تحلیل برای سود
1400/12/21
09:23
بحران اوره بزرگترین چالش غذایی جهان با تهاجم روسیه ✳️ اوره یک محصول فراگیر است که امنیت غذایی جهانی را تامین می کند. حمله روسیه به اوکراین ...

بحران اوره بزرگترین چالش غذایی جهان با تهاجم روسیه



✳️ اوره یک محصول فراگیر است که امنیت غذایی جهانی را تامین می کند. حمله روسیه به اوکراین وضعیت امنیت غذایی را به خطر انداخته است. این کشور یکی از صادرکنندگان عمده آمونیاک، پتاس، اوره و فسفات است که در برخی موارد حدود یک پنجم بازار را به خود اختصاص داده است. تحریم‌های غرب بر روسیه، از بانک‌ها گرفته تا سرمایه‌گذاران کشاورزی، از جمله آندری گوریف، که تا روز پنجشنبه رئیس PhosAgro، بزرگترین تولیدکننده کودهای مبتنی بر فسفات در اروپا بود، فروش مواد مغذی محصول را سخت‌تر می‌کند. عدم اطمینان در مورد صادراتی که مسکو در اقدامی تلافی جویانه متوقف خواهد کرد، بر دشواری خرید می افزاید. فشار حاصله هم بر قیمت و هم بر عرضه، دنیایی از درد را به بار می آورد.



❇️ بذر بحران اوره قبل از جنگ کاشته شد. در سطح جهانی، تولیدکنندگان اوره در اواخر سال گذشته میلادی به دلیل افزایش هزینه های مواد اولیه، یعنی گاز طبیعی، تولید خود را محدود کردند. قیمت آتی اوره مصر از زمان آغاز تهاجم روسیه، حدود ۹۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۱۳۸ دلار در هر تن رسیده است. چین در واکنش به قیمت بالای غلات، صادرات مواد مغذی محصولات کشاورزی را در سال گذشته کاهش داد. یارا، تولیدکننده نروژی در ژانویه اشاره کرد که رشد متوسط تقاضای اوره در خارج از چین احتمالا از تولید پیش‌بینی‌شده پیشی خواهد گرفت. و روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد تولید خود را کاهش دهد. تولید کننده پتاس کانادایی Nutrien در این ماه به سرمایه گذاران گفت که تنها در صورتی معادن جدید افتتاح می کند که مطمئن باشد منابع روسیه برای مدت طولانی آفلاین خواهند بود.



✳️ انزوای روسیه عواقب بدی در پی خواهد داشت. هند و برزیل، واردکنندگان برتر کود، بسیار قبل از بحران کنونی، مشتاق تامین منابع بلندمدت از این کشور بودند. با افزایش قیمت‌ها، دهلی نو مجبور است در کشوری که کشاورزی بیش از نیمی از نیروی کار را در آن استخدام می‌کند، حتی بیشتر برای یارانه‌های مواد مغذی هزینه کند: صورتحساب بودجه ۱۸.۴ میلیارد دلاری آن برای سال منتهی به مارس ۷۶ درصد نسبت به برآوردهای قبلی افزایش یافته است. اگر به جای آن تصمیم بگیرد که یارانه پرداختی به تولیدکنندگان را نپردازد، این امر مانع از هدف بلندمدت دولت برای افزایش تولید داخلی خواهد شد.



❇️ خریداران کوچک‌تر و از نظر اقتصادی ضعیف‌تر، با قدرت چانه‌زنی کمتر برای تامین عرضه در بازاری تنگ، وضعیت بدتری خواهند داشت. تولیدکنندگان تایلندی هشدار می دهند که اگر دولت قیمت کود را ثابت نگه دارد، ممکن است مجبور شوند کسب و کار خود را تعطیل کنند. در سریلانکا، کاهش چشمگیر بازده محصولات، دولت را بر آن داشته تا ممنوعیت واردات کودهای شیمیایی را که سال گذشته به عنوان بخشی از تلاش آن زمان برای صرفه جویی در ذخایر ارزی اعمال کرده بود، لغو کند. افزایش شدید قیمت‌ها در حال حاضر مانع هر گونه بهبودی می‌شود. کشاورزان در کشورهای فقیر به قیمت و در دسترس نبودن کود اعتراض کرده اند. فشار روسیه می تواند ناآرامی های گسترده ای را دامن بزند.

انتهای خبر

0
0