بورس پرس
1401/04/08
00:00
تحلیلی از مدیران حسابرسان داخلی: هم چیز دان، شنا گر و موج سوار

مدیران حسابرسی داخلی شرکت ها مانند شناگرانی از منظر گستره اثرگذاری و اقدام متفاوت بوده و بر اساس کارایی و نوع فعالیت به سه گروه تقسیم می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، هنگامه مقدس‌پور محقق و مدیر حسابرسی داخلی درباره گروه‌های مختلف مدیران حسابرسان داخلی به دنیای اقتصاد اعلام کرد: حسابرسان داخلی از منظر گستره اثرگذاری، متفاوتند. یکی از ویژگی‌های آن‌ها چنین تعریف می‌شود: کسی که در سازمان، شنا می‌کند. یعنی مدیر حسابرسی داخلی کاملا از آنچه در شرکت اتفاق می‌افتد آگاه است و با هر فرد و هر قسمتی و در هر سطحی در سازمان صحبت می‌کند.


بنابراین حسابرسی داخلی فعالیتی مانند شنا‌کردن است. خواه شنا کردن در جریان آب یا مخالف جریان آب. مدیر شناگر برای ناظر بودن در لبه استخر نمی‌ایستد. مدیر با تاثیرگذاری کم، مدیری است که اغلب اوقات به تنهایی ناهار می‌خورد.


گروه‌های مختلف مدیران حسابرسی داخلی را از حیث تاثیرگذاری به شرح زیر تعریف کردند:


گروه اول


این گروه مدیران در کنار استخر می‌ایستند و فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند ولی کارشناس در یک موضوع خاص نیستند. آن‌ها درگیر امور نمی‌شوند، پرسشگر و کنجکاو نبوده،بیشتر از آنکه مجری باشند، مشاهده‌گر بوده و تاثیر ناچیز و کم‌اهمیتی دارند. اغلب اوقات نادیده گرفته شده و در سازمان در حاشیه قرار می‌گیرند، نگاه رو به عقب داشته و سایر مدیران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و در بهترین حالت بجای بیان آنچه باید اتفاق بیفتد به آنچه در حال وقوع است می‌پردازند.


گروه دوم


این گروه در یک استخر آرام، شنا می‌کنند، درگیر امور شده و به‌عنوان نظاره‌گر در کنار زمین نمی‌ایستند. این مدیران در اقیانوس در حال حرکت هستند اما از به لرزش و تکان درآوردن قایق، خودداری می‌کنند.اغلب استانداردها را به‌کار گرفته اما به‌جای عمل‌گرایی، کمی متعصب بوده و در محدوده تحت‌مدیریت، موثر هستند.


به تنهایی ناهار نمی‌خورند اما از به پرواز درآوردن هر پری هم می‌ترسند. کسب و کار را شناخته و در جست‌وجوی فهم بهتر آن هستند. لیکن از اعمال فشار زیاد بر روی مدیریت ارشد خودداری کرده و ممکن است از جست‌وجو در جاهایی‌که ممکن است مدیریت ارشد علاقه‌مند به دیدن آن نباشد، اجتناب کنند. این مدیران حسابرسی داخلی به ارتباطات، ارزش می‌دهند برای پرورش دادن و نگهداشتن شرایط آرام تلاش می‌کنند.


گروه سوم


این مدیران در اقیانوس مواج به موج سواری می‌پردازند در راستای پاسخگویی و یادگیری تلاش می‌کنند. بنابراین غرق‌شدن را به‌عنوان ریسک در معرض قرار گرفتن می‌پذیرند. ترس‌ها را مدیریت کرده و بدون نفع شخصی و منافع مرتبط با واحد،حرکت می‌کنند. مستمر در تلاش برای بهبودند و می‌دانند با روابط موفق با دیگران می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. به‌عنوان دوست کلیدی در همه سطوح با همکاران عمل کرده و مانند مدیران گروه دوم به تنهایی ناهار نمی‌خورند.


بیشتر عمل‌گرا و واقع‌بین بوده و درخصوص اینکه چه باید اتفاق بیفتد به ارائه توصیه و راهکار می‌پردازند. در زمان مهم و ریسک‌های ایجاد شده، پیشگام عمل کرده و وقتی سازمان وارد بازارهای جدید یا خرید واحد تجاری جدید و سایر فعالیت‌های جدید می‌شود حضور دارند.


مدیر حسابرسی داخلی موثر قطعا بازیگر پشت صحنه نبوده و یک بازیگر کلیدی در حاکمیت شرکتی است و به‌منظور ارتقای میزان تاثیرگذاری و دستیابی به حضور موثر در رویکرد رو به آینده، حرفه حسابرسی داخلی نیازمند گروه سوم مدیران است که پیشگام و نوآور هستند.


البته از پذیرش این تعریف از حسابرسی داخلی توسط مدیران ارشد سازمان‌ها نیز نباید غافل شد. اینکه مدیران حسابرسی داخلی درحال‌حاضر کدام نقش را پذیرفته صرفا به توانمندی‌های آن‌ها برمی‌گردد یا بخشی، منعکس‌کننده ضعف در پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی به‌معنای واقعی است که باعث عدم پذیرفتن نقش‌های صحیح برای حسابرسان داخلی است.


قطعا نوع نگاه و تقاضای سازمان برای حسابرسی داخلی در انتخاب جایگاه در سازمان، بسیار موثر است. تمام همیت و تلاش نهادهای مقرره گذار، ناظرین در تمام سطوح و همچنین نهادهای حرفه‌ای باید به این سمت پیش برود تا بتوان در استقرار حاکمیت شرکتی قوی در سازمان‌ها موفق شد و در سایه پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی در عمل می‌توان امید داشت حسابرسان داخلی می‌توانند نقش‌های اصلی را به‌دست گرفته و ایفا کنند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0