بااقتصاد
1400/04/27
14:51
اصلاح ۸ هزار واحدی شاخص کل در مرز ۱.۳ میلیون واحدی/ بازار سرمایه تیرماه را صعودی به پایان می‌برد؟

گزارش بازار/ روز یکشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ ریزش ۸ هزار و ۳۲۶ واحدی شاخص کل بورس امروز درحالی رقم خورد که به‌نظر می‌رسد پایان روند اصلاحی شاخص در تیرماه صعودی باشد و بازارهای سهام تهران، معاملات دو روز آینده را در مدار رشد سپری کنند و پرونده نخستین ماه پررونق تابستان ۱۴۰۰ را مثبت ببندند. سایر شاخص‌های بازارهای سهام تهران نیز امروز سرخپوش شدند و ریزش کردند.

بی‌میلی فرابورس برای بازپس‌گیری کانال ۱۹ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازارهای سهام تهران امروز، یکشنبه ۲۷ تیرماه، متاثر از جریان منفی دیروز، ریزشی بود و شاخص کل پس از افت بیش از ۸۳۲۶ واحدی، به رقم یک‌میلیون و ۳۰۲ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز افت ۲۲۶۰ واحدی را در کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی به ثبت رساند و شاخص کل فرابورس هم با منفی ۱۴۲ واحد، در پله ۱۸ هزار و ۸۴۵ واحدی، تمایلی به بازپس‌گیری ارتفاع ۱۹ هزار واحدی نشان نمی‌دهد.


فولاد، اثرگذارترین نماد منفی بورس تهران


منفی‌سازان اصلی امروز در بورس تهران، فولاد با تاثیر منفی ۱۲۰۴ واحدی، نوری، کگل و فارس لقب گرفتند و در مقابل، میدکو، تاپیکو و شستا بالاترین میزان اثرگذاری مثبت را بر شاخص گذاشتند. شستا همچنین در صدر لیست پرتراکنش‌های بورس قرار گرفت و نمادهای برکت، ومدیر، خودرو، فملی، شتران و خساپا به‌ترتیب پشت سر شستا ایستادند.


لطیف، پرتراکنش‌ترین نماد فرابورسی


شاخص کل فرابورس که در روزهای منفی اخیر، روی مدار مثبت می‌چرخید امروز با منفی‌سازی نمادهای بزرگی مانند آریا، زاگرس، غصینو و کگهر، ریزش کرد و سبزپوشی دی، شراز، شاوان و سایر نمادهای مثبت این بازار، مانع از افت آن نشد. پرتراکنش‌های فرابورس امروز به نام لطیف، دی، کرمان، فتوسا، فگستر، چخزر و کزغال رقم خورد.


کاهش معاملات به ۵۲۲ نماد در بازار بورس و فرابورس


تعداد نمادهای معامله شده در بازارهای سهام تهران امروز به ۵۲۲ نماد، کاهش یافت که در بازار پایه مشهودتر بود. معامله‌گران در بورس تهران، به ۳۰۸ سهم توجه نشان دادند و در دقایق پایانی بازار، ۹۶ سهم، معادل ۳۱ درصد معاملات، افزایش قیمت را ثبت کردند. در همین‌حال، تعداد سهم‌های منفی به ۲۰۴ نماد، معادل ۶۶ درصد رسید که نسبت به روزهای گذشته افزایش چشم‌گیری داشت. البته صف‌های خرید و فروش سهام در این بازار کمابیش مانند دیروز و تا حدودی متعادل بود و برای ۴۳ نماد، صف خرید ۲۱۸ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۴۷ نماد هم در صف فروش ۲۹۰ میلیارد تومانی ایستادند.


۲۷ درصد مثبت، نتیجه دادوستدهای فرابورس


این وضعیت برای بازار فرابورس، با معاملات ۱۱۸ نماد رقم خورد که ۳۲ سهم، معادل ۲۷ درصد معاملات این بازار مثبت طی شد درحالی‌که ۷۲ درصد دادوستدها، معادل ۸۵ سهم فرابورسی، با قیمت پایانی منفی، به استقبال معاملات فردا رفتند. تعداد نمادهای حاضر در صف فروش آیفکس نیز به ۱۵ سهم با ارزش ۴۵.۵ میلیارد تومان کاهش یافت و ۲۴ نماد هم در صف فروش ۱۵۶ میلیارد تومانی ایستادند.


افزایش بیش از ۶ برابری ارزش صف‌های فروش در بازار پایه


دادوستدهای منفی به بازار پایه هم تسری یافت و تنها ۹۶ نماد از این بازار مورد توجه و معامله قرار گرفتند که در انتها، ۳۱ سهم در فاز مثبت و ۶۲ سهم نیز در مدار منفی، به دادوستدهای امروز پایان دادند. ارزش صف‌های خرید نمادهای بازار پایه با حضور ۲۲ شرکت به ۴۲ میلیارد رسید و ۴۴ نماد نیز صف فروش ۲۶۷ میلیارد تومانی تشکیل دادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌یکشنبه‌‌ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰


در جریان معاملات منفی امروز بازارهای سهام تهران، از حجم و ارزش دادوستدها کاسته نشد و مجموع ارزش معاملاتی امروز با جابجایی ۱۴۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به رقم ۱۶۳۵۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ارزش معاملات بورس تهران با بیش از ۸۲۰۰ میلیارد تومان جابجایی سهم، ۶۳۰۰ میلیارد تومان رقم خورد و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به بازار اول و دوم فرابورس با حجم معاملاتی ۶۱۰۰ میلیارد تومان، اختصاص یافت.


مجموع ارزش معاملات خرد در این بازارها، بیش از ۶۴۰۰ مییلارد تومان با تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده حدود ۲۵۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین مبلغ ۶۷۰۰ میلیارد تومان، معادل ۴۱ درصد نیز به ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌ها تخصیص یافت.


گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و مواد دارویی با ثبت بالاترین میزان ارزش و حجم معاملاتی به ترتیب، ۵۰۴، ۴۳۰ و ۳۶۳ میلیارد تومان را بر تابلو معاملات ثبت کردند و برترین صنایع امروز لقب گرفتند. از این گروه‌ها نمادهای تاپیکو، شستا و سپاها از سوی حقیقی‌ها و سهام نوری، سمگا و وغدیر توسط حقوقی‌ها بیش‌ترین میزان خالص خریدهای امروز را تشکیل دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۰۲,۹۱۴.۲۰ (۸۳۲۶.۳۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۰.۳۲۵.۹۸ (۲۲۶۰.۹۳-)


ارزش معاملات: ۶.۳۵۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، نوری و کگل


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، تاپیکو و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۴۵.۱۷ (۱۴۲.۱۰-)


ارزش معاملات: ۱۰,۰۹۶میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۱ میلیارد تومان سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: دی، شراز و شاوان


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و غصینو


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0