بااقتصاد
1400/01/22
15:54
سهامداران بی‌اعتماد، وعده‌های بی‌اعتبار و تداوم افت شاخص/ تکذیب وزیر اقتصاد از ماهیگیری دولت در حوض بورس!

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران در روزی که وزیر اقتصاد، خبر از کاهش ۲درصدی نرخ بهره بانکی را داد، حدود ۱۰ هزار واحد سقوط کرد تا نشان دهد، سهامداران و فعالان بازار سرمایه پس از ریزش‌های پی‌درپی ۹ ماهه اخیر، به چنین وعده‌های بی‌اعتباری، اعتماد نمی‌کنند و همچنان چشم به نتایج مذاکرات برجام، نرخ دلار و شاید انتخابات ریاست جمهوری دوخته‌اند.


ریزش حدود ۱۰ هزار واحدی شاخص در دهمین روز بازار ۱۴۰۰


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، تمامی شاخص‌های بازار سهام تهران ریزش کردند. شاخص کل امروز با همراهی شاخص هم‌وزن و فرابورس، ۹۷۷۵ واحد سقوط کرد و روی عدد یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحدی متوقف شد. شاخص هم‌وزن نیز با ۸۳۳ واحد افت، به پله ۴۳۵ هزار و ۳۵۷ واحد بازگشت و شاخص کل فرابورس هم حدود ۸۰ واحد کاهش یافت و به ۱۷ هزار و ۷۷۲ واحد رسید. این دهمین ریزش شاخص در دهمین روز معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.


تک‌خال‌های سبز در گوشه و کنار تابلو سراسر سرخ


به روال روزها و هفته‌های گذشته، امروز هم با ریزش نمادهای بزرگ مانند فولاد، فملی، فارس، کچاد، شستا، شپنا و تاپیکو در بورس تهران، و آریا، بپاس، زاگرس، مارون، صبا و شگویا از فرابورس، تابلو معاملات یکپارچه سرخ شد و بجز چند نماد کوچک در گوشه و کنار تابلو، همگی روز خط قرمز قرار گرفتند. ارزش معاملات هم در امتداد شاخص، روند ریزشی را در پیش گرفته است و کل معاملات امروز بازار سهام به ۳ هزار میلیارد تومان رسید!


گروه بانکی‌ها سرلیست خرید حقوقی‌ها


در چنین وضعیتی، حقوقی‌های بازار سهام امروز تنها ۴۷۵میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کردند و ۵۰ درصد، معادل ۷۵۰ میلیارد تومان سهم خریدند که مازاد خریدشان حدود ۳۲ درصد از کل معاملات را شامل می‌شد. در مقابل ارزش کل معاملات خرد نیز به ۱۴۹۰ میلیارد تومان رسید.


به‌این‌ترتیب، بیش‌ترین میزان تزریق پول حقوقی در بورس و فرابورس به سه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی اختصاص یافت و حقیقی‌ها نیز معاملات‌شان را به گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی و قند و شکر معطوف کردند. بیش‌ترین تمرکز معاملات امروز حقوقی‌ها روی نمادهای اپال و شپنا قرار گرفت و حقیقی‌ها نیز به نمادهای غبشهر، خزامیا و سمازن تمایل نشان دادند.


تجمع اعتراضی سهامداران و به‌زیرکشیدن پرچم بورس تهران


با ادامه روند منفی در معاملات امروز، عده‌ای از سهامداران معترض، مقابل بورس تهران تجمع کردند و پرچم این شرکت را به‌زیر‌کشیدند. در همین حال، حسن روحانی، رییس جمهوری نیز در نشست هیات دولت، با بیان چند جمله، از تلاش برای رفع موانع رشد بازار سرمایه و مانع‌زدایی از تولید سخن گفت. باتوجه به تجربه یک سال اخیر و واکنش منفی بازار سهام به وعده‌های مسئولان، باید ادامه روند ریزشی شاخص را برای فردا هم انتظار داشت.


