بااقتصاد
1400/09/28
15:02
معادلات بهم‌ریخته وزیر اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه با ریزش حدود ۱۴ هزار واحدی شاخص کل/ بورس، فرش قرمز وزارت را از زیر پای خاندوزی می‌کشد؟

گزارش بازار/یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ حضور وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی و برخی اظهارات ابهام‌برانگیزش، نشان می‌دهد که معادلات وی برای اجرای برنامه حمایت از بازار سرمایه تا حدودی بهم‌ریخته که واکنش منفی معامله‌گران را در معاملات امروز درپی داشته است. سقوط ۱۴ هزار واحدی و عقب‌نشینی دوباره شاخص کل به کانال ۱.۲ میلیونی، می‌تواند فرش قرمز زیر پای خاندوزی را از وزارت اقتصاد بکشد، اگر تمهیدات مناسب‌تری را برای تغییر مسیر نزولی بازار در دست نداشته باشد!

سقوط دوباره شاخص کل به کانال ۱.۲ میلیونی


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران امروز، یکشنبه ۲۸ آذرماه در واکنش به سخنان دیشب وزیر اقتصاد، یکپارچه منفی بود و سهامداران حقیقی بر فشار فروش سهام‌شان و خروج از بازار افزودند. شاخص کل بورس تهران امروز با ۱۳۸۷۰ واحد منفی، به کانال ۱.۲ میلیونی سقوط کرد و روی رقم یک‌میلیون‌و ۲۹۱ هزار واحد متوقف شد. برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۴۸۴ واحد افت ثبت شد تا در پله ۳۴۳ هزار و ۴۹۳ واحدی بایستد. شاخص کل فرابورس هم به روند ریزشی خود ادامه داد و با ۱۳۷ واحد منفی، در پله ۱۸ هزار و ۴۴۹ واحدی توقف کرد.


فولاد و شستا کف قیمتی ۱۰۰۰ تومانی را از دست دادند!


بیش‌ترین تاثیر منفی امروز را بر شاخص کل بورس تهران، کاهش قیمت در سهام فولاد، فملی، شستا، شپنا، وغدیر، خودرو و شبندر تحمیل کردند. فولاد و شستا کف قیمتی ۱۰۰۰ تومانی را هم از دست دادند و فملی نیز به قیمت ۶۱۶ تومان بسنده کرد. خودرویی‌ها امروز بالاترین میزان تراکنش منفی در بورس تهران با خودرو و خساپا ثبت کردند و کالا و بورس، تنها نمادهای پرتراکنش مثبت در میان این بزرگان بودند.


ریزش شاخص آیفکس با منفی‌سازی پتروشیمی‌ها


زاگرس، آریا، شاوان، دماوند و هرمز، عامل اصلی ریزش شاخص کل آیفکس نام گرفتند و نمادهای پرتراکنش و مثبت در بازار فرابورس امروز به نام کرمان، فجهان و سمگا رقم خورد درحالی‌که فرابورس، توسن و شگویا پرتراکنش‌های منفی این بازار بودند.


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۰۷ نماد شرکتی را برای انجام دادوستدهای‌شان انتخاب کردند و ۴۲ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو ثبت شدند.


تشکیل صف‌های پرحجم فروش در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد!


با مروری بر سخنان شب گذشته وزیر اقتصاد درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برنامه‌های حمایتی از بازار سرمایه که هنوز جزییات آن اعلام نشده است، واکنش معامله‌گران به‌ویژه سهامداران حقیقی به این اظهارات، کاملا منفی بود و تشکیل صف‌های پرحجم فروش سهام امروز، بر این موضوع صحه می‌گذارد.


تمهیدات بانک مرکزی برای مقابله با سفته‌بازان در بازارهای موازی


احسان خاندوزی، تعامل با بانک مرکزی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: با برنامه‌های انجام شده، اگر بانک مرکزی موفق شود موتور تورم را کنترل کند برای سوداگری و هجوم پول به بازارهای غیر مولد موانع خوبی ایجاد می‌شود که تمهیداتی نیز برای آن در نظر گرفته‌ایم. این تمهیدات برمبنای ایجاد موانع مقابل بازارهایی است که سفته‌بازی در آنها شدت گرفته است، مانند مسکن، ارز، طلا، سکه و غیره!


دولت هیچ‌گونه خالص برداشتی از بورس نداشته است!


اما ابهام‌برانگیزتری بخش از صحبت‌های خاندوزی مربوط به بازار سرمایه بود، آنجایی که اظهار کرد: در چند ماه اخیر، دولت بیش از آن‌که [در بازار سرمایه] گیرنده باشد، دهنده بوده است! دولت نه‌تنها هرگز برداشت خالص نداشته بلکه میزانی که به بازار برگردانده نیز بسیار بیش‌تر بوده است. این بخش از صحبت‌های وزیر اقتصاد، با واکنش‌ها و انتقادهای تند سهامداران و کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد بر نارضایتی فعالان بازار افزود.


