بااقتصاد
1401/07/04
14:14
صعود دوباره شاخص کل بورس در روزی که بازارگردان‌ها از فروش منع شدند/ تاثیر معاملات مثبت خودروسازان و تسری به سایر گروه‌های بازار

گزارش بازار/ دو‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ بورس تهران که در شهریور امسال بدترین روزهای معاملاتی خود را پشت سر گذاشته و سایه ترس و ناامیدی بر سر بازار همچنان گسترده است، با یک اقدام مناسب اما دیرهنگام شرکت بورس در دومین روز معاملاتی هفته، وارد مدار صعودی شد. با اعلام شرکت بورس تهران، پس از این‌که بازارگردان‌ها در معاملات امروز از ثبت سفارش فروش سهام منع شدند، بسیاری از نمادهای بزرگ و کوچک در دامنه مثبت قرار گرفتند و شاخص کل بورس از کف حمایتی در محدوده یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی فاصله گرفت.

ارتقای شاخص‌ها در دومین روز معاملاتی هفته



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز دوشنبه چهارم مهرماه، متاثر از تصمیم مثبت متولیان بازار، به مدار صعودی بازگشت و شاخص کل بورس با ۶۲۶۲ واحد افزایش به ارتفاع یک‌میلیون و ۳۳۴ واحدی ارتقا یافت. شاخص کل هم‌وزن که شنبه گذشته بیش از ۹۰۰۰ واحد افت کرده بود، امروز صعود ۱۵۱۴ واحدی را در کانال ۳۸۸ هزار واحدی رقم زد. شاخص کل آیفکس نیز با ۳۷ واحد مثبت در نقطه ۱۸ هزار و ۱۸۳ واحدی استقرار یافت.


خودروسازان همچنان لیدر بازار سهام


جدول شاخص‌سازان بورس تهران پس از چند هفته متوالی سرخپوشی، امروز به رنگ سبز درآمد. فارس، خودرو، فولاد، شستا، وغدیر، شپنا و خساپا بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل اعمال کردند و خگستر، خساپا و خودرو، بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را رقم زدند.


در بازار فرابورس، کگهر همچنان در صدر جدول شاخص‌سازان قرار دارد که به روند منفی اخیر ادامه می‌دهد. دماوند و بپاس هم در این مسیر کگهر را همراهی کردند. اما رشد ۳۷ واحدی شاخص کل آیفکس با بیش‌ترین تاثیرپذیری مثبت از نمادهای فرابورس، کزغالی، فغدیر و خدیزل به دست آمد. دی، کرمان و آریا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورس در مدار مثبت بودند.


گروه خودرویی، به‌عنوان لیدر سنتی بازار سهام، امروز هم نشان داد که هنوز توان تاثیرگذاری مثبت یا منفی را بر سایر گروه‌های بازار داراست. افزایش حجم تقاضا برای خرید سهام خودرویی‌ها در معاملات امروز، مشهود بود و به سایر صنایع نیز تسری یافت. به‌این‌ترتیب، بیش از ۵۵ درصد نمادهای معامله شده در دادوستدهای امروز بازار سهام، روی دامنه مثبت قرار گرفتند و با افزایش قیمت پایانی مواجه شدند.


بررسی مشکلات و ارایه راهکارهایی برای صنایع پتروشیمی توسط رییس سازمان بورس


شنبه گذشته، دوم مهرماه، مجید عشقی، رییس سازمان بورس، نشست مشترکی را با دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برگزار کرد که طی آن مشکلات شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس بررسی و راهکارهایی ارایه شد.


در این جلسه رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران، احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و فریبرز کریمایی، قائم مقام این انجمن حضور داشتند و مشکلات پیش‌روی صنعت پتروشمیی را بررسی و راه‌کارهایی برای حل این مشکلات ارایه کردند.


مطالبه و پیگیری تغییر در فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و حذف مولفه قیمت هاب‌های اروپایی از نرخ خوراک گاز از دولت و تعیین نرخ خوراک شرکت‌های متانولی با افزایش قابلیت رقابت‌پذیری این شرکت‌ها ازجمله راهکارها در این نشست مشترک بود.


رییس سازمان بورس همچنین خواستار اجرای کامل و صحیح تمامی بندهای مربوط به قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت شد که پیش از این در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شده بود.


در این نشست، مقرر شد موضوع تخفیف پلکانی اشاره شده در قانون فوق‌الذکر از دولت مطالبه و احیا شود.


تعلل و تاخیر در ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس برای صندوق‌های دارا و پالایش یکم


سازمان بورس هفته قبل از اجرای مصوبه‌ای در مورد مدیریت صندوق دارایکم و پالایش یکم خبر داد که بر اساس آن باید اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ها اصلاح شود و برای هر صندوق بازارگردان در نظر گرفته شود. همچنین روش خرید و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها نیز تغییر کند.


یکی از خبرگزاری‌های رسمی امروز اعلام کرد که در تماس با یک مقام مسئول، وی تصریح کرد، هنوز هیچ یک از مصوبات شورای عالی بورس برای اجرا به صندوق‌های دارایکم و پالایش شده ابلاغ نشده است!


کارگروه بازار سرمایه برای مدیریت ریسک‌های احتمالی بودجه‌ی سال آینده تشکیل می‌شود


روز شنبه گذشته، در ادامه سلسله جلسات مستمر قبلی، نشستی میان سرمایه‌گذاران نهادی و حقوقی‌های بزرگ و مدیران تامین سرمایه بازار با نهاد ناظر بازار برگزار شد که مجید عشقی، رییس سازمان بورس، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها نیز حضور داشتند.


از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده در این نشست، تشکیل یک کارگروه منسجم در سازمان بورس بود تا پیش از آنکه پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنظیم و به مجلس ارائه شود، بازار سرمایه پیشنهادهای خود را جهت مدیریت ریسک و اخذ هرگونه تصمیم در مورد پیش‌نویس لایحه بودجه، به مراجع ذی صلاح منعکس کند.


ممانعت از ثبت سفارش فروش سهام برای بازارگردان‌ها


مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، به تمامی بازارگردان‌ها اطلاع داد که در معاملات روز جاری در تمامی نمادهای معاملاتی موضوع بازارگردانی خود، ملزم به ایفای تعهدات بازارگردانی در ورود سفارش فروش و انجام معامله در سمت فروش نیستند.


تغییر دامنه نوسان برای ۱۳ نماد فرابورسی


معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای از شمول ۱۳ نماد برای تغییر دامنه نوسان قیمت در صورت تمایل به رعایت بندهای ۲ ، ۳ و ۴ ضوابط مربوط به ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی خبر داد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به رقم ۸۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات شنبه گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۲۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۳۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، رقم ۲۱۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و طی این نقل و انتقالات، ۹۵ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد که نسبت به شنبه گذشته، کاهش محسوسی داشت. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را به سهم‌های فولاد، فرابورس و غویتا اختصاص دادند، درحالی‌که حقوقی‌ها برنامه خریدشان را روی نمادهای بپاس، خودرو و وغدیر متمرکز کردند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۲۹، ۱۴۴ و ۱۰۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۴.۴۴۸.۰۵ (۶۲۶۲.۴۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۸.۰۳۱.۷۶ (۱۵۱۴.۷۶افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۴۵۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، خودرو و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۸۳.۸۲ (۳۷.۰۶افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۳۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فرابورس، کزغال و فغدیر


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0