان امیدوار بود روند مثبت و صعودی ابن بازار در روزهای آینده ادامه‌دار باشد.


به نظر می‌رسد همه روندهای درونی بازار از مدار نزولی خارج شده و امید معامله‌گران به اثر تصمیمات سیاست‌گذاران بیشتر از قبل نیز شده است، ادامه حرکت شاخص در مسیر صعودی مستلزم مخابره خبرهای خوب از سوی دولت به بازار است.


شاخص کل و شاخص کل هموزن در محدوده حمایتی خود قرار داشته و همین مساله نیز سبب شده است تا روندهای منفی بورس شکل جدی به خود نگیرند.


* بازار نیاز به انتشار اخبار مثبت دارد


در این‌باره وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: عرضه خودرو در بورس کالا و بودجه ۱۴۰۲ ‌دو موضوعی هستند که در میان مدت بر روند بازار اثرگذار خواهند بود.


وی ادامه داد: پس از اتفاقاتی که طی روزهای اخیر درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا و اعلام نظرات شورای رقابت در رسانه ها منتشر شد و موجی از نگرانی در میان سهامداران بازار سرمایه به وجود آمد، باید دید بالاخره تصمیم درست در این زمینه چه زمانی اتخاذ خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار تشنه اخبار مثبت در کلیت بازار است؛ در صورتی که این اخبار به بورس وارد شود، شاخص حتما روندی صعودی خواهد داشت و به قله تاریخی خود نزدیک می شود.


* رشد شاخص های بورس


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با افزایش ۱۶ هزار و ۸۷۱ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۵۵۱ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۱ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با رشد ۶ هزار و ۴۰۲ واحدی در رقم ۴۸۶ هزار و ۴۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۳۳ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۷۳ واحدی در سطح ۲۰ هزار و ۲۳۵ واحد قرار گرفت.


* افت ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات ‌کل بازار سهام به ۲۱ هزار و ۱۱ میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان بود که ۳۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۸ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۶ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۳۰ درصد بوده است.


* تداوم خروج سرمایه حقیقی از بورس


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نهمین روز متوالی منفی بود و ۱۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وسالت (بانک رسالت)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و خساپا (سایپا) اختصاص داشت. در سوی دیگر، نمادهای غدانه (پنبه و دانه های روغنی خراسان)، حآفرین (ریل پرداز نو آفرین) و وآذر (سرمایه‌گذاری‌توسعه‌آذربایجان) بیشترین ورود پول را تجربه کردند.


* رشد ارزش صف های خرید بورس


در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۴۷۰ نماد رشد قیمت داشتند و ۱۸۶ نماد کاهش قیمت داشت. به عبارت دیگر، ۷۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۸ درصد بازار افت قیمت داشت.


در جریان معاملات امروز، ۱۲۵ نماد صف خرید داشتند و ۵۷ نماد با صف فروش مواجه بود. ارزش صف‌های خرید با رشد ۵ درصدی به ۴۵۹ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۵۴ درصد کاهش یافت و ۳۱۸ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان)،غدیس (شرکت پاکدیس) و غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد وساخت (سرمایه گذاری ساختمان‌ایران)، غاذر (کشت ‌و صنعت ‌پیاذر) و کتوکا (تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا) اختصاص داشت.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0