بر عهد خود برای اصلاح بازار سرمایه پایبندیم


هرچند خاندوزی تصریح کرد که بر عهد خود مبنی بر اصلاح بازار سرمایه استوار است اما گفت که این بازار با دماسنجی از تمامی سیاست‌ها و اتفاقات خارجی و داخلی سنجیده می‌شودو به گفته وزیر اقتصاد، شرکت‌های بورسی وضعیت بدی ندارند و با متغیرهای امروز نباید شاهد وضعیت بد بازار باشیم اما وضعیت فعلی بازار سرمایه به دلیل انتظاراتی است که نسبت به آینده وجود دارد و سرمایه‌گذاران نمی‌دانند دولت، مجلس و حاکمیت در خصوص این متغیرها چه تصمیمی خواهند گرفت.


درخواست فعالان بازار برای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد


وی با تاکید دوباره بر پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد کشور، تصریح کرد که این درخواست فعالان بازار است و اهمیت زیادی در روند بازار دارد.


وزیر اقتصاد همچنین به موضوع ارز ترجیحی نیز اشاره کرد و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مهم نیست، مساله اصلی اصلاحاتی است که با حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ ایجاد خواهد شد.


فرمول محاسبه نرخ خوراک و سوخت بدون تغییر


خاندوزی همچنین به برخی جزئیات بسته حمایتی و ۱۰ بندی وزارت اقتصاد برای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: جزییات کامل آن در همین هفته و بعد از تصویب ستاد اقتصادی ( یکشنبه یا سه شنبه) اعلام می‌شود. موضوع مهم این است که در این بسته، تغییری در فرمول معادن رخ نداده و به همان روال قبل است. فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک و سوخت نیز تغییر نمی کند، هر چند معتقدم فرمول معیوب و قرار است سقفی برای آن تعیین شود.


اعلام آمادگی ۵۰ نماینده مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد


در میانه معاملات منفی بازار امروز، برخی نمایندگان مجلس از تحرکاتی برای استیضاح وزیر اقتصاد خبر دادند. کاظم موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین زمینه اعلام کرد: موضوع جمع‌آوری امضا برای سوال از وزیر اقتصاد با محوریت ساماندهی بازار بورس در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است و تاکنون، نزدیک به ۵۰ نماینده برای طرح سوال از وزیر اقتصاد اعلام آمادگی کرده‌اند.


گفتنی است؛ خاندوزی در برنامه دیشب نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت که عده‌ای درپی استیضاح و عزل وی از مسند وزارت اقتصاد هستند!


استیضاح صحت ندارد، وزیر برای پاسخگویی به مجلس می‌آید!


درهمین‌حال، یک نماینده دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، خبر جمع‌آوری رای استیضاح از وزیر اقتصاد را تکذیب کرد و گفت که استیضاح وزیر اقتصاد صحت ندارد. به گفته موسوی، نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس، استیضاح خاندوزی صحت ندارد اما سوال از وزیر اقتصاد در خصوص وضعیت بورس در کمیسیون اقتصادی مطرح خوهد شد.


پاسکاری توپ گرانی قیمت خودرو از زمین وزیر به زمین رقیب!


بازار خودرو که از هفته‌های اخیر با رشد قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور همراه بوده، همچنان خبرساز است.ازیک‌سو، مجلس وزیر صنعت را متهم به گرانی قیمت خودروهای داخلی می‌کند و از سوی دیگر، وزیر صنعت می‌گوید که خودرو را ۳۰ درصد گران کرده‌اند! به گفته فاطمی‌امین، شورای رقابت در سال گذشته ۳ نوبت قیمت خودرو را افزایش داده که موجب رشد قیمت ۹۰ درصدی قیمت خودرو شده است. افزایش قیمت امسال حدود ۳۰ درصد بود که تقریبا یک‌سوم سال قبل است.


اما یکی از اعضای شورای رقابت هم نسبت به افزایش قیمت خودرو، انتقاد کرد و گفت که قیمت خودرو باید کمتر از ۱۰ درصد گران می‌شد. رضا بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت، اعلام کرد: اگر تورم بخشی را بخواهیم در قیمت یک خودرو در نظر بگیریم، قیمت باید کمتر از ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد، از آن‌جایی‌که بهره‌وری منفی بوده است و از طرفی خودروسازان تعهد رشد تیراژ هم داده بودند که آن هم منفی شده بود، بنابراین، قیمت خودرو باید کمتر از ۱۰ درصد گران می‌شد.


به گفته بهرامی ارض اقدس، شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو نقش دارد، اما اکنون این شورا وجود ندارد که بخواهد برای قیمت‌گذاری تعیین تکلیف کند. دولتی که تمام مدیران سازمان‌ها تا مدیران درجه ۳ را تغییر داده است برای شورای رقابت تصمیم‌گیری نمی‌کند و حالا باید برای شورای رقابتی که از ۲ ماه پیش مدیر ندارد، تصمیم گیری می‌کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یک شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۶۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۱۰۰ میلیارد تومان، در حجم بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرویی، نهادهای مالی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۷۵ ، ۲۵۴ و ۱۸۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و کاهشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۹۱.۶۶۵.۴۸ (۱۳۸۷۰.۰۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۳.۴۹۳.۱۴ (۳۴۸۴.۷۰-)


ارزش معاملات: ۳.۱۴۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: فولاد، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۴۴۹.۰۱ (۱۳۷.۳۵-)


ارزش معاملات: ۲.۲۰۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: زاگرس، آریا و شاوان


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0