کاهش نرخ بهره هم به کار بورس نیامد


مولفه‌های اقتصادی مانند نرخ دلار، نرخ بهره، تورم و غیره به‌عنوان متغیرهای موثر بر بازارهای پولی و مالی محسوب می‌شوند و افزایش یا کاهش نرخ هر یک از آنها روی روند بازار سهام نیز تاثیر بسزایی دارد. با توجه به این موضوع، شب گذشته معاون امور بانکی وزارت اقتصاد از کاهش ۲درصدی نرخ سود مصوب سپرده‌های یک‌ساله خبر داد و وزیر اقتصاد نیز به بانک‌ها اعلام کرد که نباید بالاتر از این نرخ، سود سپرده پرداخت کنند.


با انتشار این خبر، برخی از فعالان بازار منتظر واکنش نسبتا مثبت بورس تهران در معاملات صبح امروز بودند اما بازار سرمایه با ادامه روند منفی، نشان داد که هنوز اعتمادی به وعده‌ها و حتی مصوبه‌های مثبت دولتمردان ندارد و منتظر نرخ دلار و تورم است که پس از نتایج مذاکرات برجام، مشخص خواهد شد.


دژپسند: دولت از حوض بورس ماهی نگرفته است!


در همین‌حال، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز امروز به انتقادهایی که به دولت برای تامین مالی و جبران کسری بودجه وارد می‌شود، پاسخ داد و تصریح کرد که دولت از حوض بازار سهام ماهی نگرفته است!


دژپسند تصریح کرد: جریان منابع از بازارهای موازی و مخرب به سمت بازار سرمایه با تلاش ما (دولت) انجام شد و اگر نقدینگی سر از بازار سرمایه درنمی‌آورد، سایر بازارها را دچار مشکل می‌کرد. بنابراین وزارت اقتصاد در جایگاه خودش اقداماتی را برای کاهش نرخ تورم انجام داد.


وزیر اقتصاد، ادامه داد: برخی فکر می‌کنند کاهش نرخ ارز لزوما منجر به ریزش بازار سرمایه می‌شود درحال‌که به باور من، این تفکر اشتباه است. زمانی که تجارت خارجی کشور روان شود، بسیاری از بنگاه‌ها که مبتنی بر صادرات و نرخ ارز هستند، می‌توانند از ظرفیت‌شان استفاده بیش‌تری کنند. بنابراین وقتی پول محصول‌شان را بگیرند، هزینه‌های جانبی بیش‌تر بنگاه‌ها کاهش می‌یابد و در نهایت، همه اینها سبب بهبود بازار سرمایه می‌شود.


به گفته دژپسند، بازار بدهی و سهام ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده و سهم دولت از این میزان تامین مالی، ناچیز بوده است! فروش اوراق و فروش سهام نیز با هدف تعادل میان عرضه و تقاضا انجام شد و هدف تامین مالی دولت نبود و تنها میزان ناچیزی منابع درآمدی برای دولت درپی داشت که اشخاص حقوقی خریدار این اوراق بودند.


وزیر اقتصاد تصریح کرد: بنابراین و برخلاف اخبار و مطالبی که در فضای مجازی منتشر شده، دولت از حوض بازار سهام سواستفاده نکرده (ماهی نگرفته) است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌‌یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسید و سهم ارزش معاملات بورس تهران ۱.۹۹ هزار میلیارد تومان با جابجایی۱.۷ هزار میلیارد سهم بود. ارزش معاملات فرابورس نیز کمی بیش از یک هزار میلیارد تومان با حجم معاملات حدود ۰.۵ میلیارد سهم رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۳۰,۹۲۶.۷۴ (۹۷۷۰.۴۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۵.۳۶۲.۳۵ (۸۲۷.۸۹-)


ارزش معاملات: ۱,۹۹۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۷۷۲.۱۵ (۷۹.۹۱-)


ارزش معاملات: ۱,۰۶۷میلیارد تومان


حجم معاملات: ۰.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، بپاس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0